• Anonym

Kan en vuxen ha ADHD om han inte hade några symptom som barn?

Min bror misstänks nu ha ADHD. Jag har läst massor om vuxen-ADHD sedan jag hörde detta och tycker nog att många av symptomen stämmer in på honom, samtidigt som ju faktiskt många människor har dessa drag utan att ha ADHD. Det kan ju liksom också vara ens personlighet.
    Men det som får mig att tvivla på diagnosen är att han verkligen inte hade några svårigheter som barn. Han var en ytterst fantasifull pojke som kunde koncentrera sig hur bra som helst, som kunde underhålla sig själv, som fungerade med andra barn och med mig (som syskon). Han var lugn och duktig i skolan, det enda som var annorlunda hos honom var just den livliga fantasin.
    Problemen började när han blev tonåring, då främst i form av depressioner, ångest och dålig självkänsla. Även detta är ju inte direkt onormalt hos en tonåring. Symtom han uppvisar nu är bland annat svårigheter att fullfölja ett projekt, lättdistraherad, förkorvar sig gärna i oviktiga detaljer, fungerar inte bra i grupp och så fortfarande denna depression och ångest som han haft i många år.

Nu vet jag att ingen av oss kan diagnostisera honom. Men ni som kan mycket om ADHD, vad tror ni om att ett barn som min bror skulle kunna liksom utveckla ADHD som vuxen? Har jag rätt som är skeptisk?

• Svar på tråden Kan en vuxen ha ADHD om han inte hade några symptom som barn?
  • lia76

Ja man kan få ADHD som vuxen och inte haft några symtom som barn.

Misstänker ni ADHD så ge honom en energidryck. Det är bara de som har ADHD som blir lugnare/tröttare av dessa medan vi andra blir pigga av dem. 

(=
  • Reglementet
    lia76 skrev 2010-09-03 12:51:19 följande:

Misstänker ni ADHD så ge honom en energidryck. Det är bara de som har ADHD som blir lugnare/tröttare av dessa medan vi andra blir pigga av dem. 
    Eh, skämtar du nu?
    *Kommersiellt budskap*
  • idiblon yes
    lia76 skrev 2010-09-03 12:51:19 följande:

You have got to be kidding.
    FL är guld.
  • Anonym (känner igen det)

ADHD är medfött. Ofta något som kan komma i samband med kortvarig syrebrist vid förlossning. Därför borde han verkligen ha uppvisat några symptom som barn.
    ADD är samma handikapp, men utan den hyperaktiva delen. Därför missas ofta ADD och upptäcks inte förrän i vuxen ålder. Även ADHD är en relativt ny diagnos, och det finns folk som idag är i trettio års ålder och äntligen kan slappna av när de får en diagnos, en förklaring till varför hela barndomen varit jobbig. Jag hade mer gissat på att din bror har en allvarlig depression som gör att dessa symptom uppkommer. Likaså har jag en släkting som fick en diagnos som var psykisk sjukdom. Som barn hade hon ingenting, men plötsligt i tonåren blev hon väldigt deprimerad, kunde inte koncentrera sig och hade svårt med folk i grupp. Hon fick massa tabletter utskrivna och alla försökte hjälpa henne. Till slut när hon var 25 försökte hon ta sitt liv. Då blev hon inlagd på psyk, och där har de sedan hjälpt henne väldigt mycket. Idag bor hon på hem, på grund av att hon aldrig kommer att kunna ta sig ur sina depressioner och leva ett normalt liv. Hennes koncentrationssvårigheter är så allvarliga att hon har svårt att skriva ett brev. Men sedan kommer perioder när hon mår riktigt bra, och då kan hon flytta hem till sina föräldrar ett tag. Nu menar inte jag att det är det din bror har, men det låter onekligen väldigt lika.

• sextiotalist

Jag tror att många med ADHD klarar av att leva ett normalt liv och att det inte syns förrän man just är vuxen. Vad jag förstått så är det först när man utsätts för något som funktionshindret kan märkas och den gränsen är väldigt indviduell.
    Men som vuxen förväntas man ta ett större ansvar över sitt liv och det är kanske där nästa grupp märks. De har klarat av allt hyfsat bra pga de inte har utsatts för situtaitoner där deras funktionshinder blir ett handikapp.

• lia76
    Reglementet skrev 2010-09-03 16:27:33 följande:
    Eh, skämtar du nu?
    idiblon yes skrev 2010-09-03 16:40:23 följande:
    Skämtar inte.
    Har en bekant uppe i Jämtland som misstänkte ADHD på sin son. De fick rådet att ge energidryck för det har motsatt verkan på de som har ADHD. Och han blev jätte lugn. Hennes man har också ADHD och när han testade att dricka en energidryck och han somnade på soffan.

Även koffein har oftast motsatt effekt på personer som har ADHD medan "normala" personer kan känna sej lite piggare 
    (=
  • Ellika82

min bonusson som är 15 får ofta lite kaffe för att lugna ned sig lite då medicinen har gått ur.....

• Reglementet
    lia76 skrev 2010-09-03 17:39:01 följande:
    Skämtar inte.
    Har en bekant uppe i Jämtland som misstänkte ADHD på sin son. De fick rådet att ge energidryck för det har motsatt verkan på de som har ADHD. Och han blev jätte lugn. Hennes man har också ADHD och när han testade att dricka en energidryck och han somnade på soffan.

Även koffein har oftast motsatt effekt på personer som har ADHD medan "normala" personer kan känna sej lite piggare 
    Det betyder inte att man har adhd, att man blir trött när man druckit energidrycker. Så dumt att påstå det.
    *Kommersiellt budskap*
  • Trollet Ludenben
    Skämtar inte.

jag har inte testat det på min son, Men någonstans känns det faktiskt logiskt. De med ADHD är städigt trötta, de har en lägre vakennivå. De blir hyperaktiva, rastlösa osv för att hålla sig vakna annars skulle de däcka. Det förklarade sonens läkare. Så teoretiskt sätt låter det det logiskt att om man tillsätter energidryck så går vakennivån upp och de behöver inte vara lika aktiva för att hålla sig vakna =) kanske värt att testa. Men det som låter logiskt i tankarna behöver ju inte funka i praktiken iofs...
    Däremot att ADHD uppkommer i vuxen ålder stämmer inte utan det är medfött. Dock kan funktionshindret ändra karaktär under en människas åldrande. En som vart aktiv under barnaåren kan bli mer passiv som vuxen.
    Älskade ungar
  • Kaxelina
    Skämtar inte.

Haha det är väl därför som jag blir trött när jag dricker läsk medan mannen blir hyper och vaken i flera timmar till. :D
Svar på tråden Kan en vuxen ha ADHD om han inte hade några symptom som barn?