• Anonym

Jag ska hem till en halvsidesförlamad patient, snälla hjälp!

Fick nyss reda på att jag ska hem till en halvsidesförlamad patient för att hjälpa honom med morgontoalett samt dusch i morgonbitti.

Har aldrig "jobbat" med en sådan person innan, vad bör jag tänka på?? Måste få veta ALLT! Känner mig så osäker.

han är 75 år, kan prata men lite otydligt, sitter i rullstol. Bor själv.

HJÄLP!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-03 10:46
    NI SOM HAR ERFARENHET, BESKRIV GÄRNA I STEG HUR NI BRUKAR GÖRA. I VILKEN ORDNING OCH SÅ VIDARE.. HEMSKT TACKSAM!
  • Svar på tråden Jag ska hem till en halvsidesförlamad patient, snälla hjälp!
  • Jezamine

Varför pratar du inte med din chef? Dina kollegor?

Avstängd tills vidare
  • Anonym

för att jag är ledig idag (är timanställd) och inte har tillgång till deras nummer. Är dessutom inom en helt ny hemtjänstgrupp så där känner jag ingen av de som brukar vara hos honom.. är bara inringd av timbanken.

• Elsans

Han kan ju prata. Kanske enklast att fråga honom?

Konstigt att du inte gått dubbelt där förut, gjorde jag när jag jobbade så. Hur jag gjorde då säger dock ingenting om hur din patient vill ha det eftersom alla säkert vill olika.

• Anonym

Om han skall lyftas i lift måste ni vara två. Kan han stå upp så går det säkert bra. Inget att vara nervös för. Ta det varligt bara och kommunicera med honom och hör hur han vill ha det. Det svåre momentet är att få av kläderna och förflyttningen över i duschstolen. Bäst kan vara att klä av helt i sängen. Sedan flytta honom till stolen och rulla in honom i duschrummet. Lägg över handdukar så han inte behäver känna sig så naken.

Klä på honom upptill genom att börja med den förlamade armen. Gör honom helt färdig nertill så han bara behöver stå en kort stund medans du drar upp byxor mm.

Lycka till!

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-03 10:51:16 följande:
    Om han skall lyftas i lift måste ni vara två. Kan han stå upp så går det säkert bra. Inget att vara nervös för. Ta det varligt bara och kommunicera med honom och hör hur han vill ha det. Det svåre momentet är att få av kläderna och förflyttningen över i duschstolen. Bäst kan vara att klä av helt i sängen. Sedan flytta honom till stolen och rulla in honom i duschrummet. Lägg över handdukar så han inte behäver känna sig så naken.

Klä på honom upptill genom att börja med den förlamade armen. Gör honom helt färdig nertill så han bara behöver stå en kort stund medans du drar upp byxor mm.

Lycka till!
    Skriv gärna och berätta hur det gick.
  • Marleen

jag har jobbat i vården i 8 år nu o de bästa du kan göra e att förklara för patienten att du e ny, du kan din sak men vill veta hur han vill ha de, så han får gärna berätta för dej hur ni ska ge till väga. visa honom den respekten. vi alla här inne kan sitta o säga hur vi gör hos våra patienter som har samma problem men alla e olika så så dom vi gör kanske inte e nått som din patient ppskattar.

så bäst e att förklara o fråga personen i fråga så ska du se att ni får en bra relation o han känner sig som en människa o inte bara "nån" som ska ha hjälp... de e säkert pinsamt förhonom också som måste vara utlämnad o dessutom naken i en ny människas närhet.

så ta de bara lungt så fixar ni det tillsammans

• Anonym

tack ni som svarat, tänker mycket på hur man gör med vilken arm först osv. den "sjuka" eller den friska... har man som förlamad ont i den sidan, jämt? eller känner man mindre? är rädd för att ta för hårt om den nu är känslig.

Usch så osäker jag känner mig nu... :S Nästan så jag vill ringa mig sjuk, har en klump i magen... :(

• Marleen

ska du sätta på tröa så ta den förlamade arnen först o ta de försiktigt så du inte drar armen för hög för de finns risk att den kan hoppa ur led i o med att musklen e fötvinad... ta de bara lungt så ska du se att de kommer gå bra. o gör jag som sa, ha en dialog med din patient. han e bara förlamad inte mindre människa. så prata på med honom så ska du se att de kommer gå toppen.

• aronnax

Det går bra skall du se.
    Ta det riktigt lugnt bara.

Man tar den sjuka sidan först alltid.
    Han kan ju prata, så du får fråga, säg att -nu får du tala om för mej hur du vill ha det.

• Anonym

tack!!

Det finns inte nån sida på nätet där det står hur man gör generellt vid just dusch och toalett? Eller kanske allmänt om halvsidesförlamning?

Har googlat men hittar inte nåt...

kan vara bra o vara påläst.

• Anonym

Jag hoppas att du kan lite om förflyttningsteknik mm.

Oss timmistar skiter arbetsgivarna fullständigt i om vi kan eller ej. Så himla lätt är det faktiskt inte som man tror att sköta om vuxna.

Bara man kan sin sak så blir det inte tungt. Men när man arbetar i människors hem som inte är anpassat på samma sätt som på äldreboenden så kan det bli mycket tungt, trångt och jävligt.

Lite OT men jag blev ivägskickad att hjälpa en dam på besök i kommunen som skulle "bara byta en blöja" när jag kommer till villan visar det sig vara en gumma på ca 100 kg som var helt förlamad och sitter i en hd-stol. De anhöriga skulle hjälpa till hette det. Visst det fanns en lift att flytta henne över till säng med men ingen av dem hade någon aning om hur den sköttes eller någon vana att byta en blöja osv. Tur i oturen (för mig i alla fall) så hade man glömt att skicka med lyftskynket så det blev inget blöjbyte. Stackars gumma.

Tycker det är höjden av nonchalans från arbetsgivaren och skicka iväg en ensam på ett sådant uppdrag.

• Alfonsmamman

Det kommer gå fint, precis som många skriver, så länge du förklarar att du inte vet hur han vill att du/ni ska göra så du uppskattar om han berättar för dig. Han sitter på all information.

Dock; den förlamade sidan är ömtåligare på det sättet att den lättare är utsatt för luxationer. Så för att undvika slitage på den sidan samt underlätta för dig och pat börjar du vid avklädning med den friska sidan. Och vid påklädning med den "sjuka" sidan. Blöja/byxor träs på över benen i sittande ställning och dras på i ett svep då pat ställer sig upp, fördelaktigt framför handfatet. Där kan han stödja sig med sin friska arm. Och sedan själv fortsätta med morgontoalett själv. Ansikte, tänder, hår osv... Fråga fråga och be honom visa och berätta.
    I och med den något mer sköra "sjuka" sidan så undvik att vid förflyttning ta tag i eller under den armen. Skona hela tiden den sidan. Sedan som alltid, han ska göra och hjälpa till själv så mycket han förmår. I rehabiliteringssyfte för honom samt för din arbetsmiljö.

Allt kommer gå fint. Ta det lugnt, lyssna på honom är nästan det allra viktigaste. Då går sällan något fel. Forsera inte, varken i hans tal eller kroppsliga förmåga.

Lycka till!!!

Svar på tråden Jag ska hem till en halvsidesförlamad patient, snälla hjälp!