• Anonym (ångest)

Cyberkondri-har dödsångest

Jag får hela tiden ångest över att antingen jag eller mitt barn kommer att dö. Nu idag råkade mitt barn ut för ett bett av en hund. Det var bara ett ytligt litet sår, men jag läste såklart på och hittade en livsfarlig bakterie man kan dö av vid hundbett. Blev så uppskrämd att jag åkte till doktorn. Doktorn bedömde det som att det räckte att avvakta och inte sätta in antibiotika. Nu har jag ändå fått dödsångest och vågar knappt sova. Är livrädd något skall hända mitt barn de kommande dagarna. (det tar 3-7 dagar innan den där livsfarliga bakteriern smyger sig på).

På internet kan man goggla fram forskningsartiklar och läsa på, och till slut ser man ju bara svart och har skärmt upp sig själv-cyberkodrin.

Jag kan inte låta bli läsa på.....tänk om läkarna missat, det gör de ju titt som tätt...

• Svar på tråden Cyberkondri-har dödsångest
  • Anonym
    Anonym (ångest) skrev 2010-09-06 00:41:53 följande:
    Jag får hela tiden ångest över att antingen jag eller mitt barn kommer att dö. Nu idag råkade mitt barn ut för ett bett av en hund. Det var bara ett ytligt litet sår, men jag läste såklart på och hittade en livsfarlig bakterie man kan dö av vid hundbett. Blev så uppskrämd att jag åkte till doktorn. Doktorn bedömde det som att det räckte att avvakta och inte sätta in antibiotika. Nu har jag ändå fått dödsångest och vågar knappt sova. Är livrädd något skall hända mitt barn de kommande dagarna. (det tar 3-7 dagar innan den där livsfarliga bakteriern smyger sig på).

På internet kan man goggla fram forskningsartiklar och läsa på, och till slut ser man ju bara svart och har skärmt upp sig själv-cyberkodrin.

Jag kan inte låta bli läsa på.....tänk om läkarna missat, det gör de ju titt som tätt...
    Hejsan, jag har även jag dödsångest för små saker (egentligen)..Men det är ju inte alls särskilt roligt =( så jag lider med dig.
    Man är expert på att hitta OM och MEN med det mesta..man söker vidare när man funnit svar, IFALL ATT.

Jag kan nu hjälpa dig lite, om du vill så kan jag läsa också?
    Eftersom man är "expert" på å hitta saker, så kan jag hjälpa dig nu när jag inte själv är "drabbad"?
    =)
  • Anonym

för det första så har vi sällan sådana farliga bakterier i sverige, på våra hundar =) hundar är egentligen väldigt rena djur i munnen, då deras saliv renar deras munnar snabbt.
    Vilken hundras var det?

Katter ger mer skada än hundbett, deras tänder går djupare (oftast)

Och för det andra så uppkommer symtom snabbt vid ett hundbett, så vart har du hittat denna information?

• 82an

Du har inte funderat på att söka hjälp för din dödsångest? Eller har du kanske redan gott det? Jag led av asjobbig hypocondri och dödsångest efter att jag fick barn tills för ett år sen. Så illa att jag var tvungen att ta uppehåll från mina ssk-studier iom att det vart för jobbigt att springa ut från föreläsningar och kolla om pupillerna var lika stora, om det kom blod när jag hostade, om jag hade knölar i brösten osv. Litte ssri och en psykolog så mår jag riktigt bra idag och läser just nu om livsfarliga bakterier och virus utan problem:))

• Anonym (Anna)

Jag blev hjälpt av kbt mot mitt katastrof tänkande. Läser knappt bipackssedeln till mediciner längre. Jag hade kraftig dödsångest och svimmade nästan varje gång det hände min son något. Googlade och sökte info om allt. För ett år sedan frågade min läkare på vc hur det kom sig att jag hade sån koll på allt, då brast det och jag berättade allt. Hon skrev remiss till kbt och det har verkligen hjälpt mig.

Svar på tråden Cyberkondri-har dödsångest