• takida

hur ska jag få ekonomin att gå ihop?

Jag har precis börjat att studera på universitetet.
    Har ett barn varannan vecka.
    Csn på 7500 i månaden, med en hyra på 6000/mån.
    Kommer jobba extra så mycket jag kan räknat med att få ut ytterligare 5000 i månaden från jobb.
    Utöver hyra har jag giventvis alla andra räkningar såsom el, tlf etc.
    Hyran är min största ekonomibov o hade mer än gärna flyttat till en billigare bostad men finns inga billigare där jag bor. Då skulle jag behöva flytta en bra bit från pappan vilket jag inte tycker är bra för barnet samt så skulle det bli svårt att få det att fungera rent logistiskt sett.

Så hur tusan ska jag få det att gå runt???
    Enligt hur Csn funkar ska man tydligen inte kunna ha en stabil ekonomi som student, ju mer man hinner jobba extra desto mindre bidrag o lån......

• Svar på tråden hur ska jag få ekonomin att gå ihop?
  • La Lola

Bostadsbidrag?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Vi 2 blir 3

Csn ligger på 8150:- som grund och du som har barn har rätt till bidrag för detta.

• Nyfiken gul

bostadsbidrag?

sen kan du söka om utfyllnadsbidrag från f-kassan som är en form av underhåll för växelvis boende - INGEN blir skyldig att betala detta av er föräldrar utan det är ett vanligt bidrag som båda föräldrar har rätt till precis som tex ett bostadsbidrag.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • iconic

har du sökt om tilläggsbidrag för barn? Det ger ytterligare 400 kr tror jag... Om du har arbetat tidigare och haft en viss årsinkomst samt är över 25 kan du ansöka om tilläggslån. Bostadsbidrag ska du absolut söka! Kanske akn du extrajobba nåt när du inte har barnet??  Söka stipendium är också en väg till mer pengar

• Undret Gilan

Med 1 barn får du 8600 ifrån csn+ barnbidrag sen lön på 5000 och du ar rätt till bostadsbidrag. Jag tror du överlever utan problem.

♥Stella 2010-03-28♥
  • takida

bostadsbidrag har jag tänkt på men vet massa som åkt på att betala tillbaka massor i efterhand....
    Kan ej ta fullt från csn då jag räknar med att tjäna mer än vad man får. O hellre jobba för pengarna än att ta lån.
    Har fått tilläggslånet för barn vilket är på 500kr.
    Får kolla upp detta med utfyllnadsbidrag!

• La Lola
    takida skrev 2010-09-03 16:40:25 följande:
    bostadsbidrag har jag tänkt på men vet massa som åkt på att betala tillbaka massor i efterhand....
    Kan ej ta fullt från csn då jag räknar med att tjäna mer än vad man får. O hellre jobba för pengarna än att ta lån.
    Har fått tilläggslånet för barn vilket är på 500kr.
    Får kolla upp detta med utfyllnadsbidrag!
    För att de har tjänat mer än de trodde när de sökte ja.
    Men du kommer ju ha samma inkomst hela studietiden?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • takida

kommer jobba vid sidan av så mycket jag kan o hinner har räknat med en viss summa men vet inte om det blir mer eller mindre i slutändan, beror helt på hur mycket tid jag kommer ha över till jobb.
    Svårt att sia om så här i början.

• gullican
    takida skrev 2010-09-03 17:02:24 följande:

kommer jobba vid sidan av så mycket jag kan o hinner har räknat med en viss summa men vet inte om det blir mer eller mindre i slutändan, beror helt på hur mycket tid jag kommer ha över till jobb.

Så länge du inte kommer upp i ca 130.000 i årsinkomst så får du fullt bostadsbidrag för din hyra. Det spelar alltså ingen roll om du tjänar 30.000 eller 90.000 för bostadsbidraget blir detsamma och du blir inte återbetalningsskyldig. DU kan alltså lugnt skriva 50.000 som årsinkomst när du ansöker om bostadsbidrag och om du då skulle råka tjäna 75.000 så påverkar det inte storleken på ditt bostadsbidrag.
  • yoshimi
    takida skrev 2010-09-03 17:02:24 följande:

Fast du kan anmäla högre inkomst än du tror,
    för rutinerna vid Bostadsbidrag är att man kollar upp årsinkomsten i efterhand och får betala tillbaka eller får utbetalt det som "fattas".

Gå in och räkna på fk.se i alla fall, du kan nog få en ganska bra summa.

Sen söka stipendier som ex här: http://www.foreningenfvo.se/
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Älskade Max - vad vore jag utan dig ♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden hur ska jag få ekonomin att gå ihop?