Bästa lösningen för irriterade halsveck?
Vår dotter, snartbtre månader, ärvröd o irriterad på halsen, där det är fuktigt i vecken, bl.a. pga mjölk som samlas där. Ska jag smörja med ngt? Har testat en fet kräm från apoteket o det hjälpte lite.
Vår dotter, snartbtre månader, ärvröd o irriterad på halsen, där det är fuktigt i vecken, bl.a. pga mjölk som samlas där. Ska jag smörja med ngt? Har testat en fet kräm från apoteket o det hjälpte lite.
Jag hade tvättat rent och torkat och sedan pudrat rejält. Puder hjälper ju till att hålla det torrt och friktionen blir också mindre.
Lycka till
Har också haft problem med röda nästan "skinnflådda" halsveck på min lille kille, men det blev faktiskt bättre så fort jag slutade tvätta och torka och "hålla på"... Det var precis som om det hann bildas ett nytt tunt hudlager men att det var så tunt så att det liksom torkades bort även om jag använde mjukaste bomullsrondellerna. Nu för att förebygga att det ska komma tillbaka så låter jag honom vara på mage och lufta halsvecken så fort det bara ges tillfälle
potatismjöl går lika bra som puder!
Hade det i ljumskarna på prinsen och det funkade kanon!
Att hålla torrt och rent samt lite puder då och då har funkat bra på mina barn.
Jag smörjer med mini-derm varje morgon och kväll så att huden ska vara smidig och mjuk - sen smörjer jag varje morgon med hydrokortison salva för att hantera det röda och irriterande. Det är mycket bättre nu - men tyvärr inte helt bra så nu försöker vi reda ut om min lill-kille kanske ä allergisk mot någon mat?
Jag skulle använda puder. Har alltid på det i alla veck efter bad tex på min snart 3 månaders. Gör även så på dottern som är 2år.
Potatismjöl fungerar toppen.
Men om hon redan är röd och irriterad kolla att hon inte har fått svamp innan du börjar med mjöl/puder.
hur kollar man om det är svamp? dum fråga kanske, min dotter blir också lätt röd och irriterad där, hon har rejäla dubbelhakor Numera torkar jag bort gegga så fort som möjligt men i övrigt är jag inte där och pillar och smörjer i onödan. Men potatismjöl låter som en bra idé.
Vi använde vanligt talk, funkade hur bra som helst. Tror nåt torrt är bättre än en kräm som ändå bara lägger sig i vecken.
Min bebis spyr mycket och det samlas ibland "torkade" spyor i halsvecket, ibland blir det rött och ser skinnflått ut. Jag brukar ta en liten bomullstuss och olja in den i lite barnolja och med den torkar jag bort smutsen under halsen och det smörjs samtidigt in automatiskt med olja. Det funkar jättebra och hon blir fin under halsen.
Vi tvättade rent med vatten, torkade torrt och smörjde sedan med inotyol salva, försvann nästan direkt :)
lufta :)
Tack för alla tips!
Inotyol funkar.... Har tagit det på båda mina barn och min syster tog det på sina 3. Efter 2-3 dagar är det borta. Kommer det igen börjar du smörja igen.