• Bebis sugen

Tips på bra leksaker till en aktiv 17 månaders på flyget?

Ska göra vår första utlandsresa i december.
    Har en mkt aktiv son som kommer vara 17½ månad då. Tips på vad vi ska införskaffa för saker att roa honom med på planet? Som inte tar alltför mkt plats och inte stör övriga passagerare allför mkt ;)

Gärna något som han kanske gillar att leka med därborta och påväg hem.

• Svar på tråden Tips på bra leksaker till en aktiv 17 månaders på flyget?
  • canmamma

Play doh det kan bli vad som helst och är dessutom lugnande att knåda och pyssla med. 

Etch-a-sketch, eller vad de nu heter. De där som man kan rita och sudda på.

Böcker.

Kritor och papper.

Och sedan  brukar jag gå och köpa en påse full med billiga prylar och leksaker som jag kan trolla fram med jämna mellanrum när vi är på långresor. Det viktiga är att det är nya saker så att det tar åtminstone några minuter att utforska. Sedan skadar det ju inte att det är billigt skräp så att det går sönder fort och man slipper dras med det när man kommer hem med.

Trevlig resa! 

• Bebis sugen

Tack för bra tips.
    Har du några tips hur man ska genomleva en flygtur på 6 timmar med en mkt aktiv kille?
    Känns som han kommer vilja gå i gången hela tiden...
    Blöjbyterna finns det plats inne på toaletten?

canmamma skrev 2010-09-02 22:02:00 följande:
    Play doh det kan bli vad som helst och är dessutom lugnande att knåda och pyssla med. 

Etch-a-sketch, eller vad de nu heter. De där som man kan rita och sudda på.

Böcker.

Kritor och papper.

Och sedan  brukar jag gå och köpa en påse full med billiga prylar och leksaker som jag kan trolla fram med jämna mellanrum när vi är på långresor. Det viktiga är att det är nya saker så att det tar åtminstone några minuter att utforska. Sedan skadar det ju inte att det är billigt skräp så att det går sönder fort och man slipper dras med det när man kommer hem med.

Trevlig resa! 

• canmamma
    Bebis sugen skrev 2010-09-02 22:14:02 följande:
    Tack för bra tips.
    Har du några tips hur man ska genomleva en flygtur på 6 timmar med en mkt aktiv kille?
    Känns som han kommer vilja gå i gången hela tiden...
    Blöjbyterna finns det plats inne på toaletten?
    Hehe, en vild 1 1/2-åring är nog i min mening det svåraste att flyga med. Innan de har blivit 2 och får sin egen stol (eller har ni varit så smarta att ni har betalt extra? Jag tycker i teorin att det är värt det men snålar alltid ur...). Om du vill kan du träna hemma genom att vända soffan mot väggen så att knäna rör vid väggen och sedan sitta där i sex timmar med bebisen i knäet. Hihi, bara skojar. Nej det brukar alltid gå över förväntningar bra. Jag har flugit med både en och två barn och ofta som ensam vuxen och, med rätt attityd, går det riktigt bra. 

Räkna inte med att det finns skötbord på toaletten. Det är bra om man kan byta stående, men nöden har ingen lag och ibland får man tom byta med barnet i knäet. I vanliga fall använder jag aldrig handsprit, men jag gör undantag när vi är på resa. Ta med extra ombyte till bebisen OCH till dig, plastpåsar, tvättlappar i storpack och jag brukar räkna ca en blöja per resetimme. Alvedon är bra mot lock för öronen som gör ont. Snacks och små mellanmål är bra att packa med och jag gillar de små bebifiltarna för de tar så liten plats funkar till allt från extra kudde, skötbordsunderlägg och haklapp till tittut leksak och panik-toga, när sista klädesplagget är nedspytt. Ammar du fortfarande så är det helt ovärderligt. Glöm inte kolla reglerna kring att packa vätskor i handbagaget. Det brukar vara en 1-litersplastpåse per passagerare och jag brukar packa en med mediciner och toalettgrejer och en med äppelmos, juice, yoghurt etc. Reglerna varierar verkligen från kontroll till kontroll - en gång ville de ta mina våtservetter (!!!!) men tog sitt förnuft till fånga när jag kunde klämma ner dem i en av plastpåsarna. Sist men inte minst: ta på söta kläder! Dina medpassagerare är din största tillgång och gör det lätt för dem att se hur söt din unge är. 

