• vattenmelonen

Soclägenhet..?

För en vecka sedan bråkade jag med mina föräldrar för ingenting. Det började med att min pappa var sur på mig för att han var sjuk, och när han sedan pratade med mig kände jag bara inte för att svara, och då blev det kaos. Han slog i bordet och skrek åt mig.
    Jag tänkte gå ut, men han följde med mig och bokstavligen drog in mig i huset igen. Då sprang jag upp på mitt rum istället, och han stod bredvid mig och försökte tvinga mig säga vad "f*n" det var med mig. Jag hade ingen lust att säga något, men han sa att han skulle stå kvar tills jag berättade. Jag sa ingenting, för jag har försökt att säga i hela mitt liv att de får mig att må dåligt.
    Slutade med att min syster hjälpte mig och jag sov hemma hos henne, och sen hemma hos min kompis i några dagar.
    Mina föräldrar har inte pratat med mig på hela veckan..

Kan man ringa soc, eller vad gör man?
    Alla säger att det är så svårt att få soclägenhet, men jag orkar seriöst inte bo kvar hos folk som trycker ner mig och skyller allting på mig längre.

• Svar på tråden Soclägenhet..?
  • Sockerbiten

ring och prata med soc.
    eller prata med skolan, om du går i skolan, dom borde kunna hjälpa annars
    Lycka till!

• vattenmelonen
    Sockerbiten skrev 2010-09-06 00:25:42 följande:
    ring och prata med soc.
    eller prata med skolan, om du går i skolan, dom borde kunna hjälpa annars
    Lycka till!
    Det är bara det att det är pinsamt att prata om det. Det finns så många som har mycket värre problem, så de kanske kommer tycka att jag överdriver.. =/
    Tack!
  • Sockerbiten
    vattenmelonen skrev 2010-09-06 00:35:00 följande:
    Det är bara det att det är pinsamt att prata om det. Det finns så många som har mycket värre problem, så de kanske kommer tycka att jag överdriver.. =/
    Tack!
    det tror jag inte, prata med din mentor eller gå till sköterskan eller kurator, dom kan hjälpa till och om du mår dåligt av att vara hemma så är det ett alvarligt problem och jag tror inte att dom kommer tro att du överdriver, hur gammal är du?
  • vattenmelonen
    Sockerbiten skrev 2010-09-06 00:36:57 följande:
    det tror jag inte, prata med din mentor eller gå till sköterskan eller kurator, dom kan hjälpa till och om du mår dåligt av att vara hemma så är det ett alvarligt problem och jag tror inte att dom kommer tro att du överdriver, hur gammal är du?
    Jag är arton om en månad.
    Grejen är att jag skäms för att bjuda hem vänner, våra bråk gör att jag inte orkar anstränga mig i skolan m.m...
  • Anna undrar

Ingen kommer tycka att du överdriver, de problem som är stora för dig, är ju stora för dig, och det är ju du som är viktig. Men du ska ha väldigt stora problem för att soc ska hjälpa dig med en lägenhet, att må dåligt räcker inte, för det är ganska vanligt att ungdomar har kriser med sina föräldrar.

• KlasKristian
    vattenmelonen skrev 2010-09-06 00:42:27 följande:
    Jag är arton om en månad.
    Grejen är att jag skäms för att bjuda hem vänner, våra bråk gör att jag inte orkar anstränga mig i skolan m.m...
    Känns som om man behöver höra föräldrarnas syn på saken också innan man kan avgöra om det verkligen är motiverat med egen lägenhet för din del.

Personligen känner jag väl, utifrån den information jag har, att det finns viktigare saker för oss skattebetalare att betala än 17-åriga tjejer som håller på att frigöra sig från sina föräldrar. 
  • Sockerbiten

jag tycker du ska prata med din mentor, dom brukar var bra att prata med, jag pratade med min när jag hade problem och hon hjälpte mig så mycket hon kunde, nu blev det inte som jag hade velat men det blev bra ändå till slut.

skolan kan kontakta soc oxå om dom tycker det verkar nödvändigt. annars kan du alltid ringa soc själv. bara du tar tag idet så kommer det lösa sig ska du se.

