• pindile

Du som haft propp i vaden och/eller lungan!!!!! behöver råd

jag var inlagd förra helgen på sjukhuset i 4 dagar efter att jag fått ont i vaden och sidan. Benet hade jag symptom i flera veckor, men när jag fick ont i bröstet så sökte jag vård.
    Då röntgades jag och man hitatde flera små proppar i lungan. Benet röntgades inte föränn efter 3 dagar och då såg man ingen propp, men diagnosen blev ändå djup ventrombos och lungemboli. Då det troligen börjat i benet och vandrat upp i lungan. Riktigt otäckt var det och jag var redan i ganska dåligt fysiskt skick då jag en vecka innan hade opererat mig i magen av en annan anledning,.

Nu till mina frågor:
    Hur länge var du sjukskriven efteråt?
    hur länge hade du kvar smärtor och symptom?
    Kan man få nya proppar trots att man går på waran?

jag ska börja jobba deltid på måndag redan tycker läkaren, men jag mår riktigt dåligt. Vlir anfådd så fort jag anstränger mig, får ont i sidan så fort jag gör något. Har fått jätteont i vaden igen nu, ringde in till medecin igår kväll, men dom tyckte nog bara att jag var nojjig och att så länge jag inte blev svullen o röd på benet så är det ingen fara. Då ska man tänka på att när jag fick proppen var jag varken svullen eller röd på benet utan hade symptom i form av smärtor och krampkänsla i vaden. Har tappat 10 kg i vikt och är nu riktigt underviktig, är smal i vanliga fall och nu är det extremt. Fattar inte hur jag ska orka jobba redan? har ett jättefysiskt jobb med mkt tunga lyft och många mil i benen varje dag.

Ska givetvis ringa en läkare på måndag och försöka bli sjukskriven veckan ut, annars får jag ta Fp eller nåt. Men hoppas det finns nån här som gått igenom nåt liknande och vill dela med sig lite till mig.....

• Svar på tråden Du som haft propp i vaden och/eller lungan!!!!! behöver råd
  • pindile

puffar lite....
    ingen som har haft en propp och som vill dela med sig??

• Kate

Jag har haft detta 3 gånger. Första två gångerna i både ben och lungor. Andra bara i benet.

Att få propp samtidigt som man äter waran är ingen stor risk. Så är dina värden bra så är risken minimal.

Eftersom du fick vård förra helgen så är det inte alls konstigt att du fortfarande har ont. Det tar ganska lång tid. Själv svullnar jag ibland fortfarande fast det är ca 4 år sedan jag hade det sista proppen.,

När du ska börja jobba igen är väldigt individuellt. Sista gången jag hade propp var jag sjukskriven i 6 månader. Det var svårt att bli bra efter en tredje omgång proppar och jag kör mycket bil vilket inte bra med tanke på att jag då är helt stilla med benet + att det hänger rakt ner då. Det bästa är att röra på sig och att kunna lägga upp det lite högt när man har ont.

Men med tanke på att du hade propp även i lungorna så tycker jag att det låter som lite väl tidigt att börja jobba redan. Kolla men en annan läkare.

varför fick du propp?

• pindile

dom vet inte riktigt än. Men troligen p-piller då jag nyss börjat äta dom. Eller en kombination med operationen jag gjorde veckan innan.
    Jag blv lite orolig eftersom mina värden inte var så bra igår, låg på 1,2 och borde ligga på 3.0. Jag blev skickad till apoteket för att köpa fler sprutor. Min läkare tyckte att det borde räcka för mig att få sprutor i 5 dagar ist för 7 som är standard. Men det räckte ju inte tydligen. Det var ju igår som symptomen blev värre i benet igen, så därför blev jag lite skrämd, proppar e ju inget o leka med direkt:(

får jag fråga vad du hade för symptom, när du fick propparna och  hur kändes det efteråt?
    Jag har typ hållkänsla i siadn och blir anfådd lätt. Och krampkänsla i benet. Köpte stödstrumpor idag, läkaren tyckte inte jag skulle behöva dom, men jag kände själv att det behövs.

Jag tycker också attd et känns tidigt att börja på måndag, särskilt som jag ju redan var dålig innan detta hände. vi får se hur det blir.....måste ringa en läkare på måndag.

• Kate

Jag ska svara helt ärligt!!