Jag kom nyligen hem från en 8 timmars flygning med en 20-månaders och en femåring. Det gick jättebra, men inte var det tråkigt om man säger så. Räkna inte med att du kommer att kunna äta eller sova själv bara. Vi ska flyga igen till jul. Då kommer alla att sitta i sina egna stolar (hahahahah).

PS Humor är alltid en tillgång.  
  • julmusten

Ah, jag ar just hemkommen efter en helvetesresa med mina barn, (4 ar och 18 manader). Mitt rad ar att inte flyga langre an 2 timmar at gangen med barn mellan 1-3!!

Fast det hjalper ju dig foga. I alla fall sa fanns det inte sa mycket som gjorde min kille glad. Han fick allt han ville ha och lite til; godis, film, musik, leksaker, och anda var han sur som attika storre delen av resan.

Barbar DVD ar jattebra om man har barn som kan titta pa TV/Film, klistermarken om man har barn med bra finmotorik. Annars ar det mest saker som ar nya och roliga. Saker han gillar ar det annars som galler, och om du har nagon du reser med, sa se till att turas om att ga upp och ner i gangarna och sant. Toaletten brukar vara intressant, men den kan man ju inte vara pa hela flyget heller.

Lycka till, jag brukar tanka att det ar en resa som maste goras, det ar en stracka fran A-B som man inte kommer undan, men nar man val ar framme sa behover man aldrig mer gora om det, (forran man aker hem igen!! ).

• gumtree

Här är en till i samma sits. Fast kanske värre...

Ska flyga till Australien i dec med våran då 17månaders dotter. Fasar inför resan... Vi kommer vara 3 vuxna och så vår dotter på vägen ner. Hon har INTE egen stol tyvärr. Som det är nu betalar vi kanske 3000 kr för henne tur och retur, och jag misstänker att det skulle gå upp till typ 11-12000 om hon får egen stol...

På vägen hem är det bara jag, maken och vår dotter. Vi flyger båda sträckorna i ett svep, så det handlar om 26-27 timmar varje gång. De flesta i luften förstås...

Vi har tänkt ta med följande underhållning:

Portabel DVD-spelare och hörlurar till henne
    Bok man klistrar in små stickers
    En nalle
    Några små nya leksaker, gärna lite "pilliga"
    Kritor och papper
    Sagobok
    Våra Iphones samt Ipod där vi har lite spel/applikationer för små barn

Många bra tips på andra praktiska saker att ta med - tack! Dags att skriva iordning en packlista snart tror jag. Så man slipper stressa på slutet.

• julmusten

faithless, sa lange man ar mer an en pa under 2,5-aringar sa ar det mesta mojligt. Ar hon skitjobbig hela resan sa kan ni i alla fall turas om att ha ansvaret for henne. Sa oronproppar till er vuxna kanske kan vara nat att ta med?

Ratt attityd gor det mesta faktiskt. Min sista resa blev urjobbig for att min son, (18-manader), trillade da vi hade landat med the connecting flight och fick ett jack i huvudet som blodde nat kopiost och som behovdes limmas. Den stressen var liksom inte nagot jag behovde nan timma innan jag satte mig pa planet mellan Amsterdam och NY. Sen blev det ju inte lattare av att jag var omringad av unga par som inte hade barn pa planet heller.

Men, men, nu ar vi hemma. Jag brukar se resetiden som nagot som maste goras, och nar man val ar uppe i luften sa galler inga regler om godis, TV, eller nat sant. Man far gora det som gor en glad helt enkelt. Jag forsoker att inte ha filmer som ar hogljudda och leksaker som later for mycket, men arligt talat sa ar nog medpassagerar gladare over att hora en liten leksaksbrandbil an barngrat.

