• EnSvårOchJobbigGrej

Någon som bor i andelslägenhet?

Kollar runt efter lägenhet, hittade en passande. Men nu är inte det en bostadsrätt utan en andelslägenhet. Någon som bor i/har erfarenhet av sådan? Behöver tips och råd vad man ska tänka på. Ska man ens överväga att köpa?

• Svar på tråden Någon som bor i andelslägenhet?
  • Tjoflöjt

Jag har själv aldrig bott i andelslägenhet, men skillnaden mot en bostadsrätt är att du faktiskt äger en del av kåken, med allt av ekonomiskt ansvar det innebär. Om jag inte minns helt fel ska bostaden t.o.m. deklareras på ett visst sätt (som näringsfastighet?), och reglerna om uppskovsavdrag gäller inte andelslägenheter. Och bankerna brukar vara väldigt restriktiva med att låna ut till andelslägenheter.

Jag skulle fortsätta leta efter något annat om jag vore dig.

• Lattjo

Jag har ingen erfarenhet att bo i andelslägenhet men jag är fastighetsskötare i en och det är nog den värsta kåken jag varit med om. Någon äger tre andelar och vill bestämma mer än den som bara äger en andel, en ska ha veto och en annan ska bara hålla käft, osv osv. Det är kaos! Alla är så rädda för att behöva betala lite extra så vi får inte göra något i huset, inte ens skotta taken på vintern utan att först be om lov (och då leker ändå barnen från ett dagis precis bredvid).

Nu är det ju inte alls säkert att det är så överallt men jag kan säga efter erfarenheterna jag har i den fastigheten skulle jag aldrig flytta in ett sånt hus.

• EnSvårOchJobbigGrej

Ehm.. jag hör er, har inte hittat nga direkta fördelar när jag googlat heller. Tack för svaren.

Svar på tråden Någon som bor i andelslägenhet?