• 7879

Så ledsen för att jag har så lite bröstmjölk

Försökt med alla möjliga metoder att få igång min bröstmjölk, men kroppen vill inte producera mera, kommer bara några få droppar. Försöker säga till mig själv att det bara är att acceptera och ge det lilla jag har och sedan ersättning men jag vill så gärna att det ska funka med bara amning.
    Har provat att amma ofta, hon ammar ca 15-30min per bröst och båda i stort settt varje gång med en paus på 15-60min beroende på hur mycket ersättning jag gett. Dricker amningsteé och äter dadlar från ngn som sagt att det ska vara bra, men det ökar inte ändå.... Provat att pumpa och då kommer det mjölk i ca 1 min sedan tar det slut, byter jag bröst och sedan nästa så är det samma sak igen...
    Ja ville bara skriva av mig, har kämpat i nästan tre veckor på det här sättet nu så hoppet att mjölken ska öka börjar ta slut.....

• Svar på tråden Så ledsen för att jag har så lite bröstmjölk
  • Jungfrulycka

jag har exakt samma problem...är också jätteledsen över detta! Men man får vara glad att det finns ersättning iallafall...

• trixibelle

Jag har inte heller så det räcker... men nu med mitt 5e barn tänker jag släppa alla krav och mysamma det som går och ge tillägg resten utan dåligt samvete!

Tillägget är idag så bra att vi inte ska känna att vi ger våra barn något sämre sa min barnmorska.

Jag tycker att du ska försöka acceptera att det e som det är och njuta över att du inte har större problem än det.........  det ska jag göra!

Och lyssna inte på de som försöker ge dig dåligt samvete!
    Kram och ha en underbar tid med ditt barn :)

Bf 1/11-2010
  • RockingSkåne

Jag hade det likadant. Kämpade och kämpade i 3 veckor men då mitt barn ännu inte nått sin födelsevikt gav jag upp och gav ersättning. Lyckan jag kände när jag såg mitt barn mätt för första gången var obeskrivlig. Fortsatte att amma i 3 mån men det gav inget, ersättningen var det enda som mättade och jag släppte verkligen alla krav ang amning. Spelar ju absolut ingen roll, huvudsaken ditt barn mår bra!
    Let go... Du är en bra mamma ändå!

• Mistys Daisy
    RockingSkåne skrev 2010-09-04 19:11:37 följande:
    Jag hade det likadant. Kämpade och kämpade i 3 veckor men då mitt barn ännu inte nått sin födelsevikt gav jag upp och gav ersättning. Lyckan jag kände när jag såg mitt barn mätt för första gången var obeskrivlig. Fortsatte att amma i 3 mån men det gav inget, ersättningen var det enda som mättade och jag släppte verkligen alla krav ang amning. Spelar ju absolut ingen roll, huvudsaken ditt barn mår bra!
    Let go... Du är en bra mamma ändå!
    precis samma för mig, dock inte att jag fortsatte mer än de tre veckorna, för ersättningen var det enda som mättade och gjorde honom nöjd. Men vilken lättnad och glädje att se honom nöjd!
    Mitt barn är ett "flaskbarn", men jäklar, han är ett nöjt sådant med!!   Och en lugn och harmonisk mamma med! Vi har så mycket annan kvalitets tid tillsaqmmans nu! Och får du dumma kommentarer, bry dig inte, ditt barn kommer må lika bra fast det blir ersättning!
    Jag är förvånad hur "främlingar" på stan som kommer fram och tittar osv, sedan frågar "ammar du?"
    När jag sagt nej, så har dom startat diskussioner med mig, och dom har inte med det att göra, så frågar någon säger jag bara "ja" på frågan

Vi har försökt, men ibland går de bara inte, men vi är bra mammor ändå!
  • 7879

Tack, skönt att höra att man inte är ensam. I mitt fall har det än så länge varit jag som har svårt att acceotera att kroppen inte vill fungera, men ju längre tid som går desto mer så börjar jag att acceptera det. Vår lilla har inte heller nått födelsevikten än, är tre veckor på onsdag. Fortsötta amma kan jag göra för mysets skull o vem vet kanske funkar det en dag.

• 7879
    anirac1 skrev 2010-09-04 19:07:38 följande:
    Vad säger dom på BVC el ammningsmottagningen?
    Att det kan ta tid för vissa och att jag inte ska ge upp, men ibland känns det hopplöst, som igår. Idag känns det bättre, har inte mera mjölk, men mer balans i hormonerna. Märker ingen tendens till att mjölken rinner till trots att hon sov nästan 6h inatt, har inte hänt föut så jag hade inte ställt klockan...
  • Lisafisan

Jag känner väl igen mig. Har haft samma problem. Ville bara säga att jag har två flaskmatade barn här hemma och de är friska, härliga och matglada barn. Barn mår precis lika bra på ersättning även om det är jobbigt för mammahjärtat att det inte fungerar som det står i bäckerna att det borde.

