Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Mia08

Från Socialstyrelsen om ÄD

Hittade detta på Socialstyrelsens hemsida. Inte nog med att anonyma äggdonationer är förbjudna i Sverige, man måste också genomgå en prövning som vid adoption. Tanken är säkert god, men oj vad stelbent och tidskrävande! Och jobbigt! Tack Europa för alla era fertilitetskliniker!!!

Särskild prövning vid assisterad befruktning avser par som ska ta emot donerade ägg

eller donerade spermier

I lagen (2006:351) om genetisk integritet m.m. regleras när en särskild prövning ska

göras inför en assisterad befruktning. Enligt 6 kap. 3 § respektive 7 kap. 5 § ska läkaren,

om befruktning ska ske med donerade spermier eller med donerade ägg, pröva om det

med hänsyn till makarnas eller sambornas medicinska, psykologiska och sociala

förhållanden är lämpligt att en befruktning äger rum. Assisterad befruktning får endast

utföras om det kan antas att det blivande barnet kommer att växa upp under goda

förhållanden. I 4 kap. Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2002:13)

om assisterad befruktning finns rekommendationer om innehållet i den särskilda

prövningen. Vägras assisterad befruktning vid den särskilda prövningen får paret begära

att Socialstyrelsen prövar frågan. Socialstyrelsens beslut får överklagas hos allmän

förvaltningsdomstol.

2

Utöver den grundläggande medicinska bedömningen finns i lagen således krav på en

särskild prövning av par som ska ta emot donerade ägg eller donerade spermier. Den

medicinska prövning som ska göras inom ramen för den särskilda prövningen bör

innehålla en bedömning av parets möjlighet och förmåga att fungera som föräldrar

under barnets hela uppväxt. Beträffande hänsyn till ålder i den särskilda prövningen bör

maken, registrerade partnern eller sambon när assisterad befruktning genomförs, inte

vara äldre än att han eller hon bedöms fullt ut kunna ta sitt föräldraansvar under ett

barns hela uppväxt.

• Svar på tråden Från Socialstyrelsen om ÄD
  • ungkvinna81

pftttt!!!! reglar och massa onödiga rutiner... varför vi som är barnlösa ska prövas... vi vill ju HA BARN och LÄNGTAR efter de.... vad gör socialstyrelsen åt de som knullar utan skydd? de prövas ju inte för någonting... sen de mesta väljer abort ändå!!! politiker.... kan inte förstå hur kan bestämma över vårt liv!!!!!!!

• loisan31

Det här liknar ju det som är med adoptioner, att man som barnlös skall granskas till 200% av någon, för man kan ju faktiskt bli en dålig förälder. Helt galet det här.

Och att dessutom donatorn inte får vara anonym är helt otroligt, vem tror att någon vill donera i detta land överhuvudtaget.

Barnlösa par är ju dem som blir de bästa föräldrarna i slutändan. Det finns ju hur många unga som skaffar barn och barnen far illa men nej då de ska få skaffa hur många ungar som helst och familjer där föräldrarna äter helt fel mat och barnen far illa på grund av fetma, nej då de familjerna får helt och hållet vara.

Tack vare Europa så kan vi barnlösa par faktiskt få barn, Sverige är så otroligt långt bak i utvecklingen vad gäller fertilitetsbehandlingar, de är på stenåldern ungefär, har ingen koll på medicinering etc. Det finns ett fåtal duktiga läkare i Sverige men dessa har oftast arbetat utomlands och där fått sina kunskaper om olika fertilitetsbehandlingar.

Loisan31

• isisisis

Man blir så trött! Sverige i ett nötskal....
    Då borde ALLA provas innan föräldraskap!

