• veralina

Hur får man bort svettlukt från kläderna??

Min karl tränar mkt och det är så svårt att få bort lukten från kläderna hur många gånger jag än tvättar dem...
    Någon som har bra tips för att få bort svettlukt?

• Svar på tråden Hur får man bort svettlukt från kläderna??
  • Toddes mamma

Ha, har samma problem med just tränings-kläder,,puffar din tråd!  Är också intresserad om någon har

någon mirakelkur!

• Michisen

Ättika.

För att ta bort svettlukt lägger man kläderna i blöt i handfatet och häller i ca 0,5 dl ättika. Låt ligga en stund och tvätta sedan som vanligt. Man kan även dosera ättikan direkt i tvättmedelsfacket i tvättmaskinen, och använder då 1,5 dl ättika 24 % (samma dosering som när man vill fräscha upp gulnad vittvätt). Det är lite olika vad man tycker fungerar bäst!

Ättika går att använda outspädd på kläder (t.ex i ärmhålorna på tröjor för att samtidigt ta bort missfärgningar efter svett/deo) utan att de förstörs, men man bör ändå prova på ett litet område vid olika tygmaterial. Lukten försvinner ur tyg så fort man tvättar eller sköljer kläder.

Källa: http://www.perstorpattika.com/Fragor%20,-a-,%20Svar.aspx

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • veralina

Tack för snabba svar!! Ska prova Glad

• EsMamma

Jag har lyckats med ättika, men några plagg har jag måst ha haft liggande i ättiksvatten över natten för att de skulle bli helt luktfria

• Smartsenior

Hur gör man då med kläder som inte tål vattentvätt. Hörde ett P1-program med en professionell klädvårdare för några månader sedan. Hennes tips var: Spraya plagget med ättikslösning blandad i en blomspruta. Häng ut på vädring i ett dygn. Upprepa om det behövs tills svettlukten är borta. Hon hade själv vårdat t.ex. aftonklänningar på detta sätt i årtionden utan att någonsin behöva tvätta dem, behållit nyplaggs-finish och återställt nyplaggs-doft. Är det någon som vet vilken koncentration på ättikslösning man ska ha i sprayflaskan?

Svar på tråden Hur får man bort svettlukt från kläderna??