• En Elva

Kan man tvätta soffklädseln?

Jag har en Ektorp hörnsoffa och nu tänkte jag tvätta soffklädseln. Går det? Hur många grader? Kan man torktumla den eller ska den torka i torkskåp eller?

Hoppas någon som är riktigt säker på detta kan svara.

• Svar på tråden Kan man tvätta soffklädseln?
  • ThePointOfItAll

Har inte Ektorp men en annan IKEA-tygsoffa. Det ska gå att tvätta i 60 grader, men tvätta i 40 för säkerhets skull, kanske till och med handtvätt? Jag har torkat den i torkskåp och det är nästintill omöjligt att få på klädseln på soffan, dragkedjorna går inte att få igen(på soffryggen), kuddarna har klarat sig.
    Låt den lufttorka.

• En Elva
    ThePointOfItAll skrev 2010-09-03 19:01:28 följande:
    Har inte Ektorp men en annan IKEA-tygsoffa. Det ska gå att tvätta i 60 grader, men tvätta i 40 för säkerhets skull, kanske till och med handtvätt? Jag har torkat den i torkskåp och det är nästintill omöjligt att få på klädseln på soffan, dragkedjorna går inte att få igen(på soffryggen), kuddarna har klarat sig.
    Låt den lufttorka.
    Jag ska bara tvätta själva soffklädseln, det som ligger i soffan och inte klädseln på dynorna än i alla fall.

Har för mig att exet tvättade den för några år sedan, men fråga honom är meningslöst för han svarar ju knappt aldrig på mina mail.

Jag tvättar i 40 grader men lufttorka ett sånt stort tygstycke blir ju svårt då jag inte har nånstans att hänga upp den. Nyinflyttad utan duschstång.
  • ThePointOfItAll

Häng den över en dörr? Jag skulle med facit i hand inte riskera att den krymper. I så fall på låg värme i torkskåpet, kanske 40 där med?

• uniMog
    En Elva skrev 2010-09-03 19:04:51 följande:
    Jag ska bara tvätta själva soffklädseln, det som ligger i soffan och inte klädseln på dynorna än i alla fall.

Har för mig att exet tvättade den för några år sedan, men fråga honom är meningslöst för han svarar ju knappt aldrig på mina mail.

Jag tvättar i 40 grader men lufttorka ett sånt stort tygstycke blir ju svårt då jag inte har nånstans att hänga upp den. Nyinflyttad utan duschstång.
    Vad har du för klädsel? De flesta ektorp-klädslarna går att tvätta i 60grader (men INTE torktumlas/torkas i skåp!) men några är kemtvätt.
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • En Elva
    ThePointOfItAll skrev 2010-09-03 19:16:49 följande:
    Häng den över en dörr? Jag skulle med facit i hand inte riskera att den krymper. I så fall på låg värme i torkskåpet, kanske 40 där med?
    En dörr räcker nog inte till då det är en stor klädsel då jag har en hörnsoffa med 5 sittdynor totalt.
    Pejgan skrev 2010-09-03 19:20:59 följande:
    Vad har du för klädsel? De flesta ektorp-klädslarna går att tvätta i 60grader (men INTE torktumlas/torkas i skåp!) men några är kemtvätt.
    Den är beige. Köpt på IKEA 2003 och jag vet att exet tvättade hela klädseln för några år sedan, men minns inte om han toktumlade den eller inte och vilka grader han tvättade det i.
    Soffan heter Ektorp och är hörnmodellen.
  • En Elva
    Pejgan skrev 2010-09-03 19:29:39 följande:
    Finns ett par som kallas eller kan kallas beiga.

Dessa två är kemtvätt:
    www.ikea.com/PIAimages/0096929_PE237078_S4.JP...
    www.ikea.com/PIAimages/0111900_PE263010_S4.JP...

Denna är 60 grader, ej torktumling:
    www.ikea.com/PIAimages/0107610_PE257386_S4.JP...
    Dom är väldigt lika varandra. Min har 6 ryggdynor och 5 sittdynor. Jag ska kolla tvättråd om jag hittar det. Jag vet i alla fall att tyget på sittdynor och ryggdynor har tvättats i maskin och då borde ju även själca sofftyget gå att tvätta i maskin också.
Svar på tråden Kan man tvätta soffklädseln?