• Anonym (fundersam)

Varför ska man inte bära tungt när man är gravid?

Som rubriken lyder.

• Svar på tråden Varför ska man inte bära tungt när man är gravid?
  • hhönan

Man får bära hur tungt man vill, inget kan hända barnet. Det är din rygg som kan ta skada om du lyfter fel.

• gutegirl
    hhönan skrev 2010-09-03 00:07:15 följande:
    Man får bära hur tungt man vill, inget kan hända barnet. Det är din rygg som kan ta skada om du lyfter fel.
    Eller andra leder och ligament, eftersom de blir mjukare under en graviditet.
    Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • Anonym

Har man haft MF tidigare så ska man vara lite försiktig med lyftandet. Det sa iaf min BM!

• MiScHoOo

jag vet faktiskt inte men jag har 4 sena missfall ifrån v 17-20 och jag får inte ens jobba... men dessutom har jag svag livmodetappen vid min andra gravidtet låg en man på golvet och jag och min kollega tog upp honom och nästa dag fick jag missfall i v 17 (jobbar inom äldreomsorgen). jag får inta anstänga mig eller som sagt inte jobba heller...

• Anonym (fundersam)
    hhönan skrev 2010-09-03 00:07:15 följande:
    ...och gutegirl (går ej att citera dig): Ok, tak för era svar, jag misstänkte att det bara var det men är det inget man känner själv? Jag menar: Kan man inte prova och se hur det går? Gravida brukar alltid skoja och säga "Jag ska nog inte bära blink blink...".
    Anonym skrev 2010-09-03 00:13:36 följande:
    Har man haft MF tidigare så ska man vara lite försiktig med lyftandet. Det sa iaf min BM!
    Ökar det risken för missfall?

Hur är det med risk för prematur födsel och bärande? Någon som vet?

• Anonym (fundersam)
    MiScHoOo skrev 2010-09-03 00:32:21 följande:
    jag vet faktiskt inte men jag har 4 sena missfall ifrån v 17-20 och jag får inte ens jobba... men dessutom har jag svag livmodetappen vid min andra gravidtet låg en man på golvet och jag och min kollega tog upp honom och nästa dag fick jag missfall i v 17 (jobbar inom äldreomsorgen). jag får inta anstänga mig eller som sagt inte jobba heller...
    Beklagar att du fått sena missfall.

Fick du dessa råd samt sjukskrivning redan efter ditt första sena missfall?
  • Anonym
    Anonym (fundersam) skrev 2010-09-03 00:34:04 följande:
    ...och gutegirl (går ej att citera dig): Ok, tak för era svar, jag misstänkte att det bara var det men är det inget man känner själv? Jag menar: Kan man inte prova och se hur det går? Gravida brukar alltid skoja och säga "Jag ska nog inte bära blink blink...".
    Anonym skrev 2010-09-03 00:13:36 följande:
    Ökar det risken för missfall?

Hur är det med risk för prematur födsel och bärande? Någon som vet?
    Alltså, nej,  bärande ökar inte risken för MF. Men har man haft MF tidigare så ska man vara lite försiktigare. Mest för att vara på den säkra sidan, typ!
  • Anonym (fundersam)
    Anonym skrev 2010-09-03 00:38:58 följande:
    Alltså, nej,  bärande ökar inte risken för MF. Men har man haft MF tidigare så ska man vara lite försiktigare. Mest för att vara på den säkra sidan, typ!
    Ok så om man har haft missfall tidigare kan bärande öka risken? Annars finns ingen anledning att vara försiktig. Eller menar du att man ska vara försiktig med allt, utifall det påverkar, även om inte forskning visar det? Eller finns forskning/erfarenhet som visar det?
  • Anonym
    Anonym (fundersam) skrev 2010-09-03 00:42:15 följande:
    Ok så om man har haft missfall tidigare kan bärande öka risken? Annars finns ingen anledning att vara försiktig. Eller menar du att man ska vara försiktig med allt, utifall det påverkar, även om inte forskning visar det? Eller finns forskning/erfarenhet som visar det?
    Min kompis fick MF i V 8, hennes BM sa till henne att lyfta tungt. Det är väl lite skillnad om man har problem med sena missfal, som någon ovan hade. Då är det väl extra viktigt...
  • Bradbury

Om allt är normalt så kan man inte utan vidare sådär lyfta sig till ett missfall. Försvagningar i livmodertappen däremot kan leda till MF vid ansträngning som MiScHoOo ju tyvärr fått erfara. Men i normala fall kan man lyfta hru man vill, utan att just barnet tar skada. Men det är nog inte tillrådigt i den sena graviditeten då riskerna ökar att få problem med höfter, bäcken och rygg. Jag är sjuksköterska och jobbade fram till vecka 33, med en hel del tunga lyft. Det var Inga problem, bara man är rädd om sig och lyfter rätt så går det bra! 

Svar på tråden Varför ska man inte bära tungt när man är gravid?