• FinastE2010

Reagerar inte på namn vid snart 7 mån ålder

Min son är 7mån om ca 10 dagar och han verkar inte lyssna på sitt namn. han tittar ibland men jag tror mer det är en slump eller att han då vill titta på en, är det vanligt? När lyssna era på deras namn och fick ni alltid uppmärksamhet när ni "bad om det"? eller kunde han/hon vara lite i sin egen värld o lyssna lite som bebis själv vill i den åldern?

Jag har ju mkt oro för adhd, autism o andra diagnoser då jag inte  tycker han är "som andra barn" alltd. Han kan inte alls va lugn på samma sätt som att jag ser att andra bebisar är därför reagerar man ju över allt annat också som tilltal av namn.

Glad för alla svar jag kan få!

• Svar på tråden Reagerar inte på namn vid snart 7 mån ålder
  • gullunge1

min lille tjej började väl lyssna på sitt namn vid 4 mån. men de e först nu hon börjar lyssna på de varje gång nästan, hon e 5 1/2 månad. men hon kan inte heller vara stilla förutom när hon e jätte trött o ska sova. när hon äter ur flaskan ligger hon o slår med armarna och håller på med benen. sällan hon vill sitta o bara mysa stilla hehe
    så jag tror nog inte du behöver vara orolig för adhd etc. fråga om du kan få komma på nån koll på bvc annars. dom borde ju kanske ha lite bättre koll på om nåt e fel el så. men han e nog bara en aktiv lite grabb o de e ju ett friskhets tecken =) 

Tova 100317
  • Philippa

Är du orolig för ADHD och autism redan??

Oj... det är ovanligt, kan du inte prata med BVC om din oro?

• Philippa

Glömde tillägga; min son är autistisk och jag blev orolig först vid 2 års ålder, inte tidigare eftersom alla barn är olika.... min andra son har ADHD och han blev jag inte orolig förren vid 5 års ålder.....

• Faile

Jag svarar på båda dina trådar här.
    Tycker inte du ska vara orolig alls och dessutom kan man inte ställa diagnos så tidigt. Det blir i så fall först om några år!

Att han inte reagerar på sitt namn är inte så konstigt. Han håller på att upptäcka världen.
    Tänk dig själv att du helt plötsligt hamnar på en annan planet som är helt ny för dig. Precis som vi vuxna skulle reagera olika ( vissa blir stumma av chock, vissa blir jätteaktiva av allt spännande, några gråter mycket osv ) så gör ju barnen det.
    Medan du oroar dig för dina saker, så oroar sig andra föräldrar för andra saker. Att barnen sover för mycket, för lite, äter för lite, äter för mycket, inte har hittat fötterna, inte börjar krypa osv i all oändlighet.....
    Alla föräldrar oroar sig för någonting!
    Kan slå vad om att det är föräldrar på öppna förkolan som jämför sitt barn med ditt och oroar sig för att deras barn inte är så aktivt, ifall det är lite efter eller någonting annat.

Detta med att han håller in tummen låter inte alls som något konstigt i mina öron.
    Prata med bvc om dina funderingar, men jag tycker han låter som en helt normal bebis.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Mumin80

Vår dotter är 9½ månad och reagerar inte alls regelbundet på ditt namn. Visst, ibland lyssnar hon, men ibland verkar hon inte fatta alls. Men jag har inte ens reflekterat över att det skulle vara något hon behöver lära sig eller träna på. Vi pratar ju med henne normalt, som en del av det dagliga flödet liksom, och tids nog börjar hon väl lyssna. Jag vet ju att det inte är något fel på hennes hörsel. 

Och hon är också sällan stilla, men vissa barn är väl så.

• Kya

men oj, ha inte så bråttom! Inte reagerar barnen på sina namn än. de väljer ju själva vad som intresserar dom för tillfället, och är de upptagna av något och ointressanta mamma upprepar samma ord igen och igen är inte det tillräckligt intressant för att de ska bry sig.

och oroa dig inte, såna sjukdomar brukar inte märkas av så tidigt. alla barn är ju olika. det är först i äldre ålder som man kan börja misstänka sånt.

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Lea74

Hej Fridlyst! Vi har ju skrivit till varandra i andra trådar. Verkar som om vi nojjar lite över samma saker... .
    Vad gör egentligen att du tänker i diagnostermer? Själv har jag alltid varit nojjig inför just sådant av olika orsaker.
    Vad är det för beteenden som gör att du tänker att din son är "annorlunda"? Om du vill får du gärna inboxa mig...

Jag är själv en rätt orolig typ och dessa första nio månader med sonen har inte varit en solskenspromenad alla gånger.... Han har varit skrikig, haft ont i magen, gnällt, varit vädigt mammig, velat bli buren, inte åka vagn i början, envis samt nu är det superkrångel med maten... Suck... Men han är också väldigt pratig, kelig, kramig, har mycket ögonkontakt, nyfiken, glad m.m. Han är dessutom rätt lugn, snarare rätt sen med det motoriska. Han är en känslig kille helt enkelt som tar det i sin takt vad det verkar. Men visst nojjar jag fortfarande... Ofta tar oron över glädjen och det är inte kul.

• Faile
    Lea74 skrev 2010-09-03 20:52:09 följande:
    Hej Fridlyst! Vi har ju skrivit till varandra i andra trådar. Verkar som om vi nojjar lite över samma saker... .
    Vad gör egentligen att du tänker i diagnostermer? Själv har jag alltid varit nojjig inför just sådant av olika orsaker.
    Vad är det för beteenden som gör att du tänker att din son är "annorlunda"? Om du vill får du gärna inboxa mig...

Jag är själv en rätt orolig typ och dessa första nio månader med sonen har inte varit en solskenspromenad alla gånger.... Han har varit skrikig, haft ont i magen, gnällt, varit vädigt mammig, velat bli buren, inte åka vagn i början, envis samt nu är det superkrångel med maten... Suck... Men han är också väldigt pratig, kelig, kramig, har mycket ögonkontakt, nyfiken, glad m.m. Han är dessutom rätt lugn, snarare rätt sen med det motoriska. Han är en känslig kille helt enkelt som tar det i sin takt vad det verkar. Men visst nojjar jag fortfarande... Ofta tar oron över glädjen och det är inte kul.
    Du tror möjligen inte att din oro smittar av sig litegrann?
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • AmandaBrun

Gud. Min kille reagerar inte på sitt namn. Har inte ens reflekterat över att han borde göra det.

Han är 7 månader.

• M girl

Min son på 7 månader reagerar inte alls på sitt namn....det tror jag inte att de ska kunna vid den ålderna ens. Försök att inte oroa dig så mycket och njut av din fina son istället!

Svar på tråden Reagerar inte på namn vid snart 7 mån ålder