• Anonym

Min 2 åring SKRIKER och är RÄDD för att duscha. En månad sedan hon tvättades nu!

Hur ska jag kunna förlåta mig själv för detta? Hon har fåt men för livet nu pga mig.

För något halvår sedan så rammlade våran 2åring i badkaret, men hon verkade ta det ganska bra ändå. Några sekunder så var hon lessen sen gick det över. Vi var rädda för att hon sen skulle vara rädd för att bada/duscha. Men så blev det inte förens efter några gångers badande.. det har liksom blivit värre och värre!?

Nu var det en månad sedan hon tvättades och jag kände att jag var tvungen. Så medans hon satt och åt upp maten så fylle jag upp badkaret med ganska lite vatten, ganska många leksaker och sen lite bubblor i det. Men som vanligt (eller har varit så de senaste gångerna) så skriker hon "inte baaaaaaaaaaaaadaaaaaaaaaaaaaaa" innan vi ens hunnit ta av henne blöjan.

Efter någon halv minut i badkaret så förstod hon att vattnet är ju inte ens på. Så hon börade leka och hade det bra. Även bebisen fick bada tillsammans med henne och allt var så mysigt.

Tills jag skulle tvätta håret. Hon hatar att ha vatten i ansiktet, det är knappt så hon vill tvätta munnen. Men jag försökte leka med henne samtidigt, prata lungt och få henne att hålla i den färgglada tvålpumpen o.s.v. Men hon skreeeeeeeeeeeeek och skreeeeeeeeeeeeeeek i den minuten som jag tvättade henne.

Allvarligt så väntar jag på att polisen ska knacka på dörren varje gång hon har badat. Så jag tog tag i henne och sa "det är inte farligt, sluta nu" i allvarlig men lugn ton, som vi brukar göra när hon gör dummheter. (ta tag i=hålla i armen).
    När det var färdig badat fick hon gå och sova middag. Jag orkade inte med henne längre och huvudvärken började sakta komma.

Va långt inlägget blev. Och så har jag världens sämsta samvete, vilket jag ska ha. Stackars barn!

Vad ska jag göra?? Hon kan ju inte gå runt i år utan att tvätta sig??

• Svar på tråden Min 2 åring SKRIKER och är RÄDD för att duscha. En månad sedan hon tvättades nu!
  • 071001

Har ni provat att bada med henne och duscha er själva först och sen henne medan hon sitter i famnen? Siri ogillar också att tvätta håret men hon får tvätta mitt hår först och sen tvättar jag hennes när hon sitter i min famn och så håller jag handen vid pannan så vattnet inte rinner i ögonen. Funkar rätt bra för oss.

• eec82

finns ju durshring som kankse kan hjälpa får hon iaf inget vatten i  ansiktet. Sen finns de även en skopa skom är spec formad så de slipper få vatten i ögonen. Sen kan ni ju leka mycker i badrummet med vattnet utan att hoppa i. Å få de lite trevligt å inte förknippa badkaret med ångest. Att ni/du kankse badar själv å hon får titta på å hjälpa dig tvätta håret å ösa vatten på dig.

• Anonym

Ah vi har testat att bada/duscha tillsammans men det går inte heller. Ska dock testa att låta henne tvätta mitt hår först. Tack för tipset!

• Mariohn

Köp en plastbalja istället för att fylla hela badkaret och låt henne tvätta sig själv? 

• Aaliyah86

Min son älskar att duscha och bada, men gillar INTE att få vatten på huvudet! Allt går bra tills det är dags att tvätta håret. Det funkar inte att duscha med slangen över huvudet på honom, då får han panik.  Men vi brukar ta en liten gästhandduk, blöta och vrida ur den över huvudet på honom. Då går det bra! Det blir väl lite snällare när vattnet "strilar" mer än sprutar antar jag. 

Om det är svårt att bada överhuvudtaget kan det kanske vara en idé att du badar tillsammans med henne? Då blir det mycket roligare och mysigare.

Lycka till! 

• 071001

Det är också ett tips som ovan säger, fyll en liten skopa med vatten och skölj håret. Det gjorde vi på Siri när hon var yngre.

• arkeologitjejen

Linnea gillar inte heller att få vatten i ansiktet, men vi gör som de andra. Hon badar med mig eller pappa och så får hon tvätta vårt hår och sedan tvättar vi hennes. Hon har fått ett litermått som hon använder för att hälla vatten i håret på oss och även på sig själv. Sedan hjälper vi henne att skölja ur med hjälp av duschen på svag stråle och så håller vi handen över ögonbrynen så att hon inte ska få i ögonen.

Linnea 080310 & BF 100930
  • knäppisen

Låt henne hålla en tvättlapp för ögonen och luta huvudet långt bakåt.
    Det är nog ganska vanligt, men tvättas måste de ju.

Min son avskydde att få vatten på huvudet när han var 2-3 år. HEMMA. I badhuset var det helt OK  

• lilly2006

våran Lilly hade en liten vattenkanna i röd (det var viktigt för henne heheheh) som hon själv fick hjälpa till att tvätta ut håret med... det funkade bra.. 

*the only bitch you see in my eyes is your own reflection*
Svar på tråden Min 2 åring SKRIKER och är RÄDD för att duscha. En månad sedan hon tvättades nu!