• Furia

När jag var gravid hade jag inställningen "kan jag amma kommer jag att göra det annars blir det flaska och det är ok" men oj vad ont det gjorde i min mammasjäl när det inte funkade. Jag ammade och ammade, på kvällen satt jag i timmar i sträck, men han blev inte nöjd och hick inte upp i vikt. På order från BVC började vi ge mer och mer ersättning och jag försökte amma/pumpa igång produktionen men det enda som hände var att jag höll på att bli knäpp på kuppen. Läste alla råd men det mesta var rena förmaningar. Barnet tömmer inte bröstet så bra med amningsnapp. Jo tjena som nyfödd kunde han suga en golfboll genom en trädgårdsslang, utan amningsnapp hade det inte blivit någon amning alls. Du får inte ge napp och inte flaska det förvirrar barnets sugförmåga. Men vem fan pallar koppmata ett hungrigt barn med 60ml ersättning? Han hinner lacka ur innan man kommit halvvägs och mer än hälften hamnar under hakan och där är det ju jevligt lätt att tvätta en bebis...
    Nässprayen gjorde mig bara skum i näsan. Lättöl smakar apa. Pumpa/amma varannan timme gjorde mig knäpp.
    På BVC tyckte sköterskan att det var bara jag som kunde bestämma när jag skulle sluta amma men ersättning var ett måste för att han skulle bli nöjd. Det beslutet kunde jag inte fatta så jag fortsatte att amma innan varje matning och efter ett tag lugnade jag ner min amningsstressade själ och jag håller fortfarande påoch fisen är nu 4 månader. Han får runt 800ml ersättning om dagen plus tutte före varje matning om han vill. Om han inte vill bråkar vi inte och om han vill slumra en stund får han det.
    Nu tog jag mig friheten att skriva av mig i din tråd och hoppas det är ok. Det jag vill säga är att jag förstår hur du känner. Jag trodde jag var öppen inför om amningen funkade eller ej men oj vad jag sörjt att jag inte lyckades. Jag tror att det som störde mig mest var att jag inte förstod varför jag inte kunde producera nog för att mata mitt eget barn. Jag har naturligt stora bröst, i vanliga fall e-kupa, och mycket kan man göra med dem men någon mjölk producerar de inte med någon reda.
    Man kan bara försöka så mycket, det finns tyvärr inga garantier för om det kommer igång om man kämpar mer. Ingen annan än du vet när det är nog och om det är värt allt kämpande. Oavsett vad du beslutar så är det rätt för er och glöm inte att du inte är ensam.

• Martina1

Jag ser inte hur gammalt ditt barn är. Men för mig tog det en vecka innan mjölken rann till och under tiden så matade jag med nan. De ville att jag skulle amma varje gång innan jag gav ersättning men jag tyckte det funkade lika bra att amma efter, antagligen var han inte proppmätt av ersättningen men den gav honom energi att orka dia mera. Ersättning är lika bra! Men nu kom min mjölkproduktion igång efter en vecka, jag tror tack vare att det lille så gärna snuttade hela tiden.

• sommarblomma1

Jag fick aldrig igång min mjölk ordentligt med första barnet! Jag delammade i ca en månad men fick sedan ge upp det och gå över helt på ersättning. Då var dottern så frustrerad varje gång hon låg vid bröstet för att där inte kom tillräckligt och att det tog slut för snabbt. Så istället för att vi båda blev frustrerade så fick jag släppa det.

Då hade jag testat med allt: amma ofta, pumpa, amningste mm. Det var bara att acceptera att det inte gick. Detta var 2008 och nu  har jag en son på 2 veckor och det verkar bli likadant denna gången. Delammar men än så länge verkar han nöjd med att amma. Ska fortsätta delamma så länge han inte verkar bli frustrerad.

Har bara bra erfarenheter av att dottern helmatats med ersättning. Hon har trots det haft ett väldigt bra immunförsvar och har det fortfarande nu när hon är 2 år. Trots att hon går på dagis brukar hon sällan vara sjuk.

~*~♥~*~ Algot 100821 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • 7879

Furia: Nej det är abra skönt att du kan skriva av dig och höra att andra känner likadant. Min BVC sköterska sa att det inte går att koppmata med mängder som 60.
    Martina: Tre veckor är hon idag.
    Sommarblomma: JA så tänkte jag med göra, amma så länge hon vill göra det och sedan ge henne ersättning. Verkar inte få i sig mycket från mig, men bättre än ingenting! Är ju en mysig stund för oss båda- för det mesta, ibland blir hon också jätteirriterad och arg över att det inte kommer något.

• anirac1

Jag kämpade i 3v dynget runt med amma & ge ersättning men för de rann inte mjölken till. På ammningsmottagningen sa dom sista gången jag var där att LÄGG NER du är inte sämre mamma för de. Jag kan bara säga TACK GODE GUD för just dom orden därifrån. Idiot som man är så vill man vara "duktig" sen när jag la ner ammning så trilla poletten ner. För första gången på 3v njöt jag av att ge min son ersättning sen se honom somna helt nöjd ÅÅÅÅ vilken känsla!!

• tessilus

är du säker på att du har lite då? jag kunde aldrig pumpa alls. det kom ingenting men mina barn har vuxit. har du testat att väga barnet?

• 7879

tessilus: Ja hon gick ned 14% av sin födelsevikt så jag vet att det är för lite, har efter tre veckor nästan nått sin födelsevikt tack vare att jag ger ersättning, men går upp alldeles för lite i vikt så jag måste öka på ersättningen.
    Anirac: Känns skönt att höra att det kan komma såna ord, råd, jag har ju själv velat så amningen nu är mest för mys och som sagt det lilla hon får i sig från mig är bättre än inget.

Svar på tråden Så ledsen för att jag har så lite bröstmjölk