Din läkare verkar vara en stor klant!!! Skrikandes

1. Ta sprutorna i 7 dagar!!!
    2. Stödstrumpa är jätteviktigt!!!

Med tanke på att du inte uppnåt bra värde (3) så är det klart som FAN att du ska fortsätta med sprutorna.

Ursäkta språket men jag blir så jäkla trött på idioter till läkare!!!

Helt ärligt tycker jag att du ska ringa in igen och stå på dig. Alternativt åka in på akuten. Med tanke på att dina värden inte var bra än och du inte tar fler sprutor så finns ju risken att proppen växt till sig igen även om det är en liten risk.

Jag vill inte skrämma dig men i detta läget är det bättre att ta det säkra före det osäkra.

Mina symtom de första 2 gångerna var jättesvullet ben och grymt ont när jag andades. Tredje gången var helt annorlunda. Konstig värk i ljumsken och efter ca 2 veckor svullnade det. Ska tilläggas att tredje gången jag fick det blev jag hemskickad 5 gånger med orden att jag inbillade mig. När jag väl träffade en BRA läkare så hade proppen växt till sig från foten ända upp i ljumsken. Därför är jag väldigt misstänksam mot läkare

• pindile
    Kate skrev 2010-09-04 19:28:14 följande:
    Jag ska svara helt ärligt!!

Din läkare verkar vara en stor klant!!! Skrikandes

1. Ta sprutorna i 7 dagar!!!
    2. Stödstrumpa är jätteviktigt!!!

Med tanke på att du inte uppnåt bra värde (3) så är det klart som FAN att du ska fortsätta med sprutorna.

Ursäkta språket men jag blir så jäkla trött på idioter till läkare!!!

Helt ärligt tycker jag att du ska ringa in igen och stå på dig. Alternativt åka in på akuten. Med tanke på att dina värden inte var bra än och du inte tar fler sprutor så finns ju risken att proppen växt till sig igen även om det är en liten risk.

Jag vill inte skrämma dig men i detta läget är det bättre att ta det säkra före det osäkra.

Mina symtom de första 2 gångerna var jättesvullet ben och grymt ont när jag andades. Tredje gången var helt annorlunda. Konstig värk i ljumsken och efter ca 2 veckor svullnade det. Ska tilläggas att tredje gången jag fick det blev jag hemskickad 5 gånger med orden att jag inbillade mig. När jag väl träffade en BRA läkare så hade proppen växt till sig från foten ända upp i ljumsken. Därför är jag väldigt misstänksam mot läkare
    Ja jag tyckte det var konstigt att dom tog så lätt på det hela. Även om propparna i lungan var små, så kan det ju ha varit en stor i vaden från början, och då har jag ju bara haft en himla tur att den delat upp sig i fler små proppar ist för en enda stor i lungan.

Jag har haft stödstrumpor på mig hela eftermiddagen idag, men benet stramar och jag har den där krampaktiga känslan hela tiden i benet. Tycker det är mest konstigt att jag i ett par dagara före igår knappt kände nåt alls i benet och nu är det nästan värre än när jag fick propparna.

Skojar du?? sa dom till dig att du inbillat dig?? man slutar aldrig att förvånas alltså!! ibland undrar man varför dom valt att bli läkare öht......??!!

usch, blir så nervös av allt detta:( va ska jag göra?  får se ikväll hur det känns, om jag kan sova eller inte...
  • pindile

just det....jag tog ju sprutan ikväll och igår kväll, men innan dess tog jag ingen på 3 dygn. Och när jag inte tog så sjönk värdena och det var ju igår innan sprutan jag började få ont igen....kan det ha samband? det trodde inte alls läkaren jag pratade med....hörde i luren hur sköterskan som hämtade honom sa: "dom är lite oroliga....." som om vi bara var löjliga , jag och min mamma.. för att vi ringde in o bad om råd....:(

• Maggis
    pindile skrev 2010-09-04 19:20:41 följande:
    dom vet inte riktigt än. Men troligen p-piller då jag nyss börjat äta dom. Eller en kombination med operationen jag gjorde veckan innan.
    Jag blv lite orolig eftersom mina värden inte var så bra igår, låg på 1,2 och borde ligga på 3.0. Jag blev skickad till apoteket för att köpa fler sprutor. Min läkare tyckte att det borde räcka för mig att få sprutor i 5 dagar ist för 7 som är standard. Men det räckte ju inte tydligen. Det var ju igår som symptomen blev värre i benet igen, så därför blev jag lite skrämd, proppar e ju inget o leka med direkt:(

får jag fråga vad du hade för symptom, när du fick propparna och  hur kändes det efteråt?
    Jag har typ hållkänsla i siadn och blir anfådd lätt. Och krampkänsla i benet. Köpte stödstrumpor idag, läkaren tyckte inte jag skulle behöva dom, men jag kände själv att det behövs.

