• millchan

Handikappridning, nån med erfarenhet?

Har en son på 4 1/2 år snart som föddes med ett hjärtfel "Fallot anomalie" och en väldigt sen utveckling!
    Han kan nu i dag haskrypa, "lärt sig för ca 2 veckor sen", sitta själv på golvet, snurra runt sig själv, rulla runt, tuggar på det mesta han kommer åt, gå när vi håller han i händerna, jollrar massor, sätta sig upp från liggande ställning!
    Vi har ingen diagnos för hans sena utveckling!

Jag skulle vilja sätta honom i en grupp för handikappridning för att träna hans balansen och för att vi ska komma ut och träffa andra med funktionshinder och deras föräldrar.
    Jag har själv hållit på med hästar i nästan hela mitt liv men har inte tillgång till häst nu.
    Finns det nån här som har sitt barn i nån grupp på handikappridning eller haft det som vill dela med sig av erfarenhet?
    Vad var bra, vad var mindre bra mm?
    Här i Linköping får barnen inte börja på handikappridning förrens dom är 5 år så måste vänta ett halvt år till, men lite tips, ideer och erfarenhet av andra vore ju kul att få!

• Svar på tråden Handikappridning, nån med erfarenhet?
  • Cia o krabaten

Jag har varit ledare för handikappridning för ett antal år sedan.
    Om du har ngn konkret fråga svarar jag gärna, men jag har ju inte föräldraperspektivet som du kanske är ute efter. 

• Nyfiken gul

jobbar med handikappridning och kan också svara på en del frågor ur den synvinkeln...

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • millchan

Jag vad ska jag börja med??? Hmmm!!!

Hur länge brukar barnen få rida?
    Är föräldrarna med och leder/stödjer?
    Vad brukar det kosta?
    Får barnen vara med och hjälpa till att göra iordning hästarna, typ rykta, sadla, tränsa?
    Hur många är man på en häst vid ridlektionerna?
    Hur stora brukar grupperna vara?
    Hur har ni som ridlärare tyckt att barnen utvecklats?

Kommer inte på så många frågor just nu, men kul att ni vill svara!

Vill gärna ha lite svar av föräldrar som haft sina barn på ridning och höra hur barnen utvecklats av det åxå och vad dom tyckt om det!

• AnnBrittS

Jag är förälder och kan svara på någon fråga.

När min tjej red så fick de vara med och göra iordning hästen med hjälp av förälder( assistent) sen leda hästen ut i ridhuset,de red 1 timme. 

Det var olika en del barn kunde själva mannövrera hästen andra hade någon som ledde (Medföljare).

Alla hade varsin häst och de var 5-6 stycken.

Min tjej tyckte det var jättekul,men var lite rädd för att fixa till hästen både före och efter ridning,men själva ridningen tyckte hon om. Endast jag som var med henne hade ingen som kunde åka med,pga allergier och jag då rädd för hästar,det kände ju både dottern och hästen av.

Det var sånt liv här innan vi kom iväg så vi var slut båda två innan vi åkte,hon skulle absolut inte ha mamma med sig ,så vi slutade pga det.

Annars så är det en bra träning.

• millchan
    AnnBrittS skrev 2010-09-03 19:27:08 följande:
    Jag är förälder och kan svara på någon fråga.

När min tjej red så fick de vara med och göra iordning hästen med hjälp av förälder( assistent) sen leda hästen ut i ridhuset,de red 1 timme. 

Det var olika en del barn kunde själva mannövrera hästen andra hade någon som ledde (Medföljare).

Alla hade varsin häst och de var 5-6 stycken.

Min tjej tyckte det var jättekul,men var lite rädd för att fixa till hästen både före och efter ridning,men själva ridningen tyckte hon om. Endast jag som var med henne hade ingen som kunde åka med,pga allergier och jag då rädd för hästar,det kände ju både dottern och hästen av.

Det var sånt liv här innan vi kom iväg så vi var slut båda två innan vi åkte,hon skulle absolut inte ha mamma med sig ,så vi slutade pga det.

Annars så är det en bra träning.
    Vad har ditt barn för handikapp?
    Och hur gammal var hon när hon började rida?
    Tråkigt att ni slutade rida!
  • kaffemamma

Hej,
    min son har inte alls samma problematik, han har autism, men han rider regelbundet. Jag rider och visste därför att han gillade hästar. Vi testade att boka handikappridning via 4H-gård. Helt ok alternativ för vår del,  det var inte så mycket terapi utan mer lite allmän djurvana, han fick borsta osv, en ung tjej som ledde runt i skogen. Det var bara han och jag tror att det kostade 150 kr. Helt ok. Men nu går vi till ett så fantastiskt ställe som är så mycket bättre. Hon som har stället är utbildad ridterapeut och sjukgymnast, hennes hästar är helt makalösa och hon har ett helt annat tänk och terapisyfte med ridningen.Även här är det bara en elev i taget.  På sin hemsida har hon länkar till andra ställen med ridterapi i landet: www.ridterapi-novalis.se/lankar_rt.html  det är ju inte alls säkert att alla jobbar som hon, men jag tror det kan vara skillnad på en speciel ridterapi och ridskolors eller 4H-gårdars verksamhet, och man kan ju kolla runt lite för att se vad som passar bäst.