• gumtree
    julmusten skrev 2010-09-10 14:39:10 följande:
    faithless, sa lange man ar mer an en pa under 2,5-aringar sa ar det mesta mojligt. Ar hon skitjobbig hela resan sa kan ni i alla fall turas om att ha ansvaret for henne. Sa oronproppar till er vuxna kanske kan vara nat att ta med?

Öronproppar har jag alltid med mig på dessa jobbiga långresor. Ska även införskaffa riktigt bra hörlurar till mig själv också, sådana som blockerar oljudet runtomkring. Har fått det rekommenderat av släktingar som också åker på långresor rätt ofta.

Och ja, tur att vi är tre vuxna på en liten tjej på vägen ner, det är min bror som följer med ner och han har själv två barn som var små för några år sen så han har väldigt bra hand med barn. Min dotter gillar sin morbror skarpt

Jobbigt med jacket i huvudet på din son, förstår att det ställer till det hela. Inte direkt den ultimata uppladdningen inför en långresa... :-/
  • evaoregon
    Jag brukar se resetiden som nagot som maste goras, och nar man val ar uppe i luften sa galler inga regler om godis, TV, eller nat sant. Man far gora det som gor en glad helt enkelt. Jag forsoker att inte ha filmer som ar hogljudda och leksaker som later for mycket, men arligt talat sa ar nog medpassagerar gladare over att hora en liten leksaksbrandbil an barngrat.
    Jag kan bara hålla med!  Flört
  • canmamma
    gumtree skrev 2010-09-10 13:18:14 följande:
    Här är en till i samma sits. Fast kanske värre...

Ska flyga till Australien i dec med våran då 17månaders dotter. Fasar inför resan... Vi kommer vara 3 vuxna och så vår dotter på vägen ner. Hon har INTE egen stol tyvärr. Som det är nu betalar vi kanske 3000 kr för henne tur och retur, och jag misstänker att det skulle gå upp till typ 11-12000 om hon får egen stol...

På vägen hem är det bara jag, maken och vår dotter. Vi flyger båda sträckorna i ett svep, så det handlar om 26-27 timmar varje gång. De flesta i luften förstås...

Vi har tänkt ta med följande underhållning:

Portabel DVD-spelare och hörlurar till henne
    Bok man klistrar in små stickers
    En nalle
    Några små nya leksaker, gärna lite "pilliga"
    Kritor och papper
    Sagobok
    Våra Iphones samt Ipod där vi har lite spel/applikationer för små barn

Många bra tips på andra praktiska saker att ta med - tack! Dags att skriva iordning en packlista snart tror jag. Så man slipper stressa på slutet.
    Gulp, 26 timmar är lång tid. Men ni har helt ok vuxen/barn kvot OCH, trots allt jag skrev om att resa med 1 1/2 åringar, så är det inte en helt fel ålder för just lååångresor. De brukar i den åldern ha sin trygghet hos er föräldrar och påverkas inte fullt så mycket av omkullkastade rutiner och nya miljöer som en känslig 2-3-åring.  Det enda extratipset skule vara att gör motion till en högprioritetsfråga under mellanlandningarna. Om inte annat så kommer era medpassagerare att se att ni åtminstone försöker rasta av dottern.... 
  • evaoregon
    faithless, sa lange man ar mer an en pa under 2,5-aringar sa ar det mesta mojligt. Ar hon skitjobbig hela resan sa kan ni i alla fall turas om att ha ansvaret for henne. 
    Håller med där också!  Glad  Det underlättar alltid om man inte är ensam med barnen.  Senast jag flög ensam med mina två så hade jag en sjuåring och en fyraåring som somnade precis innan vi skulle av flyget (tio timmar lång flygresa) och som knappt gick att väcka överhuvudtaget.  Fyraåringen ville bäras, men det funkade ju inte då jag var ensam med barnen och skulle igenom passkontroll, tullen och byta flyg med barnen och en hel hög med resväskor.  Rynkar på näsan
Svar på tråden Tips på bra leksaker till en aktiv 17 månaders på flyget?