• Neos mami

Flytta om en månad - tidigt att packa?

Jag har svårt att bestämma mig om det är för tidigt att börja packa nu om vi ska flytta om en månad, 1a oktober alltså.

Ska rensa och slänga massa saker. Det kliar i fingrarna för jag ser fram emot att flytta såååå mycket.

Vad tycker ni, är det för tidigt att börja packa 4 veckor i förväg?
    Behöver bara hjälp att bestämma mig.

• Svar på tråden Flytta om en månad - tidigt att packa?
  • Birgitta2

Ju tidigare desto bättre. Börja med sånt du inte använder dagligen. Böcker, finporslin, linneskåpet osv. Vardagsporslin kan du packa och behålla minimalt och diska oftare istället. Jag började en månad innan, men det blev ändå jäkligt stressigt i slutet.

• sugröret

Nej absolut inte! Inte enligt mig iaf..man orkar inte packa så mycket åt gången ändå så det tar ju typ en månad att få allt nerpackat :P Börja rensa du..det hade jag gjort ;)

• Neos mami

Åh vad kul. Jag är bara lite sådan att när jag väl börjat så kan jag inte sluta. Men ja, det är ju ganska mycket ändå, kommer nog komma fram mer när man håller på också.

• Suzy QX

Jag började 2 månader i förväg och var stressad när det bara var en månad kvar. Tog ca 2-3 flyttkartonger per kväll.

Mycket går ju packa i förväg. Men visst man får ju bo i ett kartonglandskap ett tag.

Jag hade 90 kvm lägenhet, vind på ca 20 kvm o förråd på 10 kvm. Kastade 3 släpvagnslass.

• skorpionen80

Det är ju aldrig för tidigt att rensa ut sådant du ska slänga etc. Men kanske lite tidigt att packa tallrikar och tandborste ;) Sånt du inte använder kan du ju packa.

Har du inte föräldrar du kan fråga om råd? Jag gissar att du flyttar hemifrån för första gången ;)

• Neos mami
    Suzy QX skrev 2010-09-03 13:00:08 följande:
    Jag började 2 månader i förväg och var stressad när det bara var en månad kvar. Tog ca 2-3 flyttkartonger per kväll.

Mycket går ju packa i förväg. Men visst man får ju bo i ett kartonglandskap ett tag.

Jag hade 90 kvm lägenhet, vind på ca 20 kvm o förråd på 10 kvm. Kastade 3 släpvagnslass.
    OJ! Herregud, så mycket har jag nog inte men det kommer nog bli ett par vändor till tippen med kombin antar jag.

Har en trea på 67 kvm som är övermöblerad och alla skåp är typ stökiga eftersom man inte har fått plats riktigt och bara tryckt in saker. (Dålig period ekonomiskt men nu bättre och då blir det större, THANK GOD!)

Förrådet tog vi förra helgen, blev en full bil därifrån med skräp och allt är prydligt nerpackat och sorterat där nere.
  • sugröret
    Neos mami skrev 2010-09-03 13:00:07 följande:
    Åh vad kul. Jag är bara lite sådan att när jag väl börjat så kan jag inte sluta. Men ja, det är ju ganska mycket ändå, kommer nog komma fram mer när man håller på också.
    Haha ja,det var hur mycket som helst som dök upp i skåpen som man hade glömt bort helt och hållet :P

Sen tänk på att inte lägga allt tungt i en låda,det misstaget gjorde jag med några lådor..hahah,tur att man slapp bära dom själv ;)
  • BuoBä

Det tar alltid mycket längre tid att packa än man tror, och går alltid åt fler kartonger. Det är absolut inte för tidigt att börja, särskilt om du ska rensa och slänga också.

Som Birgitta2 säger, börja med saker ni använder sällan. Ett tips till flyttdagen är att ha en särskilt väska med ett ombyte och necessär, så du slipper börja rota efter sånt i kartonger första morgonen på nya stället.

• Neos mami
    skorpionen80 skrev 2010-09-03 13:00:24 följande:
    Det är ju aldrig för tidigt att rensa ut sådant du ska slänga etc. Men kanske lite tidigt att packa tallrikar och tandborste ;) Sånt du inte använder kan du ju packa.

Har du inte föräldrar du kan fråga om råd? Jag gissar att du flyttar hemifrån för första gången ;)
    Oj nej, jag flyttade hemifrån för 4 år sen när jag var 17 och har flyttat ett par gånger sen dess. Men då har situationen sett annorlunda ut.

Min mamma säger bara att jag ska ta det lite lugnt för hon vet att när jag väl gör något så gör jag det tills det inte finns något mer att göra.

De andra gångerna har jag börjat 1-2 veckor i förväg och packat och då kört stenhårt. Men nu är jag gravid med andra barnet så jag kanske inte orkar köra på i 110 km/h.

