• Aroma

Pumpa innan födsel

Hade en diskution med några väninnor och vi kunde inte komma överrens, så jag vänder mig till experterna ;o) Kan man eller kan man ej börja pumpa redan innan barnet är fött för att försäkra sig om att mjölken kommer igång ordentligt så fort som möjligt??
    går det om man har fått lite mjölk redan av sig själv eller går det även att få igång lite mjölk om man inte har någon alls? Tacksam för svar...Glad

• Svar på tråden Pumpa innan födsel
  • Sockerbiten

är ingen expert men pumpen borde ju kunna stimulera mjölkproduktionen tycker jag. låter vettigt iallafall.

• Elmy

Jag har inte läst/hört något specifikt om pumpning, men läst följande då jag var gravid (minns ej i vilken bok): Det finns en risk att stimulering (massage etc) av brösten ger frisättning av hormoner som kan sätta igång förlossningen. Har tom använts som metod för att få igång förlossningen. Kanske säkrast att avstå pumpningen alltså.

• Aroma
    Tack för era svar,,  vet inte riktigt vem av oss som vinner diskutionen:o) men jag är i alla fall glad att jag har fått lite mjölk nu innan så jag slipper tänka på det,, förra gången hade jag inte en enda droppe när tösen kom så det känns bättre nu när jag vet att det i alla fall kommit igång lite..  hoppet inför amning i stället för flaska är stort nu hehe..
    060515&101005
  • lillblobb

Min fundering skulle vara om man råkar "pumpa bort" råmjölken om man pumpar ur innan barnet väl är fött,,,, Det är ju tänkt att kroppen sköter det själv när barnet suger, och skulle nog hellre vänta till barnet är där och hjälpstimulera med pump vid behov då...

• vittra

Huruvida man har mjölk innan förlossningen har ingen som helst inverkan på den faktiska produktionen efteråt. Somliga läcker rejält redan tidigt i grav medan andra inte läcker en droppe (tex jag) men har inga problem med produktionen ändå. Biologiskt sett så ska inte produktionen komma igång förrän efter att barnet faktiskt är fött. Det som kommer innan är råmjölk, och det är också vad barnet får i sig de första dagarna eftersom det normalt sett ändå tar någon eller några dagar innan ren mjölk produceras.

Och som sagt så riskerar man att starta en för tidig förlossning om man stimulerar i sådan grad som man faktiskt gör när man pumpar...

Så jag tycker tanken låter rätt dum faktiskt

• Aroma

Om man varit i situationen  där man inte har haft en droppe råmjölk fören efter tre dagar efter förlossning, barnet har skrikit oavbrutet och personalen på kk har kännt att dom vill ge barnet ersättning bara för fridens skull och det hela faktiskt slutade med att barnet är uppfött på flaska så kanske man inte tycker att det är en dum fråga,, men vi har alla olika erfarenheter och infallsvinklar.
    Om vi bortser från frågan om att pumpa innan födseln och istället frågar så här,, Är chansen större för att mjölken rinner till direkt nu när jag har fått lite produktion av råmjölk redan innan??

060515&101005
  • Marlene

Klart man kan pumpa om man nu tycker att det är roligt Men hurvida det har nån större effekt är tveksamt. Det är först när moderkakan släpper och östrogenhalten sänks som prolaktinet (som är det hormon som signalerar att det behövs mjölk) kan göra sitt jobb. Dvs det är först i samband med förlossningen som mjölken börjar rinna till.