Jag tycker också attd et känns tidigt att börja på måndag, särskilt som jag ju redan var dålig innan detta hände. vi får se hur det blir.....måste ringa en läkare på måndag.
    Klart du ska använda dina stödstrumpor! Och det är givet att du behöver understöd av sprutor om du fortfarande inte ligger i terapeutiskt värde! Känns som att det negligeras och det är verkligen inget att leka med. Är det sedan så att du uppnår ditt terapeutiska värde så är risken för nya proppar mkt låg. Men i nuläget så är det klart risken finns. Mår du sämre under natten så tycker jag nog du ska söka igen. Och stå på dig!
    //Maggis
  • pindile
    Maggis skrev 2010-09-04 20:57:34 följande:
    Klart du ska använda dina stödstrumpor! Och det är givet att du behöver understöd av sprutor om du fortfarande inte ligger i terapeutiskt värde! Känns som att det negligeras och det är verkligen inget att leka med. Är det sedan så att du uppnår ditt terapeutiska värde så är risken för nya proppar mkt låg. Men i nuläget så är det klart risken finns. Mår du sämre under natten så tycker jag nog du ska söka igen. Och stå på dig!
    Ja, jag fattar inte varför dom förminskat hela grejen så mkt....Jag är 27 år och har fått proppar i lungan liksom, det är ju för mig iaf en ganska stor grej:(
    Jag ska ta ett nytt prov imorgon och hoppas att värdet gått upp då, då blir jag ju lite mindre orolig. Men sen är det ju jättejobbigt att ha kvar symtomen även om det intye skulle va en ny propp. Jag har ju dessutom nyss opererat mig i magen för endometrios och har fortfarande mkt ont av detta också. inte av själva op, utan av sjukdomen.

Ska se hur det blir idag, känner jag mig sämre så söker jag. Annars så tar jag en läkare på VC ist imorgon när jag ändå ska lämna prov. Känner verkligen inte för att ringa den läkaren som var på medecin.

Nu har jag dessutom fått nåt virus i kroppen, min man e dålig o nu jag med:( halsont och feber.....
    usch hoppas det går över fort, för jag har så svårt o äta när jag mår dåligt och det sista jag vill är att tappa mer i vikt....
  • Kate
    pindile skrev 2010-09-04 20:50:21 följande:
    Ja jag tyckte det var konstigt att dom tog så lätt på det hela. Även om propparna i lungan var små, så kan det ju ha varit en stor i vaden från början, och då har jag ju bara haft en himla tur att den delat upp sig i fler små proppar ist för en enda stor i lungan.

Jag har haft stödstrumpor på mig hela eftermiddagen idag, men benet stramar och jag har den där krampaktiga känslan hela tiden i benet. Tycker det är mest konstigt att jag i ett par dagara före igår knappt kände nåt alls i benet och nu är det nästan värre än när jag fick propparna.

Skojar du?? sa dom till dig att du inbillat dig?? man slutar aldrig att förvånas alltså!! ibland undrar man varför dom valt att bli läkare öht......??!!

usch, blir så nervös av allt detta:( va ska jag göra?  får se ikväll hur det känns, om jag kan sova eller inte...
    Ja...dem trodde jag inbillade mig och då förklarade jag ändå min medicinska historia. Men men...det är historia nu och jag har fått en kanonbra läkare som jag trivs bra med och litar på till hundra procent.

Sista gången jag fick mina proppar så var det samma sak för mig som för dig. Jag fick inte svullnaden och den riktiga "värken" förens jag hade fått bekräftat proppen. Den smärtan varade nog ca 1 vecka.

Svårt att råda dig. Men eftersom du är så orolig så hade nog jag sökt hjälp så du kan få lite ro i kroppen sen. Det kommer att bli bra men det kan ta lite tid.
Svar på tråden Du som haft propp i vaden och/eller lungan!!!!! behöver råd