• prinsessan2

Hur fungerar ett seminarie?

Hej!
    Är ny på högskolan och många frågor såklart....och nu ska vi ha ett seminarium om två veckor på två böcker vi läst, för det första så är böckerna svåra tycker jag, svårt att ta ut saker man ska diskutera eller vad är det vi ska göra? Är dom hårda på detta att man måste prata massor och ta fram saker osv. Är ganska nervös för detta.

• Svar på tråden Hur fungerar ett seminarie?
  • Anova

nu kanske seminarier ser olika ut.. Men många seminarier som jag har varit på handlar just om att diskutera tillsammans. Ofta har vi fått olika ämnen eller frågeställningar inför seminariet, det är kanske så för dig också?
    Då kan man ju läsa på om det innan seminariet, alltså utöver den litteratur som man ska ha läst till seminariet.

Många seminarier jag har varit på har alla sagt något, men långt ifrån alla har varit väldigt aktiva. Ska du satsa på högre betyg (ibland går man bara godkänt på seminarier) så är nog vettiga resonemang och aktivt deltagande i diskussion något som du bör satsa på.

Du behöver inte vara nervös, speciellt inte om det är ert första seminarium. Alla gillar inte att prata, då kanske du kan satsa på att bli godkänd på seminariet och göra bättre på de skriftliga delarna. Själv är jag en sådan som älskar att hålla låda på seminariet, på ett sådant hade jag och professorn (läraren) en diskussion i två timmar med and de andra lyssnade på.. Alla blev dock godkända som närvarde.

• Vaseline

Vad är det för utb du läser?
    mitt tips är att stryka under och kanske skriva ner lite kloka ord eller markera sidor som du tycler är väsentliga. så plockar du fram dem vid behov, under samtalet. Exempelvis om ni ska ha seminarie om olika böcker med  olika perspektiv på samma ämne, så kan du slå upp sidan med nåt smart och berätta det som står och ge din egen syn på det. T.ex. "Ja, Georgewille skriver ju bland annat att bla bla bla. Och det tycker jag är väldigt intressant med tanke på att i vårt kommande yrke kommer bla bla bla att uppstå."
    Det är som en vanlig diskussion förutom att man bör kunna basera sina tankar på det man läst.

Svar på tråden Hur fungerar ett seminarie?