• DreamBear

Prednisolon undran och en svullen mage fundering

Jag ska få testa Prednisolon denna gång. Ska börja med 10 mg/dag den 8/9 och sedan öka dosen till 20 mg/dag vid ET. Läkaren ansåg att detta kunde vara en bra idé eftersom jag har höga TPO-antikroppar och psoriasis.

Någon mer som tagit samma dos Prednisolon?
    Hur mådde ni av det?
    Biverkningar?

Är alltid nervös inför alla nya mediciner, man vet ju aldrig hur man reagerar på dem. Och jag är alltid så känslig, får alltid de jobbiga biverkningar.

Sedan undrar jag en annan sak, någon mer som blir svullen i magen av Synarela? Jag är toksvullen, och var det redan innan jag börja med sprutorna (har tagit tre dagar nu med Puregon 200 IE/dag). Svullnanden sitter ovanför naveln och jag ser gravid ut. Jättejobbigt! Har inte ont. Det känns bara som jag är fet. Jobbigt, magen är ivägen.
  • Svar på tråden Prednisolon undran och en svullen mage fundering
  • Jezamine

Biverkningar uppträder främst vid långtidsbehandling men beror också på dosstorlek och individuell känslighet.

Kontakta läkare om besvärande reaktioner uppträder.

Vanliga:

(förekommer hos fler än 1 av 100 patienter): Ödem (vätskeansamling), högt blodtryck, påverkan på binjurebarkens hormonutsöndring, hudförtunning, försämrad sårläkning, rubbning i saltbalansen såsom för hög natriumhalt eller för låg kaliumhalt, för hög sockerhalt i blod och urin, benskörhet, muskelförtvining. Förmågan att hämma kroppsvävnaders reaktioner mot inflammationer och infektioner kan medföra att infektioner blossar upp på nytt och att lokala begränsande infektioner sprids.

Mindre vanliga:

(förekommer hos färre än 1 av 100 patienter): Grön starr, grå starr, ökad benägenhet för blodpropp, vid höga doser aktivering av psykisk rubbning.

Sällsynta:

(förekommer hos färre än 1 av 1000 patienter): Godartad tryckökning i skallen, benröta, senbristning.

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=5

Biverkninger jag strukit under är de jag drabbats av vid 15 mg/dagl.
    Samt högt tryck i ögonen,så jag går på läkarkontroll hos ögonkliniken.
    Avstängd tills vidare
  • DreamBear

Jezamine: Du nämnde att du har haft högt tryck i ögonen. Hur upptäckte du detta? Vilka var symtomen?

• janniebanani

Hur lång tid tog det för er att få några biverkningar med prednisolon? Jag är insatt på 30mg per dag och har ätit de i en vecka nu. Börjar märka av att magen är uppblåst.

Svar på tråden Prednisolon undran och en svullen mage fundering