• jelena2

Vad göra i Wien?

Vi ska åka dit med jobbet nästa helg. Hela lördagen är vikt för fria aktiviteter och jag vet ingenting om Wien.
    Förslag på saker att göra och saker att se?

• Svar på tråden Vad göra i Wien?
  • jelena2

Tack! Vad kul att någon hade några förslag!

• Heini
    jelena2 skrev 2010-09-06 08:10:46 följande:
    Vi ska åka dit med jobbet nästa helg. Hela lördagen är vikt för fria aktiviteter och jag vet ingenting om Wien.
    Förslag på saker att göra och saker att se?
    Som evaoregon skriver är både Stephansdom och slottet Schönbrunn verkligen att rekommendera. Otroligt vackert.

Sedan gillar jag miljön kring Karlsplatz (har för mig att det hette så). Oändligt med vackra, ståtliga byggnader. Wien är en sådan oerhört överdådig stad att man till slut inte ens ser allt det fantastiskt vackra.

Stadsparken är värd ett besök också. Och matmarknaden.

Vi tog en tur till Pratern också (med det kända pariserhjulet) och en svängom i Fernseheturm (ett roterande tv-torn där vi fikade Apfelstrudel och Sachertorte och njöt av utsikten över heeeeela stan.

För att se så mycket som möjligt, så smidigt som möjligt, är det smidigt att hyra sådana där city bikes. Man drar sitt kort i pant men lånar cykeln gratis så länge man lämnar tillbaka den inom utsatt tid. Låneställen finns överallt och Wien är lätt-cyklat.

Hoppas ni får en riktigt härlig vistelse i Wien!
  • Lattjo

Håller med föregående talare! När vi var där så var vi i Stephansdom (betalade en peng och åkte upp högt med hiss och kollade utsikten över hela stan), var till slottet, till djurparken (som ligger i slottsträdgården) och kollade på jättepandor som dom iaf hade då. Sen äter man såklart riktigt schnitzel, inte nått krafs med anjovis och kapris på ;) Sen tar man en stor öl på en pub och äter varma bretzeln (eller hur det nu stavas) med smör i mitten :)

• Heini
    Heini skrev 2010-09-06 21:12:50 följande:
    Vi tog en tur till Pratern också (med det kända pariserhjulet) och en svängom i Fernseheturm (ett roterande tv-torn där vi fikade Apfelstrudel och Sachertorte och njöt av utsikten över heeeeela stan.
    Kom på att pariserhjulet heter något i stil med Riesenrat och att tornet som jag nämner heter Donauturm.

Ja, schnitzeln var en höjdare. Enorm! :)
  • jelena2

Tusen tack för era svar!

Det som genast fastnade hos mig var matmarknaden. Var ligger den? Jag jobbar som matsäljare och kollar hellre på mat i andra länder än kläder!

• Heini

Nedanstående info tagen från www.backpacking.se/ReadArticle.asp:

"Sedan har vi såklart Naschmarkt. Det är en kombinerad flohmarkt (loppmarknad) och matmarknad, loppiset öppet varje lördag, matmarknaden alla dagar utom söndag. Här hittar man precis allt, man kan strosa i flera timmar och fynda kryddig mat och udda kuriositeter. På loppiset ska man dock pruta ordentligt innan man avslutar köpet! Hemsida: http://www.wienernaschmarkt.eu."

Länken är förrsten en "guide" till Wien så läs gärna den.

• jelena2

Åh, vad snäll du är! Tack så mycket!

Svar på tråden Vad göra i Wien?