• FruSen

Fixar man att pendla (med bil) 2 timmar enkel resväg varje dag?

Resvägen är i norra Sveriges inland, dvs bara mörkt mörkt mörkt (på vintern) och skog och smala vägar.
    Några renkollisioner är nog att räkna med men mest rädd är jag att man ska plocka en älg, då är det ju inte säkert att det är så mycket kvar av en sen...
    Nån som pendlar såhär? Hur är det?

• Svar på tråden Fixar man att pendla (med bil) 2 timmar enkel resväg varje dag?
  • sär skriven

Varje dag? Det låter ju oerhört tungt... Det skulle jag inte ge mig på faktiskt.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • arkeologitjejen

Här i Stockholm är det vanligt att man pendlar en timme enkel väg varje dag, ibland längre, men jag kan säga att det är tungt, speciellt på vintern. Sitter du dessutom och kör så kan du ju inte jobba eller göra något medan du pendlar. Jag skulle nog dra mig för det.

Linnea 080310 & BF 100930
  • Me o Mike

Fy så hemskt.. Nää herregud. Det är ju en halv arbetsdag du ska åka varje dag!

• Cia o krabaten

Nej det hade jag aldrig gjort, snacka om massor med tid åt skogen varje dag!
    När ska du hinna träffa famijlen tro?
    Du kommer inte orka annat än jobba och resa. 
    1h enkel väg tycker jag är max om man ska köra själv, 1,5 kan funka om man sitter på tåg tex där man kan göra annat samtidigt (så gör min man tex) men sen är det drygt. 

• kimsi

Jag pendlar en timma enkel väg till skolan och det är max vad jag skulle stå ut med, skulle aldrig orka två timmar enkel väg.

• rednose

Man brukar säga att 40 minuter är ungefär vad man pallar med i längden, enkel väg.
    Det är ju självklart individuellt. Jag bodde strax utanför San Francisco många år och pendlade då 2 ibland 3 timmar i bil enkel väg. Man vänjer sig men å andra sidan hade jag varkens barn eller sambo att ta hänsyn till då. Det har jag nu och skulle inte vilja spendera 4 timmar i bil varje dag, såvida jag inte bara jobbar 3 timmar eller kan ta möten över telefon. Alt jobba på pendeltåget som en del kompisar gör varje dag mellan Sthlm och Gbg... 

• FruSen

Ja, alltså kollektivt går ju inte (finns inte), det är ju egen bil som gäller om man nu inte kan samåka vilket skulle vara en lösning. Men då ska ju arbetstider och sånt passa in .
    När man själv ska köra 2 timmar dit och sen 2 timmar hem igen känns det ganska mycket... Alltså 4 timmars resväg/dag. Om man börjar kl 8 måste man ju vara hemifrån senast kl 06 och sen slutar man kl 17, ja då är man inte hemma förräns tidigast kl 19...
    Hade det funnits tåg som det finns söderut hade det ju varit en annan femma...
    Man lär ju inte göra annat än sova då man är ledig... det tar ju rätt mkt energi att köra....

• Tecken

Det beror på. Hade jag varit arbetslös hade jag tagit jobbet. Hade jag haft ett jobb, nej.

• BuoBä

Om alternativet var att vara arbetslös så skulle jag ta det, bita ihop och stå ut tills jag hittade ett annat jobb närmare.

Hade jag valmöjligheter skulle jag inte vilja pendla så långt. Har pendlat drygt 2h enkel väg med tåg+buss i ett halvår. Det gick, men det finns roligare saker att göra av sin tid.

• Anova

Jag pendlade visserligen kollektivt (både med buss och med bilpool) men hade ca 2-2½ total resväg varje vardag i ca 4 år. Slitigt som fasen, men då hade jag ofta tid att ta igen mig under restiden vilket gjorde allt lite lättare. Idag skulle jag nog tveka att ta ett jobb så långt bort, bara om det var ett riktigt kul jobb skulle jag överväga  att pendla igen.

• kimsi

Jag kan inte heller åka kollektivt eller samåka, utan det är att köra själv som gäller och det är slitigt. Vintern med allt mörker, glashala vägar och snöyra är en mardröm.

• Fredis

Jag kör bil varje dag 6,5 mil i varje riktning men pga att jag kör in till Sthlm så fastnar jag i köer och jag räknar aldrig mindre än 1 tim och 15 min dörr till dörr. Jag tycker faktiskt det är rätt slitigt, här är iofs trafiken lite hetsig (kanske inte den är i Norrland) men oavsett så måste man ju vara alert hela tiden. Vissa eftermiddagar är jag så sömning när jag sätter mig i bilen att jag får ladda med choklad o godis. Förra vintern var verkligen inte skoj med ordentliga vintervägar som vi hade, och kolsvart (väl bortanför Södertälje).
    2 timmar o uppe i Norrland skulle jag ärligt talat ALDRIG palla. Tycker nästen det låter lite dumdristigt, för det är jobbigt, och trött blir man!

• fiamiaria

Skulle allvarligt fundera att veckopendla då... Funkar ju även om man har barn hemma, det finns ju en partner oftast :)
    Vill man så går det.....

På 2 timmar betar man ju av ca 15-17 mil & känns som att det kostar mer än det smakar, snabbräknade 13*30*22=8560:-

Svar på tråden Fixar man att pendla (med bil) 2 timmar enkel resväg varje dag?