Bebis sugen skrev 2010-09-02 22:14:02 följande:
Tack för bra tips.
Har du några tips hur man ska genomleva en flygtur på 6 timmar med en mkt aktiv kille?
Känns som han kommer vilja gå i gången hela tiden...
Blöjbyterna finns det plats inne på toaletten?
Hehe, en vild 1 1/2-åring är nog i min mening det svåraste att flyga med. Innan de har blivit 2 och får sin egen stol (eller har ni varit så smarta att ni har betalt extra? Jag tycker i teorin att det är värt det men snålar alltid ur...). Om du vill kan du träna hemma genom att vända soffan mot väggen så att knäna rör vid väggen och sedan sitta där i sex timmar med bebisen i knäet. Hihi, bara skojar. Nej det brukar alltid gå över förväntningar bra. Jag har flugit med både en och två barn och ofta som ensam vuxen och, med rätt attityd, går det riktigt bra.
Räkna inte med att det finns skötbord på toaletten. Det är bra om man kan byta stående, men nöden har ingen lag och ibland får man tom byta med barnet i knäet. I vanliga fall använder jag aldrig handsprit, men jag gör undantag när vi är på resa. Ta med extra ombyte till bebisen OCH till dig, plastpåsar, tvättlappar i storpack och jag brukar räkna ca en blöja per resetimme. Alvedon är bra mot lock för öronen som gör ont. Snacks och små mellanmål är bra att packa med och jag gillar de små bebifiltarna för de tar så liten plats funkar till allt från extra kudde, skötbordsunderlägg och haklapp till tittut leksak och panik-toga, när sista klädesplagget är nedspytt. Ammar du fortfarande så är det helt ovärderligt. Glöm inte kolla reglerna kring att packa vätskor i handbagaget. Det brukar vara en 1-litersplastpåse per passagerare och jag brukar packa en med mediciner och toalettgrejer och en med äppelmos, juice, yoghurt etc. Reglerna varierar verkligen från kontroll till kontroll - en gång ville de ta mina våtservetter (!!!!) men tog sitt förnuft till fånga när jag kunde klämma ner dem i en av plastpåsarna. Sist men inte minst: ta på söta kläder! Dina medpassagerare är din största tillgång och gör det lätt för dem att se hur söt din unge är.
Jag kom nyligen hem från en 8 timmars flygning med en 20-månaders och en femåring. Det gick jättebra, men inte var det tråkigt om man säger så. Räkna inte med att du kommer att kunna äta eller sova själv bara. Vi ska flyga igen till jul. Då kommer alla att sitta i sina egna stolar (hahahahah).
PS Humor är alltid en tillgång.