Varför ska man inte bära tungt när man är gravid?
Som rubriken lyder.
Som rubriken lyder.
Man får bära hur tungt man vill, inget kan hända barnet. Det är din rygg som kan ta skada om du lyfter fel.
Har man haft MF tidigare så ska man vara lite försiktig med lyftandet. Det sa iaf min BM!
jag vet faktiskt inte men jag har 4 sena missfall ifrån v 17-20 och jag får inte ens jobba... men dessutom har jag svag livmodetappen vid min andra gravidtet låg en man på golvet och jag och min kollega tog upp honom och nästa dag fick jag missfall i v 17 (jobbar inom äldreomsorgen). jag får inta anstänga mig eller som sagt inte jobba heller...
Om allt är normalt så kan man inte utan vidare sådär lyfta sig till ett missfall. Försvagningar i livmodertappen däremot kan leda till MF vid ansträngning som MiScHoOo ju tyvärr fått erfara. Men i normala fall kan man lyfta hru man vill, utan att just barnet tar skada. Men det är nog inte tillrådigt i den sena graviditeten då riskerna ökar att få problem med höfter, bäcken och rygg. Jag är sjuksköterska och jobbade fram till vecka 33, med en hel del tunga lyft. Det var Inga problem, bara man är rädd om sig och lyfter rätt så går det bra!