• Anonym (Kängurun)

Fyra kejsarsnitt, läge för bukplastik? Bilder finns...

Ja, så här ser jag ut efter fyra kejsarsnitt *lessen*....
    Med de tre första så gick magen tillbaka bra och återfick sin form hyfsat men den denna gång har jag fått värsta hängbuken och hela magen har liksom stannat av och ser ut som att jag är i femte månaden fortfarande minst. Min lilla bebis är snart 4 veckor och jag tror inte magen kommer gå ner mer än så här. Tidigare har magen åtefått sin form efter typ två veckor och mycket av detta är lös hud/häng, förutom möjligen övre delen av magen som förhoppningsvis minskar när jag gått ner de kilon jag tänkt, vilket är typ fem. Har gptt ner ungefär 10 sedan graviditeten då jag samlade på mig mycket vatten.
    Gjorde en bukplastik efter de två första barnen som är tonåringar idag, då hade jag ungefär samma fast inte lika illa som nu, men trodde då inte att jag skulle ha fler barn förrän jag träffade min nuvarande man och vi så gärna ville ha barn ihop! De två senaste är alltså fyra år och nyfött.
    Så - funderar på bukplastik igen! Har fortfarande avslag men magen är mjuk och inte direkt svullen. Antar att detta inte är något som landstinget betalar? Har hört att vid ett häng på 4-5 cm kan man visa upp sin mage för bedömning hos landstinget och ett så stort häng har jag ju faktiskt!
    Hur snabbt kan man ens fundera på bukplastik efter ett kejsarsnitt, någon som vet?
  • Svar på tråden Fyra kejsarsnitt, läge för bukplastik? Bilder finns...
  • Anonym (eva)

tror inte att ditt häng är tillräckligt för att bekostas, det ser inte alls så farligt ut tycker jag har jobbat på kirurg/plastik och sett kvinnor med det fyr(om inte mer)dubbla och dom har väntat på operation i ca 2år.
    förstår om du mår dåligt ändå om du inte känner igen din kropp, prova att träna till det värsta? annars kanske bekosta själv?

• DorisD

Plastik görs inte för än tidigast 6 mån efter avslutad amning på brösten vet jag i alla fall. Amning borde ju inte vara avgörande för buken men man måste nog läka ihop ordentligt och bukmuskulaturen fått en chans att dra sig tillbaka igen. och det har den knappast gjort på 4 veckor. Om du tränar t ex core kommer du känannär den är tillbkaa, för mig tog det typ 6 månader men jag har bara fött ett barn. Det sägs ju att man i USA kan göra ett kombinerat snitt med bukplastik (om man är rich and famous) men jag vette tusan om inte det bara är en urban legend. Om inte borde du alltså kunna göra det när som.
    Jag skulle ringa en plastikkirurg och fråga och sen gå på konsultation. Men att landstinget skulle bekosta det är nog ytterst osannolikt. Det där är ju "ingenting" om man jämnför med hur illa det kan vara, även om jag kan förstå att det är jobbigt för dig...

• Anonym (Kängurun)

Nej, jag misstänker oxå starkt att detta inte bekostas av landstinget och är helt inne på att betala själv. Är också helt på det klara med att min mage inte kommer att se ut som Shakiras men jag vill i alla fall komma i min vanliga klädstrl S utan att magen pekar rakt ut!
    Jag brukar träna spinning och power-walkar en timme per dag. Det senare gör jag redan nu men spinningen bör väl vänta ett tag med tanke på snittet även om det känns som om jag skulle kunna börja omgående med det. Jag som brukar gilla att träna gruvar mig, inga träningskläder sitter bra och jag är rädd att nån ska tro att jag är gravid

Haha, snitt kombinerat med bukplastik verkar ju helt fantastisk och väldigt amerikanskt När man ändå är där och bökar liksom!

Jag bor uppe i norr och det finns en Anders Liss som utför bukplastik så jag tänker kontakta honom för ett utlåtande på ngn månad eller två.

Min man tycker jag överdriver och säger att jag är SÅ FIN och magen är SÅ BRA SÅ. Jag blir galen på honom. Var åtminstone ärlig och säg att magen förändrats men jag tycker om dig ändå men säg inte att ALLT är fint och bra för det är ju en fet lögn!

• NorthLondon
    Anonym (Kängurun) skrev 2010-09-04 11:43:25 följande:

Haha, snitt kombinerat med bukplastik verkar ju helt fantastisk och väldigt amerikanskt När man ändå är där och bökar liksom!

Lite OT kanske, men det gör man på en del ställen i UK med om man går privat - det kallas för "mummy tuck". Haha, brittisk humor. 
  • Anonym

Det där kommer inte landstinget bekosta tyvärr.... Jag har själv gjort en bukplastik efter mina två graviditeter. Jag såg värre ut än du, men hade inte tillräcklingt med överhäng för att landstinget skulle gripa in. Där jag bor måste man ha ett överhäng på minst 7 cm, jag hade 6 cm. Jag tycker du är väldigt fin med tanke på fyra graviditeter för övrigt!!