• Cia o krabaten

Hur länge brukar barnen få rida?  Olika beroende på handikapp. Jag har varit med på dels sådan där de haft en vuxen, antingen förälder eller assisten, med sig och själva lektionen varit 45min men det tar ju ett tag att komma igång och avsluta. Men de som fixar det rider nog minst 30min tillslut.
    Sedan har jag varit med på de grupper som habiliteringen har hand om och då är det mera "åka runt" på häst och känna rörelsen och djuret osv. De rider oftast kortare tid, men har desto mer tid med hanteringen, just för att vara nära djuren. Ofta  pratar de bara med bilder och serier liksom och enstaka teckenspråk, som bra eller sluta tex.
    Är föräldrarna med och leder/stödjer? Ja antingen det eller en assistent.
    Vad brukar det kosta? Väldigt olika, tror att de som fick det via habiliteringen har helt annan kostnad än de som rider "privat" i en vanligt ridgrupp för handikappade. (Oftast de med DS eller autism i olika former)
    Får barnen vara med och hjälpa till att göra iordning hästarna, typ rykta, sadla, tränsa? Ja efter förmåga och beroende på grupp. De som red via habiliteringen hade liksom uppdelat i 2 grupper inom gruppen. Ena red först och borstade se, och andra tvärtom.
    Hur många är man på en häst vid ridlektionerna? också olika. En del åker bara runt några varv typ skansenridning och då är man flera/häst. 
    Hur stora brukar grupperna vara? habiliteringen hade 4-8 barn med sig, de andra grupperna var 6st har jag för mig.
    Hur har ni som ridlärare tyckt att barnen utvecklats? Jag tycker absolut det märktes på barnen att de blev säkrare och tryggare för varje gång, men det som gjorde mest intryck på mig var när en 8-10-årig flicka med insåg att dte var HON som bestämde över hästen! Det var HON som fick den att svänga, stanna, starta och kasnke tom trava. Det var HON och inte någon annan som sa åt henne vad hon skulle göra hela tiden, vilket det kanske ofta blir i vardagen iom att de alltid har någon med sig. HON hade en egen frihet-det var läckert  

Undersök om det finns via habiliteringen hos er, om han har såna fysiska begränsningar så kanske det kräver tandemsadel osv, iaf som han är nu. Det brukar mera vara genom habiliteringen. De som rider privat s.a.s. brukar kunna sitta själva på hästen men med en ledare till hästen.

• millchan
    Cia o Krabaten: Fast jag har hållt på med hästar i 23 år hade jag inte koll på att det finns tandemsadlar, coolt!
    Var ju tvungen att kolla upp hur dom såg ut och måste säga att det var verkligen en häftig uppfinning!
    Jag vet dock inte om ridskolan här har sånna!
    Jag bor i Linköping och ridskolan heter Valla ridklubb, har ingen koll om dom har sånt!

Det var habiliteringen som tipsade om handilappridningen men jag tror inte att det är dom som håller i trådarna.
    Jag vet att vi själva får betala för lektionerna!
  • Röda

Hab här har handikappridning.

Mitt barn, sexåring, har ridit ett år. Jättebra för självförtroende och stärkande för bålen. I slutet satt hon så rak och stolt på hästryggen! 
    Här rids det barbacka, vilket alla barn borde göra, säger jag som är ridtjej sen barnsben. 

Ser fram emot att kunna rida tillsammans när hon blir äldre. 

• millchan
    Kaffemamma: Kollade in din länk men det enda i östergötland verkade vara inriktat på vuxna och företag!
    Men jag skrev några rader till den som hade hästterapi i östergötland så jag hoppas jag får svar av henne snart!
    Tack för länken!

Hoppas det är fler som vill berätta om sina erfarenheter av handikapp ridning och barnen som varit med!
    Berätta gärna om era barn, vilket handikapp dom har och hur gamla dom är varit när dom rider/ridit och hur dom utvecklats!

Är väldigt inne på att sätta grabben på ridning!
  • Adam Trask

Jag har googlat runt en del på ridterapi, hästunderstödd terapi, handikappridning och tycker mig se skillnader enligt följande:

Handikappridning:
    Fritidsridning för personer med funktionsnedsättnigar. Ofta i grupp, med någon som sköter hästen. Relativt billigt. Ordnas bl.a. av olika ridskolor.

Ridterapi:
    En terapeut med examen ger terapi medan barnet sitter på hästen. Dyrt jämfört med ridning, billigt om man jämför med annan privatfinansierad terapi.

Hästunderstödd terapi:
    Som ovan, med den skillnad att barnet inte nödvändigtvis rider. Umgänget och interaktionen med hästen är central.

Jag tycker att det verkar som om man får valuta för pengarna, oavsett vilken form man väljer. Eller rättare sagt, man får vad man betalar för.

Svar på tråden Handikappridning, nån med erfarenhet?