• Oktober2010

Smärta i vaden,blodpropp eller vad är det? Någon med erfarenhet?

Hallå!

Igår när jag vaknade och reste mig så hade jag jätte ont i mitt ben, i vänster vaden, det gjorde jätte ont när jag gick på det så att jag inte kunde göra annat än att halta. Hade så i några timmar och sedan gick det över. Efter nästa vila kom det igen, riktigt ont och det vart lika dant höll i sig i några timmar och släppte..
    Har ett jätte litet blåmärke på baksidan av vaden och det är det enda synliga.
    Otroligt ont, dock ej svullen eller rodnad.
    Smärtan kommer efer vila och ter sig mest när jag står och går.

Sökte till förlossningen igår och läkaren trodde inte att det var någon propp i och med att benet inte var uppvärmt eller rodnat. Hemskickad och hon sa att får du dessa symtom så sök igen..

Men vad är det för fel på mitt ben annars? är jätte rädd att dom har missat eller tagit för lätt på mitt problem.

Är gravid i v 33 med tvillingar dessutom.

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Smärta i vaden,blodpropp eller vad är det? Någon med erfarenhet?
  • elinville

Jag tänker på två saker: antingen vanlig kramp men det hade du kanske känt igen?
    Nästa sak jag tänker på som är en vanlig åkomma: åderbråck!

Maja 0707, Malte 1002
  • elinville

"Om åderbråcken förvärras blir en större del av de ytliga kärlen synliga, större och slingrigare. De kan ömma vid beröring och huden kring åderbråcket kan klia. Åderbråck i sig ger svullnad, värk och tyngdkänsla i underbenen, speciellt om man stått eller suttit länge. Tyvärr kan detta förvärras av den bensvullnad som är så vanlig vid graviditet."

www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

Maja 0707, Malte 1002
  • Oktober2010
    elinville skrev 2010-09-06 07:44:26 följande:
    Jag tänker på två saker: antingen vanlig kramp men det hade du kanske känt igen?
    Nästa sak jag tänker på som är en vanlig åkomma: åderbråck!
    Tack för svar, men vanlig kramp är det inte, och åderbråck tror jag inte heller att det är för det finns inga ådror synliga och smärtar heller itne på specefikt ställe och är inte uppsvullen.. Hmm..
    Men vad vet jag?
  • Casey

Åderbråcken behöver inte vara synliga, de kan sitta inuti, så det är min gissning också...

Men var noggrann med att känna efter värmeökning eller svullnad. Propp i benet är ingen hit. eller någon annanstans heller för den delen.

• Cat3

Benet måste inte vara svullet eller varmt.

Har du ont fortfarande så sök till akuten. Dom tittar med ultraljud om det är propp. Om det är det är det viktigt att du får behandling.

• sara111

Det måste vara åder bråck, det har jag levt med i 16 år blev, sämre med varje graviditet, har fortfarande ont även efteroperation.

Svar på tråden Smärta i vaden,blodpropp eller vad är det? Någon med erfarenhet?