• Anonym

Med överhäng menar man att det ska bli ett hudveck (alltså hud mot hud) där magen slutar precis. Vad jag ser på bilderna så har inte du ett veck, utan mer en "putmage".

• Anonym (Kängurun)

Tack till den vänlige själ som tycker jag ser "fin" ut, det värmer ju trots allt. Bilderna är väldigt extrema på nåt sätt, när jag har kläder som sitter lagomt tajt så tänker man nog inte på putmagen.För övrigt är man ju inte särskilt solbränd heller
     Jag är normalviktig i övrigt och kort men jag känner mig så ful med det där putet. Jag förstår att det är hudkontakten som räknas och det har jag ju inte direkt heller.
    Men sucl...jag tvekar inte att ta till kniven om det behövs men jag ska först gå ner de fem-sex kilon jag har kvar och se hur det ser ut,.

• Smilla75

Slimlipo kanske funkar, så slipper du kniven http://www.laclinique.se/SlimLipo.html

Födde tredje barnet, vaginalt, för 6 månader sedan. Med de tidigare var jag smal vid denna tidpunkt, nu går det trögare men det händer fortfarande saker med magen. Testa att ta bort kolhydrater och så stärk de inre magmusklerna. Huden får du nog ge ett år innan du kan utvärdera.

• Anonym

Hmm, tycker jag ser ut sådär efter en graviditet bara :( Alltså en massa som hänger utanför....har dock vant mig att se ut så, men kul är det inte.

• Anonym (Kängurun)

Smilla75, "Slimlipo" verkar ju effektivt av bilderna att döma. Dock är jag lie emot att resa tvärs och kors utan vill helst hålla mig i hemkommunen-  Kollade inte så ingående men såg inte ut som om ngn utförde det där här där jag bor. Men det såg intressant ut!

Anonym, nej det är ju så att vissa saker lär man sig leva med, jag gillar inte det jag ser i spegeln just nu men vem vet hur det känns om några månader...? För min del är det själva snittet som ställer till det. Har ju haft "tur" så de kunnat öppna på exakt samma ställe varje gång, har väldigt bra läkkött ...så ärret är riktigt fint och ingen kan tro att jag gjort 4 snitt, det är inte ens 4 veckor sen och det  syns knappt nåt, men just HÄNGET...som blir ovanför själva snittet, är så FULT! Just det där hänget slipper man väl vid en vanlig förlossning även om det förstås blir ett häng då också ,men inte sådär fult som vid ett snitt!

Jag är bortskämd med att min mage återfått sin form efter bara ettpar veckor tidigare, nu är jag äldre och elasticisteten inte lika bra uppenbarligen...

• Anonym

Visst går det att få samtidig kejsarsnitt och bukplastik utomlands privat, men det kanske inte är akuellt just nu  Anledningen till att du inte kan få plastikoperationer utförda av en seriös plastikkirurg alltför tätt efter en förlossning är att både operationer och förlossningar är en så stor påfrestning på kroppen att den behöver minst ett halvårs återhämtning efter varje ingrepp.

• Tiiiiger

Hur och vem ska man kontakta om man vill/behöver få en bukplastik av landstinget? Känner en som fött 4a barn och ser ut att vara gravid i 8e månaden, och hon har alltid varit jättesmal, men efter den 4e så gick hon inte ner, och hon har testat allt. skippat kolhydrater, bantat jättelänge, tränat osv, och nu har hon gett upp. Så snälla, ni som vet, besvara detta. :)

• Anonym (Kängurun)

Anonym, nej det blir inga fler kottar för mig Tycker som sagt det verkar mycket praktiskt att få både snitt och bukplastik samtidigt, ha ha, men lite sent nu kan man tycka!

På tal om GI-kost och att skippa kolhydrater, det är redan en kost jag anammat. Äter bröd till frukost, men med väldigt lågt GI, och äter banan till mellanmål och ett visst mått av mejeriprodukter, men aldrig pasta, ris eller potatis till huvudmålen utan ndast grönsaker och protein. Har gjort i flera år, mår mycket bättre av det, även om jag säkert skulle gå ner fortare om jag skippade kolisarna helt, men frukostmackan vill jag ha och frukt tycker jag är nyttigt så...man kan väl säga att jag äter GI eller Atkins Light typ...

Tiiiger, jag är ju en sån som bara testar mig fram på vinst och förlust men jag hade nog helt sonika ringt landstingets växel och sagt att det gäller en plastikoperation. De har säkert ett hum om var du ska vända dig till en början. Eller så kanske vårdcentralen och de i sin tur remitterar?...

Svar på tråden Fyra kejsarsnitt, läge för bukplastik? Bilder finns...