Järntabletter, vilka är bra?
Har fruktansvärd huvudvärk. Vet att jag har dåligt järnvärde. BM sa att jag skulle köpa järntabletter om jag kände att jag behöver. Kan ni rekommendera någon sort?
Har fruktansvärd huvudvärk. Vet att jag har dåligt järnvärde. BM sa att jag skulle köpa järntabletter om jag kände att jag behöver. Kan ni rekommendera någon sort?
Niferex är absolut de bästa, inga problem med magen som annars är dilemat med järn.
Lycka till!
beror ju på alla klarar olika tabletter olika bra.
röstar med på niferex då det är kaplsar som itne tas upp förens i tarmen o är mer skonsamma, men jagv et att min styvsyrra inte klarade dom alls men hon klarade andra vet itne vad dom heter
kan säga att jag åt 3 om dagen i soutet o hade inga problem emd magen då
Jag håller med om att Niferex är bra, receptfria på apoteket. Om du inte redan äter så köp Folsyra med och ta. Också bra för blodbilden och för bebin.
Jag har hört att t ex hemofer är bättre, eftersom de till skillnad från niferex innehåller organiskt järn, vilket kroppen mkt lättare tillgodogör sig.
Och personligen fick jag ktastrofmage när jag åt niferex förra gången.
Är det järn och folsyra som är viktitast att äta? jag spyr ju av mitt val kvinna, jag kanske kan lägga ner dem helt ochistället äta järn?folsyra eller missar jag något annat viktigt då?
Jag äter också Niferex. Tar en tablett varje kväll när jag går och lägger mig.
Som komplement tar jag två tabletter av "Mitt val kvinna" på morgonen, när jag äter frukost. Jag har haft dåligt blodvärde hela graviditeten, men på den senaste kontrollen hade jag kommit upp till 119!
/Matcar v. 37
Kalcium är också jätteviktigt, men om du dricker mjölk varje dag så är det nog inga problem (alternativt äter ost eller liknande).
Niferex funkar jättebra, likaså Blutsaft (flytande). Köp också folsyra, som Skusan skriver. Det hjälper kroppen att ta upp järnet.
om du spyr av mitt val kvinna testa andra, och ta aldrig järntabetter tillsammans med vitaminerna om det intebara är c vitamin
för blandar man vissa vitaminer med järn så tar inte kroppen upp det lika bra
Ojdå, om du spyr av "Mitt val kvinna" var kanske inte det de bästa vitaminerna, nej... Testa med folsyra + järntabletter då och se om det hjälper.
/Matcar
Man kan må illa av järn. Jag fick sluta med Vitamineral Kvinna (lika som Mitt val Kvinna) i början av min grav, bm sa att dom kan förstärka illamåendet eftersom dom innehåller järn. Tipsade mig om att enbart gå över på Folsyra. Senaste kollen hade jag lågt Hb så jag skulle börja äta järn (Niferex) och hittills har det gått bra. Man ska inte äta extra järn om man inte behöver det.
Så jag hoppas Hambo att du inte blir mer illamående av järntabletterna...
Niferex!
Min BM sa åt mig att sluta med Mitt Val Kvinna av den anledningen att jag inte vågade ta 2tabletter/dag pga risken att få i mig för mycket A-vitamin (äter och dricker mycket mjölkprodukter).
Så, hennes råd var rent Folsyra och sen tillägg med 1tabl. Niferex varannan kväll. Sen ska man försöka äta mycket frukt och grönt, ett halvt kilo/dag har jag läst. Då får man i sig de flesta vitaminerna.
Ännu så har mitt Hb inte sjunkit så mycket (kollar det regelbundet på jobbet) så jag har hoppat över Niferex. Men det behövs nog framöver. Just nu äter jag leverpastej och messmör
Jag åt Nifferex min förra graviditet & dom är jättebra, har för mej att de kostar lite mer än andra men de är skitbra :)