• TvåTill

Hjälp med typiskt svenska saker/prylar!

Min syster ska åka till USA som aupair och ska köpa med sig lite typiskt svenska saker. Hon kommer att bo med 4 barn, tvillingpojkar på 4, en 7 åring och en 10 åring. Till grabbarna har hon köpt en Pippi Långstrump bok på engelska...Men till tjejerna är det stopp...Hjälp oss

• Svar på tråden Hjälp med typiskt svenska saker/prylar!
  • Queenie70

Dalahäst. Änglaspel....

• TvåTill

Dalahäst känns lite för mycket just Dalarna liksom...Och änglaspel känns dom lite för små för? Tack för tips ändå Fler?

• emma enhörning

Kör på Astrid Lindgren temat, finns ju allt från leksaker, gosedjur till filmer, böcker, sagoCD mm. Släng med en påse saltlakrits också. Kanske en polkagris från gränna?

• TvåTill

Polkagris står med på listan Det är så svårt när dom är så pass stora. Vad passar bäst till en 7 åring och en 10 åring då tro? Gosedjur känns lite barnsligt...Det är jättesvårt det här ju...Mat finns det ju massor men det går icke...

• emma enhörning

Men de äldre lär väl kunna läsa själva, eller? Alfons Åberg? Kanske lite barnsligt... Dessutom kanske hon vill ha nåt annat då hon redan har en bok?
    Men om hon ger boken till 7-åringen och Pippi-figurer till killarna? De som hör till huset... Mina barn i den åldern älskar att bära med sig och hålla fast i "småsaker". Figurerna finns ju i alla karaktärer?
    Vart bor ni? Någon Lisebergs-grej kanske?

Jag skulle nog kört på någon A-L grej till varje barn och sedan lite godis utöver det!

• TvåTill

Tack för alla tips! Jag tänker på spel...Finns det något spel som är äkta svenskat? Fia med knuff? Är det svenskt?

• mimsan01

- En skiva med lite svenska barnsånger
    - Någon slags film med lite typiska svenska miljöer (Karlsson på taket, vi barn i bullerbyn, Emil, Rasmus på luffen, Madicken etc)
    - Träskor
    - Bok om Sverige och svenska kulturen (har sett lite allt möjligt i bokaffärerna, finns om vikingar och asar mm.)
    - Pettson och Findus bok
    - Polkagrisar, geléhallon, lakrits
    - Knäckebröd, kaviar, fiskbullar (inte min favvo iofs, men svenskt iaf! )
    - Ostbågar
    - Kanske något fint bäddset från Micki (finns bl.a. med Pippi på)

• mimsan01

Sen är väl älg-bajs och annat älg-relaterat skoj, men mina fördomar säger mig att det kanske vore mest gångbart i Tyskland

• mimsan01

Eller lite pepparkaksdeg och några kakformar så kan de pyssla någon dag och göra "typical swedish gingerbreads"

• TvåTill

Mycket bra tips! Mera mera Visste att Fl skulle ge svar på våra funderingar...

• Bluemint

Bordsflagga eller mini-midsommarstång. Något från glasbruken tex prydnadsfigur, liten ljusstake eller varsin mugg från Höganäs. Något som är kopplat till kungahuset funkar ju också. Nu inför bröllopet dök det ju upp hur mycket som helst. Varsit silverhalsband med en prinsesskrona i kanske?

• Queenie70

Samisk hemslöjd. Typ tennarmband etc. Våra svenska "indianer" typ

• rasajj

gallonisar!!

Svenskt godis kan vara uppskattat, men fragan ar ju vad foraldrarna tycker om att man kommer med godis.

Osthyvel, men risken finns att de aldrig anvander den.. Manga amerikaner koper fardigskivad ost.

Pussel! Med bamse/pippi eller liknande.

Luciasaker, sa kan hon dessutom anvanda dessa narmare jul for att visa traditionerna. Lucialinne/krona, tarnljus. men undvik stjarngossehatten.. Jag vet av erfarenhet att det inte alltid tas pa ratt satt.. KKK..

Ostbagar, knackebrod finns har i USA. Sa det kanns onodligt att ta med..

kaviar och saltlakris ar valdigt sallan uppskattat.

daremot sa brukar choklad och ahlgrens bilar funka ok.

polkagris finns, fast de kallar det for Candy Canes. Men de smakar exakt likadant!!

Till foraldrarna sa kanske nan bok om Sverige med bilder och kanske nagot gjort av tenn eller glas.

Mitt forsta ar som aupair sa kopte jag pippi och bamse leksaker. Andra gangen sa kopte jag gallonisar, det var helt perfekt!! Det finns verkligen inte har, sa om hon gillar att vara utomhus sa ar det verkligen nagot jag rekomenderar.

The problem is not that people are taxed too little, the problem is that government spends too much.
Svar på tråden Hjälp med typiskt svenska saker/prylar!