"Moderkakan producerar också en hel del hormoner som spelar en viktig roll i fortplantningsprocesserna. De viktigaste av dessa hormoner är östrogen och progesteron. En viktig uppgift för östrogen är att öka blodflödet i livmodern under graviditeten. Östrogenet ökar blodflödet genom att det precis som fostrets koldioxid tas upp av kvinnans blod och transporteras på så vis runt i hennes kropp och kan då tas upp av en receptor. Moderkakan producerar så pass mycket östrogen att blodflödet i livmodern ökar upp till femtio gånger mot det normala flödet vilket gör att fostret får mycket syre och växer stadigt."

www.niomanader.se/content.asp

"När du föder fram den hormonproducerande moderkakan så faller plötsligt nivåerna av östrogen och progesteron. Samtidigt ökar hormonet prolaktin, som utsöndras av hypofysen som en signal till din kropp att det är dags att göra massor av mjölk till ditt barn."

se.babycenter.com/baby/breastfeeding/makingbreastmilk/

"Från den tredje graviditetsmånaden börjar alveolernas epitelceller att producera råmjölk på grund av hormonet prolaktin som produceras i hypofysen. Men prolaktin hämmas av östrogen och progesteron, som bildas i stora mängder i moderkakan. Det är inte förrän efter förlossningen och efter moderkakan släppt som mjölkproduktionen kan starta i full skala. Under senare delen av graviditeten fylls alveolerna ut av råmjölken."

www.babyboom.nu/guider/amning/amma4.html

• TwistedSister

Men vad händer om man fortfarande ammar ett äldre barn medan man väntar sitt nästa? Får det äldre barnet råmjölk under graviditeten, eller får det yngre barnet ingen råmjölk vid födelse? Sammansättningen av mjölken brukar ju vara anpassat till barnets ålder och behov, men vilket barn blir det anpassat efter när man ammar två barn i olika ålder?

• Marlene
    TwistedSister skrev 2010-09-07 19:49:20 följande:
    Men vad händer om man fortfarande ammar ett äldre barn medan man väntar sitt nästa? Får det äldre barnet råmjölk under graviditeten, eller får det yngre barnet ingen råmjölk vid födelse? Sammansättningen av mjölken brukar ju vara anpassat till barnets ålder och behov, men vilket barn blir det anpassat efter när man ammar två barn i olika ålder?
    Det anpassas efter det senast födda barnet
  • Helene OSV
    lillblobb skrev 2010-09-06 18:23:33 följande:
    Min fundering skulle vara om man råkar "pumpa bort" råmjölken om man pumpar ur innan barnet väl är fött,,,, Det är ju tänkt att kroppen sköter det själv när barnet suger, och skulle nog hellre vänta till barnet är där och hjälpstimulera med pump vid behov då...
    Man kan inte göra slut på råmjölken, den bildas under en viss period, inte i en viss mängd!
    Jag har ammat under tre graviditeter, varav två ända fram till förlossningen (och även efter), så storasyskonen har ju fått en del råmjölk som bonus men självklart inte "tagit" bäbisens mjölk för det! Det bildas ny hela tiden och allteftersom blandas den ut mer och mer med mogen mjölk, precis som det ska vara!
  • Coriander

Jag vet, den här tråden är gammal, men nu är frågan aktuell för mig så lyfter upp den. 

Vad jag VET är att det INTE finns någon risk för att förlossning ska sätta igång för tidigt OM det handlar om en fullt normal graviditet. Man brukar som riktlinje säga, att man kan amma/pumpa under graviditet ifall man kan ha sex. Med andra ord har man inte fått sexförbud av sin läkare kan man utan räddsla för förtidig förlossning pumpa ut mjölk.

Nu kommer jag aldrig att amma mitt barn - hela konceptet känns äckligt för mig. Men jag ska pumpa ut modersmjölk och mata ur flaska. Nu är jag inne på v.29 och mjölk rinner från båda brösten redan typ hela tiden. Då tänkte jag att det kunde vara bra att pumpa lite mjölk till frysen så man kunde ta med sig till BB, för att kunna mata ur flaska direkt efter födsel. Jag vet att jag måste pumpa relativt snart efter förlossningen, men tänkte att om man har lite mjölk i frysen kan man "köpa" sig lite tid innan man måste börja pumpa på BB.

Vad tror ni? Någon som pumpat innan förlossning?  

Svar på tråden Pumpa innan födsel