• Anonym (Undrar)

Vad händer om man gör en polisanmälan mot exet som trycker ner mig och psykiskt misshandlar

Vad gör polisen om jag går dit och gör en anmälan mot mitt ex som under en period har gjort allt han kan göra för att trycka ner, och nedvärdera mig och barnen, blir aggresiv och jag och barnen blir rädda. Jag har inte blivit utsatt för några slag men han har höjt handen mot sonen en gång och kastar saker i väggarna och kallar mig massa förnedrande ord. Jag kommer dra med barnen för att de inte ska behöva se detta.

• Svar på tråden Vad händer om man gör en polisanmälan mot exet som trycker ner mig och psykiskt misshandlar
  • Jezamine
    När ett brott blivit polisanmält beslutar polis och åklagare om
    de ska göra en brottsutredning, en så kallad förundersökning.
    Polisen ska meddela dig om de inte inleder en förundersökning eller
    om de lägger ner den. De ska också meddela om de väcker åtal eller
    inte.

Du kan ha rätt till skadestånd och åklagaren kan ofta hjälpa dig med
    detta detta.

Dessutom ska polisen informera dig om:
    • möjligheterna till ekonomisk ersättning i form av skadestånd från
      gärningsmannen, försäkringsersättning från ditt försäkringsbolag eller
      brottsskadeersättning från Brottsoffermyndigheten,
    • möjligheterna till rättshjälp och rådgivning,
    • möjligheterna till stöd och hjälp från myndigheter och organisationer,
    • reglerna för besöksförbud, målsägandebiträde och stödperson.
    Läs mer på:www.brottsoffermyndigheten.se/default.asp
    Avstängd tills vidare
  • Anonym (Undrar)

Ja förlåt. Dåligt med information. Vi bor fortfarande i samma bostad.

• Anonym

Hej.

Jag har precis kommit ur ett långt förhållande som har varit ungefär som du beskriver. Mitt ex har i många år varit mycket kränkande både mot mig och barnen, han har varit våldsam vid ett par tillfällen och jag har tappat räkningen på hur många saker han har slått isönder.
    Jag anmälde honom till polisen och har totalt suttit i förhör i nästan 5 timmar och verkligen berättat förnedrande saker. Det var jättejobbigt.
    Och polisen la ner ärendet efter att mitt ex varit i förhör och nekat. Jag var så arg och ledsen över att de inte trodde på mig och att de inte ens tog sig tid till att prata med de äldsta barnen.
    Men nu i efterhand så vet jag att jeg är glad att jag la inn anmälan för nu väntar en sjuhelsikes vårdnadstvist och tingsrätten bryr sig inte om att polisen har lagt ner ärendet.
    Men jag kan komma med lite tips som kan styrka dig och din postion i det hela.

- Kräv att polisen hör dina barn om de är gamla nog
    - Försök spela inn hans utspel, antingen med mobilen eller en diktafon
    - Spara alla kränkande sms han skickar till dig
    - Ta kontakt med soc omgående

Jag kommer lägga denna tråd i mina favoriter och är det något mer du undrar på eller bara vill prata så finns jag här.

Men för guds skull, gör inte som jag och stanna kvar bara för att det blir jobbigt att lämna. Både du och barnen förtjänar ett lungt och stabilt liv utan massa kränkelser.

Lycka till.
    Kram

• mochichi

Hej

skriv om du vill. Jag hade rättegång den 2 sep mot mitt ex. Efter ett helvete. Det går , men de e mycket tufft.
    Försök tänka efter om du har dagböcker bilder, mails, sms, kanske vänner som kan vittna hur ni haft det. Det hjälpte mig. Han har inte fått domen än, känns mycket jobbigt. Se till att bryta hela kontakten om det e så att du måste fly till kriscentrum får du gö det, det fick ja göra för två år sen.Det tog ju ett tag tills jag fick återvända till min lägenhet, först jag hade ett besöksförbud.

Det viktiga är att sätta ner foten o fatta att man som svensk medborgare inte ska gå med på bli behandlad så här av någon. Det har inte med kärlek att göra.I lagen står det att man inte har rätt att behandla en människa så, punkt slut. Man eller kvinna.
    Sätt stop för människan! 

lycka till 

• Anonym (en till)

Håller också på att lämna en sådan man. Jag har på fötterna så att jag kan polisanmäla men han ringer och hotar med självmord som det är nu. Allt är mitt fel enligt honom och han tycker att jag sparkar på en som redan ligger ner.

• Anonym

Det alla har skrivit ovan stämmer. Tyvärr blir det nog svårt att hitta en brottsrubricering som täcker det han gör. Om han hotar er så blir det ju olaga hot, men då ska du frukta för ditt liv och hälsa och eftersom du stannar kvar så kan det bli svårt att bevisa.

Att han kastar saker och säger nedlåtande saker vet jag inte om det finns någon brottsrubricering för. Det är så vitt jag vet inte olagligt.

Men anmäl ändå och se vad som händer. Det värsta som kan hända är ju att man inte väcker åtal.

• Anonym (en till)
    Anonym skrev 2010-09-12 12:23:15 följande:
    Det alla har skrivit ovan stämmer. Tyvärr blir det nog svårt att hitta en brottsrubricering som täcker det han gör. Om han hotar er så blir det ju olaga hot, men då ska du frukta för ditt liv och hälsa och eftersom du stannar kvar så kan det bli svårt att bevisa.

Att han kastar saker och säger nedlåtande saker vet jag inte om det finns någon brottsrubricering för. Det är så vitt jag vet inte olagligt.

Men anmäl ändå och se vad som händer. Det värsta som kan hända är ju att man inte väcker åtal.
    Nej, det värsta som han hända är att han blir uppretad och gör ännu värre saker.
  • Anonym
    Anonym (en till) skrev 2010-09-12 12:29:53 följande:
    Nej, det värsta som han hända är att han blir uppretad och gör ännu värre saker.
    Ja, men eftersom TS fortfarande bor med honom så har hon väl redan konstaterat att det inte kommer hända?
  • Anonym (knorpan)
    Anonym skrev 2010-09-12 12:23:15 följande:

Jodå det är olagligt, det kallas för hot om våld.
    Även om anmälningar mot sådant sällan leder till åtal, anser jag det är viktigt att polisanmäla. För det finns ett stort mörkertal kring den här typen av misshandel.
Svar på tråden Vad händer om man gör en polisanmälan mot exet som trycker ner mig och psykiskt misshandlar