• TeamX

Ta reda på kön vid ultraljud??

Hej på er...

Nyfiken fråga...för 6 år sedan då jag väntade min lille son fick man inte veta barnets kön vid det ordinarie ultraljudet i vecka 19-20 (däremot kunde man betala privatklinik för att få veta).

Jag har för mig att jag läst att det är ändrat nu och att man får veta barnets kön om man vill på det ordinarie ultraljudet i vecka 19-20 nu. Stämmer det?

Måste inte veta, men om möjligheten finns kanske det kan vara kul.

Nån som vet??

• Svar på tråden Ta reda på kön vid ultraljud??
  • fendt87

nä vi var på RUL sa vi till sköterskan att '"om du kan se könet vill vi gärna veta". hon gjorde de vanliga undersökningarna först och försökte en liten stund se könet men bebisen låg med benen i kors och tvärvägrade visa något. så det får bli en överraskning. är kanske lite olika från landsting till landsting och vilken RUL-sköterska man får, men vår var "medgörlig" i allafall :)

• MissMurrig

Beror tyvärr på vart man bor och vilken sköterska man får... vilket är helt fel tycker jag. 

• UngMamma1986

Vad jag har fått höra av min BM är att det kostar 1000kr att få veta könet pga diskriminering har dom valt att ta en avgift.. Så om t.ex mannen vill ha en son o det visar sig bli en flicka så vill BM minska abort genom att ta en avgift...

Lite tråkigt tycker jag som väntar första barnet, men samtidigt vill jag bara ha ett friskt barn. :)

• Pumpkin

Som sagt, det beror på vart man bor och vem man träffar. I vissa landsting har man som policy att inte berätta, i andra landsting är det upp till den enskilda barnmorskan att bestämma.

Vi bodde i Sthlm och fick veta. I Sthlm har jag faktiskt inte hört talas om nån som inte fått veta om de velat och om det har gått att se.

• Luulu

När vi va på rutin ultraljudet med våran son, för ca 1 år sen var det så sa vi till barnmorskan att  "om du ser könet vill vi gärna veta"  Fick till svar att "det är inget vi kollar efter men ser jag de under tiden så säger jag till" och efter ett litet tag pekar hon på skärmen och säger "här har ni svaret" och på bilden va en lite snopp! :P

Mamma till Wilde 091230 - louisevestin.blogspot.com/
  • vouffen

Då jag väntade dottern 2006 testade BM:n att kolla i slutet av RUL-undersökningen, men det gick inte att se för hon höll ihop benen ;)... var sen på ett tillväxt-UL (pga tidigare stoooort barn) i v 36 o då lyckades hon se att det var en flicka :) !

Abortgränsen är väl 18 veckor, man gör ju ofta RUL:et senare än så, då borde det väl inte vara nån speciell risk med att säga könet...? Man får ju inte göra abort så sent i alla fall utom i särskilda fall som svåra fosterskador el liknande...

Jag skulle gärna veta könet den här gången oxå :) (4e barnet) ! Det blir ju lite enklare när man ska förbereda, t ex syr jag mkt kläder o kan ju vara roligt att veta om man ska satsa på klänningar eller enbart byxor ;) !

• UngMamma1986

Jag ska på mitt RUL på tisdag, tror jag ska fråga om hon ser nåt för nu vill jag ju veta könet. Som ni säger, det e lättare o planera klädköp o inredning av rum om man vet. Har spanat lite på kläder men det finns inte så mkt neutrala färger.. Mossgrönt, orange eller hemsk lila.. *usch o fy*

Har en sprattelbebis i magen, kan vara roligt o se vem som har haft rätt hittills av mig o sambon, flicka eller pojke? ;)

Hoppas dom inte trilskas utan vill berätta för oss om dom kan se då.. Som sagt mästersimmaren inne i magen rör sig ju jämt o ständigt Hjärta

• Taurus

Det är olika regler beroende på vilken kommun man bor i. Här i Halmstad talar de om könet om det går att se. Jag har fått reda på könet vid båda rutinultraljuden jag gjort.

• sininen

På Östrasjukhuset i Gbg beror det på vilken BM man får. Vi fick reda på det men har hört många som har fått ganska taskiga svar när dom har frågat.

• TeamX

ok...undrar hur det är i Uppsala då....nån som vet?
    Nu är det ju ett bra tag kvar till ul än...är ju bara i typ vecka 6 ha,ha...men är ändå nyfiken.

• LittleMissN

Hos oss (utanför Ggb) beror det också på vilken BM man får, jag såg könet med första barnet - en pojk! Det gick inte att missa men BM bekräftade inget eftersom dem inget får säga här!

Nu på rutinUL, som gjordes i v.19, tittade jag efter könet igen och vi frågade om hon såg vad det var, hon sa att nu finns möjlighet att göra könsul hos dem från v.28.... Samma bm som första gången, MEN hon var generös när hon mätte lårbenet och frös bilden underifrån med bebis brett isär med benen och så vitt vi kunde se var där ingen snopp iaf! (svårt att tro att en snopp växer ut efter v.19+, sonen såg man tydligt i v.16+ )

Ska på tillväxtUL den 15e och då får vi se om vi ser nåt igen men troligtvis väntar vi en liten flicka denna gången!

• Jempajenny

Vi frågade innan UL vad de hade för "policy" och fick svaret att det INTE är ett könsultraljud. Fortsatte att fråga om hon kunde tala om vad det var för kön om hon "råkade" se, men fick svaret att det minsann inte var så lätt att se alla gånger och att det också var därför de inte talade om könet - risken att de säger fel.

Under UL såg vi könet rakt framifrån, vilket hon också visade, men samtidigt sa hon att det var svårt att se vad det var för kön. Så vi vet inte om det är en lillebror eller lillasyster som bor i magen.

♥ Jempajenny, Agnes och bebisen i magen: jempajenny.bloggagratis.se
  • UngMamma1986

Hur vågar dom vara otrevliga eller spydiga mot gravida kvinnor med hormoner?? Fel människor på fel yrke eller vad säger ni?

• Mrs Anna

Hmmm, jag koppas på att få veta. Tror jag... När jag väntade mitt första barn så gjorde vi ett 3D-ultraljud och då tog vi även reda på könet, det var en kille. Nu tänkte jag att jag inte skulle ta reda på det denna gång, men vi gjorde ett tidigt privat UL pga oro, och fick då reda på att det är tvillingar!!! Så nu är jag lite sugen på att få veta om jag ska ha ett helt fotbollslag med killar där hemma, eller om det kanske kan bli en liten tjej också.

Tror faktiskt de brukar försöka fastställa könet, för att försöka få reda på om den är tvåäggs eller enäggs... Men de kanske inte vil säga ändå. :-P

• UngMamma1986

Vi fick reda på könet på rutin-ul. Jag lirkade lite med henne. Hon sa inget, men kollade om man kunde se könet o så visade hon på skärmen o där fanns en liten snopp, so its a boy! Hjärta

Tips på namn??

Svar på tråden Ta reda på kön vid ultraljud??