• Tigrino

Öroninflammation - vad görs åt det?

Tror snutt har fått öroninflammation, ont i örat har han i alla fall. Har det inte blivit bättre i morgon ska vi ringa och se till att någon tittar i örat...
    Vad gör de åt öroninflammation? Ges det alltid medicin? Tycker inte om tanken på att ge en halvåring antibiotika och liknande, men om det är vad som krävs så är det klart han ska få det.
    Finns det någon chans att det läker ut av sig självt utan för mycket smärta? Han har inte haft feber trots att han är dunderförkyld, är det ett gott tecken?

// Öroninflammationsnybörjaren 

• Svar på tråden Öroninflammation - vad görs åt det?
  • nyfiken0201

Nu för tiden så ska ju läkarna ge så lite antibiotika som möjligt. Lite alvedon och avsvällande i näsan kan räcka. Antibiotika "tar" bort immunförsvaret på ditt barn och gör det mer mottaglig för fler infektioner. Det är alltså lätt att det får ännu en öroninflammation och ännu en..osv.

• Tigrino
    nyfiken0201 skrev 2010-09-03 15:48:14 följande:
    Nu för tiden så ska ju läkarna ge så lite antibiotika som möjligt. Lite alvedon och avsvällande i näsan kan räcka. Antibiotika "tar" bort immunförsvaret på ditt barn och gör det mer mottaglig för fler infektioner. Det är alltså lätt att det får ännu en öroninflammation och ännu en..osv.
    Jo, det är därför jag helst inte vill ge honom det... Men där vi bor är det mer regel än undantag att läkarna skriver ut antibiotika till höger och vänster, för allt och ingenting! I alla fall har det varit så förut. Har två kusiner som ätit antibiotika flera gånger/år sen de var små. De blev inte friska på egen hand till slut verkade det som... eller så var det föräldrarna som var för snabba med att dra med dem till läkaren. 

Vi har avsvällande näsdroppar hemma, och han får innan sovstunderna + en gång på natten. Får hoppas det har blivit bättre i morgon, helt enkelt! Han fick Alvedon förut, och han hade lite lättare att lägga sig ner även om det syntes att det gjorde ont och han knölade lite.  
  • Juni 06

Min son på 4år fick pencillin för öroninflammation för det hade gått håll i hans öra. Annars hade han inte fått nåt pencillin om det inte hade gått håll.

• Tigrino
    Juni 06 skrev 2010-09-04 10:32:25 följande:
    Min son på 4år fick pencillin för öroninflammation för det hade gått håll i hans öra. Annars hade han inte fått nåt pencillin om det inte hade gått håll.
    Vi var på jouren idag och det var inte inflammation Så vi får hålla tummarna för att det inte blir det!
  • 3 barns mor

förebygg med nässpray och ha huvudet högt när han ska sova

• Dixy

Barn under två år ges antibiotika. Öroninflammation kan ge allvarliga konsekvenser om den inte går över, och små barn har väl inte samma immunförsvar som vi vuxna!

• Tigrino

Vi fick komma till jouren och kolla dagen efter inlägget, och det var ingen öroninflammation. Han har haft ont när man rör vid örat några dagar efteråt, men nu verkar det bra igen. 

Det vill säga tills igår... Då blev han hysteriskt ledsen vid sovstunden på eftermiddagen. Och samma sak idag! Lika hysteriskt och ledset skrik/gråt som vid magknipen när han var nyfödd. Men på kvällen och vid förmiddagsluren går det hur bra som helst, det är så konstigt....

Tror ni det är örat som spökar, eller vad kan det vara? Hemskt att se honom så ledsen, han som aldrig är ledsen knappt! Rynkar på näsan 

• 3 barns mor

svårt det där med öron. jag skulle åka och koll igen.

• Tigrino
    3 barns mor skrev 2010-09-12 23:31:39 följande:
    svårt det där med öron. jag skulle åka och koll igen.
    Får nog ta och göra det, ska se hur han beter sig idag när han har ätit lunch och ska ta sin lur... Rynkar på näsan
Svar på tråden Öroninflammation - vad görs åt det?