• gudrunberit

Nekad sjukpenning

Jag fick idag besked från Försäkringskassan att de ev inte kommer att bevilja mig sjukpenning. 
    Jag är gravid och besväras av mycket migrän, myalgi, tre diskbråck, illamående, yrsel m.m. Jag har varit helt sängliggande hela sommaren.

Är det någon som vet vad oddsen är att få dem att ändra sig? De verkar bara läsa valda delar i ett annars mycket bra läkarintyg. Diskbråcken t ex har de inte ens noterat i beskedet till mig.

Har ni tips för vad jag ska göra? Känner mig förtvivlad. 

• Svar på tråden Nekad sjukpenning
  • 82sjo

Har tyvärr inga tips. De är tyvärr som de är.

fick nej på min sjukskrivning, varit hemma obetalt två månader. Försökte överklaga med ett bättre skrivet läkarintyg men inte då.

Men försök iaf att överklaga innan du ger upp

• gudrunberit

Jag har inte rätt till havandeskapspenning tror jag eftersom jag inte har ett tungt jobb, men jag har problem att vara uppe överhuvudtaget så iofs då är ju allt för tungt....

Det står i i mitt besked att går jag inte och jobbar heltid efter besked kommer jag inte heller ha rätt till föräldrapenning? Detta är ju helt sjukt!!

Jag ska prata med min läkare igen och be honom vara extremt tydlig med mina besvär och sjukdomar och hoppas att de denna gång läser HELA läkarintyget. Det känns verkligen som att de sparkar på oss som redan ligger ner. Både min bm och läkare har sagt att jag absolut inte får jobba då det är skadligt för barnet, känns helt vansinnigt att FK ska tvinga mig till något som skadar mitt barn???

• Niiskuneiti

Hur gick det för dig? Helt sjukt att man inte ska kunna lyssna på sin BM och framförallt läkare!

• gudrunberit

Tack,  det löste sig tillslut efter flera samtal och ett nytt läkarintyg som var skrivet så att t o m en 3-åring inte kunde missförstå det Flört. Jag ringde och låg på rejält för att få besked, men de är inte världens snabbaste på FK. Tillslut fick jag iaf godkänt. Nu väntar jag på att se om de godkänner att jag är heltidssjukskriven igen....jag försökte jobba 50% ett tag, men i måndags sade kroppen ifrån helt. Läkaren har sagt att jag nu måste vila inför förlossningen.

• Niiskuneiti

Skönt att det löste sig och hoppas att det gör det igen! Det viktigaste är ju att du tänker på bebisen och det ska inte FK ställa till med tycker jag!

• gudrunberit

Tack! Det är ju hur jobbigt som helst när de bråkar med en. Det tar energi som man redan lider brist av. Förstår att det finns fuskare, men de borde kunna läsa av läkarintyg bättre. Tack för din omtanke.{#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Nekad sjukpenning