• MBert

Rågallergi

Efter utredning om längre tids magont har vi nu fått veta att vårt barn är allergisk mot råg. Veteallergi har jag hört talas om, men inte råg, och vi möts ofta av förvåning när vi nämner det.

Hur vanligt, eller rättare sagt ovanligt, är det att vara allergisk mot råg? Testet gav inte utslag för något annat sädesslag och glutentestet visade normala värden.

Jag antar att detta är vad man kallar födoämnesallergi och har läst mig till att dessa allergier oftast växer bort. När då? och om det inte gör det?

• Svar på tråden Rågallergi
  • Blå Flygare

Hej,
    har en dotter med sädesslagsallergi, som rågallergi faller in under. Det är ganska ovanligt, men verkar bli vanligare. Jag antaratt ni har fått tid till läkareoch dietist snartså ni får veta hur ni ska förhålla er till detta. Beroende på hur känslig hon är så kan manbehöva utesluta andra sädesslag. Det finns 'ren' havre som inte får innehålla något annat sädesslag alls, men annars så är sädesslagen kontaminerade. Korn är svårt att hitta i ren form, vete får innehålla 2% andra spannmål och havre 3%. När man är allergisk är några ppm är ofta ok, men sällan några %.

Sädesslagsallergi växerofta bort i tidig skolålder.

• MBert

Hej. Jag känner igen ditt nick från Mat och bak sidan  
    Jag bakar allt bröd själv så det är inte så problematiskt med just rågfritt, förutom att vi alla tycker om råg och gärna äter det (gärna bakat med rågsurdeg). Men nu blir det andra bullar

Vi har inte fått tid för ytterligare utredning eller till dietist, bara ett uppföljningstelefonsamtal. Det är kanske annorlunda när det bara handlar om råg?
    Det har redan blivit bättre men inte helt bra. Så det tillkommer kanske något? Men det visade som sagt inget för vete. De andra sädesslagen fanns inte med. Men jag antar att det är ovanligt med allergi mot havre, korn, ris och majs eftersom det ofta används som allergiersättning?

Jag hade också för mig att födoämnesallergier oftast växer bort i "tidig skolålder", men när det upptäcks då då? Hm. Det återstår väl att se...

• MBert

Blå Myran, har din dotter allergi mot flera sädesslag? Vete, råg och korn? Även havre? Hur har det visat sig (genom pricktest)?

• Blå Flygare

Det har inte visat sig på något test, bara på provokation. (prick, rast och lapptest gjort) Vi ska precis börja testa havre för att se om det tåls. Dock är jag tveksam till det eftersom det var det första vi misstänkte. Förr var havreallergi ovanligt men sen det börjat användas som ersättningsprodukt är det nog nästan lika vanligt som veteallergi.

• MBert
    Blå Flygare skrev 2010-09-04 19:11:12 följande:
    Det har inte visat sig på något test, bara på provokation. (prick, rast och lapptest gjort) Vi ska precis börja testa havre för att se om det tåls. Dock är jag tveksam till det eftersom det var det första vi misstänkte. Förr var havreallergi ovanligt men sen det börjat användas som ersättningsprodukt är det nog nästan lika vanligt som veteallergi.
    Men om havre skulle vara nästan lika vanligt som veteallergi varför testar man inte det i samma veva?
    När vi testade så fanns det som sagt inte med alls, däremot en rad andra ämnen som var vanligt att det gav magont, som mjölk, soja, hasselnöt, jordnöt, morot m.fl.

Mjölk gav inte utslag men blev ändå rådda att vara helt mjölkfri under minst tre veckor för att "nollställa" magen. Och för att hjälpa till med det skulle det även tas microlax och laktulos.
  • Blå Flygare

Risallergi är mycket mycketovanligt. Majs mycket ovanligt, litevanligare i USA tror jag, för där kan man iallafall läsa om det. Där används majs ju mer också.

Svar på tråden Rågallergi