-
-
Svar på tråden Prednisolon undran och en svullen mage fundering
-
Biverkningar uppträder främst vid långtidsbehandling men beror också på dosstorlek och individuell känslighet.
Kontakta läkare om besvärande reaktioner uppträder.
Vanliga:(förekommer hos fler än 1 av 100 patienter): Ödem (vätskeansamling), högt blodtryck, påverkan på binjurebarkens hormonutsöndring, hudförtunning, försämrad sårläkning, rubbning i saltbalansen såsom för hög natriumhalt eller för låg kaliumhalt, för hög sockerhalt i blod och urin, benskörhet, muskelförtvining. Förmågan att hämma kroppsvävnaders reaktioner mot inflammationer och infektioner kan medföra att infektioner blossar upp på nytt och att lokala begränsande infektioner sprids.
Mindre vanliga:(förekommer hos färre än 1 av 100 patienter): Grön starr, grå starr, ökad benägenhet för blodpropp, vid höga doser aktivering av psykisk rubbning.
Sällsynta:(förekommer hos färre än 1 av 1000 patienter): Godartad tryckökning i skallen, benröta, senbristning.
www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=5
Biverkninger jag strukit under är de jag drabbats av vid 15 mg/dagl.
Samt högt tryck i ögonen,så jag går på läkarkontroll hos ögonkliniken. -
Jezamine: Tack för ditt svar!
-
Någon mer?
-
Jezamine: Du nämnde att du har haft högt tryck i ögonen. Hur upptäckte du detta? Vilka var symtomen?
-
Hur lång tid tog det för er att få några biverkningar med prednisolon? Jag är insatt på 30mg per dag och har ätit de i en vecka nu. Börjar märka av att magen är uppblåst.