• trollmedtre

Rygg mot rygg...

Hej

Undrar över er upplevelse, ni som fött barn som legat med sin rygg mot er rygg..om ni förstår vad jag menar..? Såg på "Livet på BB" i går och där sa de att när bebisen låg så,så skulle de försöka vända den eller ta det hela med snitt.....min BM verkar inte reagera över min bebis läge. Har fött två barn tidigare, det har tagit lååång tid och varit bökigt för dem att komma ner i bäckenet på rätt sätt; undrar då om det var samma då? Åh, är så jäkla orlolig för detta känner jag.

• Svar på tråden Rygg mot rygg...
  • mammaNena

tror du menar vidöppen hjäss  bjudning, alt "solskensbjudning" jag födde så nu  i maj, men hade nog ändå en jäkla tur. från start till slut tog det bara 4½ timme. har två kompispar som råkat ut för samma. den ena valde snitt efter många timmar när det inte  hänt något. den andra pressade dom ut och hon sprack hej vilt.. men jag vet inte om de kan se det innan, eller om de isf kan vända dom.

• K anna

Husmoderstipsen (kan inte gå i god för effekten) för att undivka rygg mot rygg brukar inkludera att inte sitta bakåtlutad för mycket, försök vinkla bäckenet framåt när du sitter, att stå på alla fyra lite då och då varje dag (knäskura golven!), simma bröstsim och att allmänt vara fysiskt aktiv.

Sök på Optimal Fetal Positioning om du vill ha fler teorier. www.bellybelly.com.au/articles/pregnancy/optimal-fetal-positioning

• hurhamnadejaghär

Min dotter kom med ryggen neråt och jag låg på rygg, dvs hon hade ryggen mot min rygg. de på förlossningen sa att hon kom som ett nyfiket barn och att det var väldigt ovanligt. De sa dock inget om att det skulle vara mer problematiskt och jag tror inte det försvårade min förlossning alls faktiskt.  

Vet inte om det är det ni menar...? 

• mammaNena
    hurhamnadejaghär skrev 2010-09-02 22:04:33 följande:
    Min dotter kom med ryggen neråt och jag låg på rygg, dvs hon hade ryggen mot min rygg. de på förlossningen sa att hon kom som ett nyfiket barn och att det var väldigt ovanligt. De sa dock inget om att det skulle vara mer problematiskt och jag tror inte det försvårade min förlossning alls faktiskt.  

Vet inte om det är det ni menar...? 
    till mig sa dom att det inte alls är speciellt ovanligt
  • trollmedtre

Tack för svaren! Vi får väl se hur det går!

• fröken argbigga

Min dotter låg vidöppet och det tog en jäkla tid, över 2,5dygn.
    Gjorde mest ont i ryggen och tidvis gjorde det ont även mellan värkarna. Dock var det inte överjävligt för jag klarade mig bra utan  smärtlindring och var öppen 10 när vi kom in till förlossningen.
    Väl inne på förlossningen avstannade krystvärkarna och när bm upptäckte att hon låg vidöppet förberedde hon mig på att det var mycket möjligt att det kunde bli sugklocka. Fick värkst.dropp som inte gav så bra effekt, hennes hjärtljud gick ned och tillslut föddes hon med hjälp av yttrepress. Sprack en del men det kunde varit värre. Ser tillbaka på min förlossning som bra.

Min dotter höll på att vända sig rätt när hon kom ut. Oftast gör de tydligen det även om de ligger vidöppet från början.
    Det är vanligare att bebisen kommer vidöppet om den ligger så att den tittar åt mammans vänster i magen, måste ju rotera längre då. Jag var aktiv under graviditeten och har inte ett stillasittande jobb. Men jag sover oftast på höger sida, och det ökar risken för att bebisen lägger sig fel, läste jag efteråt. Dom råd jag har hittat för att undvika vidöppetläge är att sova på vänster sida, stå på alla fyra 10min om dagen och att vara aktiv även under förlossningen.

Är gravid igen och ska nog försöka sova på höger sida när det börjar närma sig. Vore ju skönt om det gick lite snabbare denna gång

Om det var vidöppen bjudning vid de tidigare förlossningarna så står det i din journal. Bm sa att det är ganska ovanligt och att oftast brukar en kvinna inte föda mer än ett barn vidöppet. Ibland kan det tydligen vara formen kvinnans bäcken som avgör och då finns det kanske inte så mycket att göra.

Svar på tråden Rygg mot rygg...