• vattenmelonen
    Anna undrar skrev 2010-09-06 00:45:01 följande:
    Ingen kommer tycka att du överdriver, de problem som är stora för dig, är ju stora för dig, och det är ju du som är viktig. Men du ska ha väldigt stora problem för att soc ska hjälpa dig med en lägenhet, att må dåligt räcker inte, för det är ganska vanligt att ungdomar har kriser med sina föräldrar.
    Jo, jag vet det.. Jag har funderat på att ringa soc, men dom kanske bara säger att vi skall gå på samtal och det vill jag inte. Jag vill inte ens förlåta mina föräldrar. De har aldrig funnits där för mig, och jag vill inte att det ska bli "bra" för att vi har pratat ut hos soc. Då känns det inte äkta.
  • Anna undrar
    vattenmelonen skrev 2010-09-06 00:47:16 följande:
    Jo, jag vet det.. Jag har funderat på att ringa soc, men dom kanske bara säger att vi skall gå på samtal och det vill jag inte. Jag vill inte ens förlåta mina föräldrar. De har aldrig funnits där för mig, och jag vill inte att det ska bli "bra" för att vi har pratat ut hos soc. Då känns det inte äkta.
    Men då får du också förstå om soc tänker att du inte ens försöker hjälpa till att lösa situationen. Bestäm inte nu om du ska förlåta eller prata ut. Gå till en mentor el kurator och låt dem hjälpa dig med förslag till lösningar. Du kan tacka nej till deras förslag, men du måste iallafall vara vuxen nog att lyssna på dem.
  • Anonym (mommy)

Är du under 18 år får du ingen lägenhet. Då är det familjehem som gäller. Iaf här i våran kommun.

• Anonym

Finns inget som heter "Soc-lägenhet" längre! Är du under 18 så blir soc inkopplat och en eventuell familjehemsplacering ordnas om det är  jätte jobbigt! Är du myndig så kommer du få klara dig själv med att skaffa lägenhet!
    Ibland kan vissa genom Soc få en lägenhet som Soc står för  men dom fallen är speciella och dom ungdomarna har oftast haft med Soc och placeringar att göra under en lång tid och kanske behöver utslussnings hjälp!
    En "vanlig" ungdom med "vanliga" hemma problem får ingen sån hjälp! En "vanlig" ungdom med "vanliga" hemma problem kommer att bli tvungen att klara sig själv i samhället!
    Sorglig men sant!

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-11 20:54:10 följande:
    Finns inget som heter "Soc-lägenhet" längre! Är du under 18 så blir soc inkopplat och en eventuell familjehemsplacering ordnas om det är  jätte jobbigt! Är du myndig så kommer du få klara dig själv med att skaffa lägenhet!
    Ibland kan vissa genom Soc få en lägenhet som Soc står för  men dom fallen är speciella och dom ungdomarna har oftast haft med Soc och placeringar att göra under en lång tid och kanske behöver utslussnings hjälp!
    En "vanlig" ungdom med "vanliga" hemma problem får ingen sån hjälp! En "vanlig" ungdom med "vanliga" hemma problem kommer att bli tvungen att klara sig själv i samhället!
    Sorglig men sant!
    Beror nog på vart man bor isf, där jag bodde förut hade inte soc några problem att hjälpa en att fixa en lägenhet bara för att man är över 18. Och där jag bor nu så sa de att man får fixa lägenhet själv, då "deras" speciella lägenheter redan är slut = s.k soc lägenhet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-09-11 21:01:25 följande:
    Beror nog på vart man bor isf, där jag bodde förut hade inte soc några problem att hjälpa en att fixa en lägenhet bara för att man är över 18. Och där jag bor nu så sa de att man får fixa lägenhet själv, då "deras" speciella lägenheter redan är slut = s.k soc lägenhet.
    Ja det stämmer säkert!  Det  va lättare förr också! Nu blir allt sånt svårare då alla resurser dras in och ekonomin stramas åt! Men visst beror det säkert på vart man bor! Men jag tror att det i dagens läge är mer ovanligt än vanligt att ett "normal" ungdom får en Soc lägehent bara sådär.....
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-09-11 21:06:47 följande:
    Ja det stämmer säkert!  Det  va lättare förr också! Nu blir allt sånt svårare då alla resurser dras in och ekonomin stramas åt! Men visst beror det säkert på vart man bor! Men jag tror att det i dagens läge är mer ovanligt än vanligt att ett "normal" ungdom får en Soc lägehent bara sådär.....
    Ja absolut! Det är allt annat än lätt att få som man vill, de på soc är vanligtvis rätt hårda och en del verkar ha fått för sig att det bara är att glida in och snyfta lite så är problemet löst.

Tycker dock att man bör se efter andra sätt att lösa det på istället för att gå till soc direkt..
Svar på tråden Soclägenhet..?