• Anonym

Utebliven lön

Kan man polisanmäla en person som inte betalat ut lön? Eller måste jag vända mig till Kronofogden?

• Svar på tråden Utebliven lön
  • morningsun
    Anonym skrev 2010-09-02 18:42:25 följande:
    Kan man polisanmäla en person som inte betalat ut lön? Eller måste jag vända mig till Kronofogden?
    Tala med ditt fackförbund, om du är medlem.

Eftersom löneutbetalningen regleras av ett avtal och inte av lagen är det ingen poäng att polisnmäla. Du kan ta det till tingsrätten (eller eventuellt någon annan instans som definierats i ditt anställningsavtal).

Eventuellt kan du försätta arbetsgivaren i konkurs. Då får du konkurslön av länsstyrelsen.
  • Anonym

Nej är ju tyvärr inte medlem :(
    Hur sätter jag denne i konkurs? Vart vänder jag mig?

Tack för svaret ditt :)

• Philippa

Vad är anledningen till att du inte får någon lön?

• Anonym

Min förra chef säger att de beror på att hon inte fått sin lön av företaget hon jobba åt.. Men börjar tvivla starkt på allt hon säger nu.. Men ska pröva o sätta henne i konkurs så man får sitt nån gång.. De är mycket pengar för mig när man bor själv me 2 barn.

• morningsun
    Anonym skrev 2010-09-05 20:04:27 följande:
    Min förra chef säger att de beror på att hon inte fått sin lön av företaget hon jobba åt.. Men börjar tvivla starkt på allt hon säger nu.. Men ska pröva o sätta henne i konkurs så man får sitt nån gång.. De är mycket pengar för mig när man bor själv me 2 barn.
    Du kan inte försätta henne i konkurs om du inte är anställd av henne som person, dvs att hon har en enskild firma och du är anställd av den.
  • Anonym

Vart anställd av henne.. Hon hade de som franch* nånting kan inte stava :)

• morningsun
    Anonym skrev 2010-09-28 21:02:49 följande:
    Vart anställd av henne.. Hon hade de som franch* nånting kan inte stava :)
    Att hon var franchisetagare har inget med saken att göra. Vad var organisationsnumret på arbetsgivaren? Det är den fysiska eller juriska person som har organisationsnumret som ska sättas i konkurs. Prova att ringa tingsrätten och fråga hur du ska gå till väga om du inte har ett fackförbund eller en jurist att ringa till.
Svar på tråden Utebliven lön