• Anna Paulita

Kan man dricka 2,8% öl när man är gravid?

*undrar*

Jag är i v 37, och nej det är inte jätteviktigt och nej jag har inte gjort det och ja, jag kan vänta. Jag undrar bara för vi var på kräftskiva i går och det fanns ingen alkoholfri öl utan enbart 2,8%. Jag drack ingen men är nyfiken på om det hade varit okej.

• Svar på tråden Kan man dricka 2,8% öl när man är gravid?
  • kodoktorn

Nej jag tycker inte heller det är okej, detta även beroende på att jag vet att jag kände av att dricka en 2,8% efter att jag slutat amma. Då kan det ju inte vara så smart när man är gravid.

• Purlan

Jag drack grön Blossaglögg sist jag var gravid, den är väl 2,25 eller nåt. Det gjorde jag utan dåligt samvete, en glöggkopp är väl typ 4 cl, men jag hade inte druckit en hel 2,8% öl. I ungdomen drack man trots allt såna för att bli full och jag vill minnas att man faktiskt kände av det redan efter en...

• merenwen

Kan och kan...det måste man ju avgöra själv. Men jag skulle inte göra det!

Du kan ju räkna ut hur mycket ren alkohol en sån öl innehåller...d.v.s. 2,8% på 33 cl. Det blir ju 1 cl ren alkohol. Om man tänker så, så kanske det är lättare att ta ställning till vad man vill och inte vill svälja ner...?

• Anna Paulita
    merenwen skrev 2010-09-04 13:43:58 följande:
    Kan och kan...det måste man ju avgöra själv. Men jag skulle inte göra det!

Du kan ju räkna ut hur mycket ren alkohol en sån öl innehåller...d.v.s. 2,8% på 33 cl. Det blir ju 1 cl ren alkohol. Om man tänker så, så kanske det är lättare att ta ställning till vad man vill och inte vill svälja ner...?
    Nu tog jag ju ställning. ;) Jag drack ingen öl. Även om jag inte räknade ut alkoholinnehållet i cl.
  • merenwen
    Anna Paulita skrev 2010-09-04 14:10:12 följande:
    Nu tog jag ju ställning. ;) Jag drack ingen öl. Även om jag inte räknade ut alkoholinnehållet i cl.
    Jodå, jag såg det...och jag svarade utifrån att du inte hade druckit.
    Men du undrade ju, trots allt. Och om du undrar någon annan gång så kan du ju ta till knepet att räkna ut den totala mängden ren alkohol.
  • Anna Paulita
    Purlan skrev 2010-09-04 13:38:35 följande:
    Jag drack grön Blossaglögg sist jag var gravid, den är väl 2,25 eller nåt. Det gjorde jag utan dåligt samvete, en glöggkopp är väl typ 4 cl, men jag hade inte druckit en hel 2,8% öl. I ungdomen drack man trots allt såna för att bli full och jag vill minnas att man faktiskt kände av det redan efter en...
    Jag hade nog druckit ett glas på max 2 dl, blir väldigt mätt på öl. Så det hade inte varit fråga om några mängder direkt. Tänkte mest för att folk dricker ju en 2,8% öl och kör efter ett par timmar efter det. Själv drack jag inte öl som tonåring så för mig är det ett okänt begrepp att dricka sig full på 2,8% öl. :P
  • Purlan
    Anna Paulita skrev 2010-09-04 14:12:31 följande:
    Jag hade nog druckit ett glas på max 2 dl, blir väldigt mätt på öl. Så det hade inte varit fråga om några mängder direkt. Tänkte mest för att folk dricker ju en 2,8% öl och kör efter ett par timmar efter det. Själv drack jag inte öl som tonåring så för mig är det ett okänt begrepp att dricka sig full på 2,8% öl. :P
    Jodå, det funkade, men man blev väldigt kissnödig
  • AmandaBrun

Jag drack en 2,2 procentig 33 cl cider till ett kräftkalas för några dagar sedan.

Är i vecka 21.

Men som sagt. Det är väl upp till var och en.

• Anna Paulita
    merenwen skrev 2010-09-04 14:12:16 följande:
    Jodå, jag såg det...och jag svarade utifrån att du inte hade druckit.
    Men du undrade ju, trots allt. Och om du undrar någon annan gång så kan du ju ta till knepet att räkna ut den totala mängden ren alkohol.
    Jag tror inte jag kommer hamna i situationen igen, det är rätt snart kläckningsdags. ;)
Svar på tråden Kan man dricka 2,8% öl när man är gravid?