• villsågärna38

Förstår att ni blir upprörda men från en som gått igenom den sk. prövningen så tycker jag faktiskt att den var bra. Det är ju inte speciellt märkvärdigt heller, det rör sig om ett samtal med en kurator i 1,5 timme. Det vi pratade om var vad det innebär att få barn via ÄD, vilka tankar vi har kring det, hur vi har tänkt berätta för det ev barnet osv. Jag och maken tyckte att det var ett jättebra samtal och vår kurator var jättetrevlig. Det var aldrig tal om att pröva om vi var lämpliga utan snarare resonera med oss för att se om vi verkligen förstått vad ÄD innebär och verkligen ville det också, de vill ju inte sätta igång behandlingar där man drar sig ur processen mitt i för att man inte tänkt igenom beslutet ordentligt osv och den risken finns ju här i Sverige eftersom vi inte betalar för vården och är comittade på det sättet. Satsar man nästan 100 000 kr på en behandling, ja då tänker man ju def igenom vad det innebär och vet att man vill det men går man via landstinget så behöver det ju inte vara så. Sen ville kuratorn också prata med oss om det här med att donatorerna inte är anonyma för det ev barnet. Vi pratade om hur och när man berättar osv, de rekommenderar ju att man berättar för barnet i tidig ålder för att det inte ska bli någon grej.

Kram

Life goes on...
  • NKmamma
    villsågärna38 skrev 2010-09-03 17:23:15 följande:
    Förstår att ni blir upprörda men från en som gått igenom den sk. prövningen så tycker jag faktiskt att den var bra. Det är ju inte speciellt märkvärdigt heller, det rör sig om ett samtal med en kurator i 1,5 timme. Det vi pratade om var vad det innebär att få barn via ÄD, vilka tankar vi har kring det, hur vi har tänkt berätta för det ev barnet osv. Jag och maken tyckte att det var ett jättebra samtal och vår kurator var jättetrevlig. Det var aldrig tal om att pröva om vi var lämpliga utan snarare resonera med oss för att se om vi verkligen förstått vad ÄD innebär och verkligen ville det också, de vill ju inte sätta igång behandlingar där man drar sig ur processen mitt i för att man inte tänkt igenom beslutet ordentligt osv och den risken finns ju här i Sverige eftersom vi inte betalar för vården och är comittade på det sättet. Satsar man nästan 100 000 kr på en behandling, ja då tänker man ju def igenom vad det innebär och vet att man vill det men går man via landstinget så behöver det ju inte vara så. Sen ville kuratorn också prata med oss om det här med att donatorerna inte är anonyma för det ev barnet. Vi pratade om hur och när man berättar osv, de rekommenderar ju att man berättar för barnet i tidig ålder för att det inte ska bli någon grej.

Kram
    Håller med.
  • ungkvinna81

väldigt intressant diskussion här och intressanta åsikter! det är kanske bra med prövning för barnlösa som vill adoptera eller går igenom en ÄD men på andra hand så tycker jag det är orättvist, det diskriminering mot barnlösa... det ska vara prövning för ALLA i så fall även de som vill och kan ha barn, eller de som blir på smällen... men detta är ju så klart omöjligt! vi som är barnlösa VILL ha barn, vi är i ett steg i vårt liv där vi är redo att bilda familj osv då tycker jag att det ska bli mycket lättare o smidigare att få hjälp i Sverige.

• Mia08

Jag håller med om att samtal med kurator inte är så dumt. Men om samtalet samtidigt är en prövning...

• NKmamma

En grej är ju det faktumet att barnet inte har mammans gener och för många är det väldigt viktigt. Så när ÄD är det alternativ som finns så finns det kanske dom som inte är 100% bekväm med att barnet inte kommer att ha sin mammas gener men trots det hoppar på ÄD-karusellen och hoppas på det bästa vad gäller sina känslor inför ett ev barn.

Barnet är ändå centralfiguren i allt det här och ska ha rätt till att få veta vem som donerat om barnet nu vill det. Barnet har rätt till total öppenhet från sina föräldrar ang hur det kommit till. Sanningen kommer alltid fram förr eller senare och då har man ett större problem än om man varit öppen från början.
    Väntar man så kan det bli en övermäktig sak för barnet att ta in än om man börjar berätta tidigt det är jag övertygad om.
    Har sett negativa resultat där ÄD-barn fått veta som tonåringar och flera har inte hanterat det särskilt bra tyvärr.

• NKmamma

"En grej är ju det faktumet att barnet inte har mammans gener och för många är det väldigt viktigt. Så när ÄD är det alternativ som finns så finns det kanske dom som inte är 100% bekväm med att barnet inte kommer att ha sin mammas gener men trots det hoppar på ÄD-karusellen och hoppas på det bästa vad gäller sina känslor inför ett ev barn."

En del i samtalet med kuratorn skulle jag skriva men det föll bort.

Svar på tråden Från Socialstyrelsen om ÄD