• Anonym (bebben)

Mödravård: Storken i Linköping??

Hej!

Är alldeles nygravid, v 4+5, med andra barnet och har lite frågor om mödravård i Linköping dit vi snart ska flytta. Är Storken vid Hosptalstorget bra? Finns det bättre alternativ?

Jag skulle vara jättetacksam om ni kunde dela med er av erfarenheter av MV i Linköping.

Tack tack!!

• Svar på tråden Mödravård: Storken i Linköping??
  • saltflingan

Välkommen till Linköping! 

Storken har fina ljusa lokaler som känns hemtrevliga och trevlig (om än lite virrig) personal. Ett stort plus är också att man få flera gratis bilder när man gör ul. Det är väldigt lätt att komma i kontakt med dem eftersom de inte har någon telefontid som man måste passa. De som svarar är dessutom riktigt trevliga. På minussidan är det väldigt jobbigt att ta med sig barnvagn dit eftersom det är ett så gammalt hus. Samt att de som sagt är lite virriga och enligt mig inte tar frågar på riktigt allvar. Eller så är det bara jag som är för krävande, men om jag ställer en fråga som hon inte kan svara på så förutsätter jag att hon tar reda på det till nästa gång, inte bara för min skull utan för sin egen. Men nej, sån tur hade jag inte. Som tur är finns gamla hederliga internet. 

Storken hyr in en läkare en dag i veckan, men han är ett skämt. Kan knappt svenska och lyssnar inte på patienten. Om du väljer storken så tycker jag du ska be om Anna. Den bästa är sjukskriven men jag tror att Anna är det näst bästa alternativet. Henne ska jag ha denna gång.

Kvinnohälsan har kunnig personal och har egna gynekologer (vilket storken inte har) och ev egen läkare också men det vet jag inte säkert. Man får dock inga ul-bilder (hmm eller fick man 1 för 50 kr?). Det är svårt att komma i kontakt med dem eftersom de bara har en kort telefontid som dessutom ofta är full så att man hänvisas att försöka nästa dag, Lokalerna är sterila och luktar sjukhus. Men som sagt så finns kompetensen där. Stor ingång i markplan så det är inget bekymmer att ta sig in.

Du får säkert bättre svar angående kvinnohälsan från de som gått där. 

Själv tänker jag göra en fuling och gå på storken så att jag får mina ul-bilder och sen byta till kvinnohälsan...om lusten faller på. 

Jag vet inte hur det ser ut på kvinnohälsan om det är några bm som även jobbar på förlossningen. Jag tycker det är jättesynd att det är så ovanligt. På storken gör ingen det, men Anna har gjort det när hon jobbade i stockholm så hon kan ge genrella svar på såna frågor iaf.

• Anonym (bebben)

Åh, tack för ett uttömligt svar!

Jag skrev ett mail till Storken i gårkväll och fick ett jättetrevligt svar redan tidigt i morse. Jag kommer nog att testa Storken först, inte minst för att läget är bra. Nära till mitt jobb, så att jag slipper åka land och rike kring för att gå på koll.

Jag har rätt mycket funderingar kring denna grav, pga komplikationer från min förra, så om jag känner att jag inte blir tagen på allvar byter jag på stört. :)

Vad kul att flytta i vecka 7 förresten! Eller inte... jag mår redan som om jag blivit överkörd av ett ånglok...

• käärlek
    Jag tyckte att Storken var jätte bra när jag gick där.
    Som ovan skriver så är Anna att rekomendera där, hon är trevlig, noggrann och seriös. Läkaren som nämns ovan är verkligen som hon skriver mest bara en "för att"-person.
    Jag gick dit för att se om jag kunde bli sjukskriven för foglossning och han log när jag kom in och bara skrev på pappren. Kände lite och visade vart jag "skulle" ha ont..., liksom -jag skiter i det, klart du ska vara sjukskriven- typ? Lite oseriöst kanske?
    Sen sa han "Det gick fort, vill du göra att ultraljud?" (...vilket jag såklart ville?! )

Men Kvinnohälsan har jag bara negativa erfarenheter av, så jag skulle aldrig gå där!!

Lycka till!
  • saltflingan

Haha, ja det kan inte vara någon höjdare att hela tiden böja sig ner över lådor när man mår illa. 

• saltflingan

Ähh nu fick datorn tuppjuck och postade inlägget själv innan jag var färdig. Tänkte bara säga det att kvinnohälsan ligger max 5 minuters gångväg från storken så du behöver inte ränna runt även om du väljer dem. 

• Paincake

Hejhej!

Jag har bara gott att säga om Storken. Finfina telefontider, de har drop-intider för koll av blodtryck, järnvärde eller urinprov, trevlig personal. Läkaren som är där pratar visserligen inte så bra svenska men han vet vad försäkringskassan vill höra för att man ska bli sjukskriven.

Själv fick jag problem med prematura sammandragningar, låg inlagd en vecka på sjukhus eftersom sonen ville ut i v 29+0 (men det lyckades de hejda) och det tog de på största allvar på storken. De bokade in mig för tillväxtultraljud, ordnade med mediciner och sjukskrivningar, läste på min journal ordentligt och höll koll på mig. 

Ska absolut gå kvar på storken till nästa barn. Hade Marie som huvudsaklig bm. Hon kan visserligen låta lite virrig men hon har stenkoll på en  

Svar på tråden Mödravård: Storken i Linköping??