Kan en vuxen ha ADHD om han inte hade några symptom som barn?
Min bror misstänks nu ha ADHD. Jag har läst massor om vuxen-ADHD sedan jag hörde detta och tycker nog att många av symptomen stämmer in på honom, samtidigt som ju faktiskt många människor har dessa drag utan att ha ADHD. Det kan ju liksom också vara ens personlighet.
Men det som får mig att tvivla på diagnosen är att han verkligen inte hade några svårigheter som barn. Han var en ytterst fantasifull pojke som kunde koncentrera sig hur bra som helst, som kunde underhålla sig själv, som fungerade med andra barn och med mig (som syskon). Han var lugn och duktig i skolan, det enda som var annorlunda hos honom var just den livliga fantasin.
Problemen började när han blev tonåring, då främst i form av depressioner, ångest och dålig självkänsla. Även detta är ju inte direkt onormalt hos en tonåring. Symtom han uppvisar nu är bland annat svårigheter att fullfölja ett projekt, lättdistraherad, förkorvar sig gärna i oviktiga detaljer, fungerar inte bra i grupp och så fortfarande denna depression och ångest som han haft i många år.
Nu vet jag att ingen av oss kan diagnostisera honom. Men ni som kan mycket om ADHD, vad tror ni om att ett barn som min bror skulle kunna liksom utveckla ADHD som vuxen? Har jag rätt som är skeptisk?