• Charlotte1987

Gråter och är gnällig för inget-6 veckors bebis

Vår snart 6 veckors bebis har börjat gråta å bli riktigt gnällig för jag vet inte vad.
    Vi kan inte komma på vad det är, om det bara är en fas hon är i eller om hon har ont i magen eller vad.
    Hon sover mycket bra om natten, är inte alls gnällig eller gråter då *peppar peppar*
    Hon har komjölksallergi så hon får ersättningen altera, har funderat på om den gör henne trög i magen och att hon då kan få ont. Men hon bajsar, inte varje dag men hon bajsar iaf, å sen är hon rätt gasig i magen, kan det va därför?
    Hon får tillräckligt med mat, vi gosar med henne jämnt, busar med henne och hon sover som hon ska på dagarna. Hon får napp. Ja jag kan inte tänka på mer..
    Kan det va en fas eller något annat?

• Svar på tråden Gråter och är gnällig för inget-6 veckors bebis
  • Jkpg Deluxe

....du kanske är inne på rätt spår då du skriver att hon är gasig? sånt gör ont i små magar...!
    Vi fick "hjälpa" vår son mycket med att få ut alla dessa hemska gaser tills han var ca 3 månader. då blev det bättre! :) 

• Jkpg Deluxe

brukar hon rapa efter hon ätit? sväljer hon mycket luft då hon dricker ur flaskan tror du? 
    testa att "cykla" med hennes ben några gånger per dag, kanske på skötbordet? och se om det hjälper henne få ut luften...OM det nu är det som är "felet"....Sedan finns det "pysventiler" som man kan få av sin BVC-sköterska, det är som ett litet luftrör som du smörjer med lite glidmedel (!) eller något och sedan hjälper det bebisen att få ut luften, svårt att förklara men de kan de nog göra på BVC om du vill :) 

• Charlotte1987

Hur hjälper man henne då? Magmassage? Hur gör man? Jag har strykit henne lätt på magen. Har även gått med henne över armen med magen på handen för att trycka till lite, har läst att det kan underlätta om bebis har gasig mage eller har ont.

• Charlotte1987
    arkeologitjejen skrev 2010-09-03 23:15:17 följande:
    Låter som 5-veckorsfasen. Den här boken är verkligen jättebra. Köp den.

www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9146210...
    Jo köpte boken idag. Vad står det då om 5-veckors fasen?
    Jkpg Deluxe skrev 2010-09-03 23:15:43 följande:
    brukar hon rapa efter hon ätit? sväljer hon mycket luft då hon dricker ur flaskan tror du? 
    testa att "cykla" med hennes ben några gånger per dag, kanske på skötbordet? och se om det hjälper henne få ut luften...OM det nu är det som är "felet"....Sedan finns det "pysventiler" som man kan få av sin BVC-sköterska, det är som ett litet luftrör som du smörjer med lite glidmedel (!) eller något och sedan hjälper det bebisen att få ut luften, svårt att förklara men de kan de nog göra på BVC om du vill :) 
    Jo oftast så, händer väl någon gång att hon inte gör det. Vi har avent flaskorna och de ska ju göra så att bebis inte får någon luft i magen, men det kanske kommer in ändå?
    Vi får testa cyklingen.
    Hmm pysventil, okey då ska jag höra med bvc om det.
  • Buttelina

är du helt SÄKER på att hon får tillräckligt med mat? de flesta bebisar har en tillväxtfas runt 6 veckor. mina barn åt määängder då

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • goabarn77
    Charlotte1987 skrev 2010-09-03 23:21:15 följande:
    Hur hjälper man henne då? Magmassage? Hur gör man? Jag har strykit henne lätt på magen. Har även gått med henne över armen med magen på handen för att trycka till lite, har läst att det kan underlätta om bebis har gasig mage eller har ont.
    Det är en ganska kraftig massage som hjälper. Sök på kolikmassage eller liknande. Lycka till.
  • Charlotte1987
    Buttelina skrev 2010-09-03 23:43:15 följande:
    är du helt SÄKER på att hon får tillräckligt med mat? de flesta bebisar har en tillväxtfas runt 6 veckor. mina barn åt määängder då
    Ja jag är säker, vi ger henne althera var 3e-4e timme, gör i ordning 150ml på dagen och 120ml på natten å så äter hon inte änns upp allt. Så hon blir mätt.
  • Charlotte1987

Jag har läst om 5 veckors fasen nu och det mesta stämmer in på min dotter, så jag kan tänka att det är det hon går igenom.

• brünnhilde

Kolik?  Semper magdroppar heter lösningen.

• Jkpg Deluxe

om du är intresserad av magmassage så är det bästa att du ber din BM att visa hur du ska göra :) 

sempers magdroppar hade vi också till våran son tills han var 3-4 månader! Det finns på apoteket, fast du måste fråga efter det i kassan eftersom det är i ett kylskåp! :) Men prata med din BM först....

"Cykla" med benen på skötbordet är nog bra i vilket fall...alla bebisar har ju lite gaser då och då... :)

Kan ju vara gaser +utvecklingssprång?  

• mariamitsu

Precis som någon redan skrev har de flesta bebisar en tillväxtfas och äter sjuukt mycket runt 6 veckor. Kanske tom 4ggr mer än normalt, speciellt på kvällen. Mitt bästa tips är att bära mycket i sjal=mycket närhet och det tror jag de flesta små bebisar gillar mycket :=)

• Jkpg Deluxe

JO jag kom på nu att det stämmer som någon annan skrev....matbehovet ökar helt pltösigt ENORMT...bebisen vill äta mer för att ÖKA PÅ din produktion!! :)

• Venna

Sådär var våran lilla kille när han var ganska exakt 6 veckor. Jag vet att jag trodde att han hade fått kolik, bara det att han blev ju jättenöjd bara vi bar honom och han fick äta. Han låg konstant vid bröstet för att vara nöjd. På nätterna sov han jättebra och på dagarna var han den nöjda lilla bebis han brukade, men på kvällarna var det gnäll...

Det höll i sig i 5 dagar tror jag, sen blev han glad och nöjd igen och åt lite mer sällan.

• Charlotte1987

Men hungrig tror ja inte att hon är för när hon äter så äter hon inte upp allt, och då tar vi ändå pauser och testar att ge igen efter rapning. Hon somnar gott efter maten.
    Idag har hon varit betydligt lugnare. Inte alls gnällig. Så får hoppas att det håller i sig :) Annars så frågar ja BM.
    Men tack alla för alla svaren!

• Kakans

Gud så jag känner igen mig! Förutom att min bebis blir 7 veckor på söndag och att hon har varit mer eller mindre gnällig sen hon föddes.. Hon äter nu Nutramigen, (pga misstankar för komjölksallergi då hon fick eksem i hela ansiktet mm) får magdroppar och inget hjälper känns det som..
    Hon har gaser i magen fast hon får droppar, jag ger henne magmassage, cyklar med bena MINST 4 ggr om dagen och oftare om jag märker att hon inte får ur sig gasen själv..

Hon är SÅ himla gnällig och sover knappt på dagarna, men på nätterna sover hon oftast 7 timmar i sträck!

Har någon tips? Känner någon igen sig?

(Tror dock inte på kolik då hon inte skriker obehindrat)

Svar på tråden Gråter och är gnällig för inget-6 veckors bebis