Man glömmer så fort hur det är att flytta och jag hade beslutsångest, men jag bestämde mig precis! Vi börjar lite smått i helgen, jag får helt enkelt försöka hålla igen på mitt "gör allt på en gång"- beteende.
  • Kazeer

Vi ska flytta i slutet av oktober ... och vi började packa de första sakerna i slutet av april. Då var det visserligen för att "glesa ut" lite inför fotografering av huset och visningar. Men nu packar vi på allvar. Tiden går så fruktansvärt fort.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • KattSvansen

Börja nu . Tar längre tid än man tror.
    Vet detta då jag för ett par månader sedan höll på med  just detta.
    Mycket saker har man... 

• Suzy QX
    Neos mami skrev 2010-09-03 13:02:19 följande:
    OJ! Herregud, så mycket har jag nog inte men det kommer nog bli ett par vändor till tippen med kombin antar jag.

Har en trea på 67 kvm som är övermöblerad och alla skåp är typ stökiga eftersom man inte har fått plats riktigt och bara tryckt in saker. (Dålig period ekonomiskt men nu bättre och då blir det större, THANK GOD!)

Förrådet tog vi förra helgen, blev en full bil därifrån med skräp och allt är prydligt nerpackat och sorterat där nere.
    Jo jag fick även en "trevlig" överraskning på vinden när jag upptäckte att x:et som inte ens bott i lägenheten med mig, varit dit och magasinerat grejor från sin förra lägenhet. Jag kastade 2 sopsäckar med hans kläder, sängkläder o gardiner. De luktade mögel och jag hade förvarnat honom om att komma o hämta det innan. Jag fick till och med sortera och kasta hans pappas papper och grejor (han var död fö) som även de letat sig upp på min vind utan min vetskap..
  • Neos mami
    sugröret skrev 2010-09-03 13:02:23 följande:
    Haha ja,det var hur mycket som helst som dök upp i skåpen som man hade glömt bort helt och hållet :P

Sen tänk på att inte lägga allt tungt i en låda,det misstaget gjorde jag med några lådor..hahah,tur att man slapp bära dom själv ;)
    Åh, nej det vet jag, har råkat packa en kartong full med bara tallrikar och tungt porslin vid en tidigare flytt, botten gav vika och sen hade jag inget porslin nå mer! Och sedan kartonger fulla i böcker, inte smart, inte smart! Men vi ska använda säckkärror! Hiss i denna lägenhet och bottenvåning på andra så vi behöver typ inte bära alls =)
    BuoBä skrev 2010-09-03 13:05:02 följande:

Det tar alltid mycket längre tid att packa än man tror, och går alltid åt fler kartonger. Det är absolut inte för tidigt att börja, särskilt om du ska rensa och slänga också.

Som Birgitta2 säger, börja med saker ni använder sällan. Ett tips till flyttdagen är att ha en särskilt väska med ett ombyte och necessär, så du slipper börja rota efter sånt i kartonger första morgonen på nya stället.

Det med väska ska jag göra! Smart idé, har ju en liten man på 3 år också och han har ju inte tålamod att vänta på att mamma ska leta.

Har även planerat att packa saker "logiskt" och inte bara slänga ner utan packa det rum för rum och skriva vad som finns i så man slipper rota som en idiot.

Jag trodde jag skulle komma långt på mina 10 kartonger som jag köpte till att "börja med". Tre är redan smäckfulla med barnkläder som är urvuxna.
  • Neos mami
    Suzy QX skrev 2010-09-03 13:21:27 följande:
    Jo jag fick även en "trevlig" överraskning på vinden när jag upptäckte att x:et som inte ens bott i lägenheten med mig, varit dit och magasinerat grejor från sin förra lägenhet. Jag kastade 2 sopsäckar med hans kläder, sängkläder o gardiner. De luktade mögel och jag hade förvarnat honom om att komma o hämta det innan. Jag fick till och med sortera och kasta hans pappas papper och grejor (han var död fö) som även de letat sig upp på min vind utan min vetskap..
    Men gud vad kul. Och vad förvirrad man skulle bli av att hitta någon annans saker på sin egen vind! Haha
  • sugröret

Oj...lite otur där.
    Vilken tur ni har då som slipper strula med soffor och grejs i hissen sen till nya stället! För det var ett rent h*lvete..hahah

• Neos mami
    sugröret skrev 2010-09-03 13:25:13 följande:
    Oj...lite otur där.
    Vilken tur ni har då som slipper strula med soffor och grejs i hissen sen till nya stället! För det var ett rent h*lvete..hahah
    Jo det kan vara för jävligt . Men vi har faktiskt tur och har en stor hiss här, dock är trapphuset lite trångt men det går ju!

Måste skriva ut min glädje också; vi ska få en trädgård med päronträd :D
  • Cia o krabaten

Absolut inte för tidigt!
    -Vet du saker du inte vill ha med så sätt ut dem på blocket genast.
    Packa ner sommar och vinterkläder som du ändå inte behöver innan flytt.
    Rensa förråd, för flyttar du bara med allt i förråden så är risken stor att de står kvar på nästa förråd-orörda liksom. 
    Jag hann bara rensa ett av mina förråd från lägenheten för bebis kom tidigare än beräknat,-) Och 5 år senare står alla kartonger på garagevinden orörda...

Svar på tråden Flytta om en månad - tidigt att packa?