• gastronomer

    Vi som gillar begagnat och återanvänt

    Kollade just in på en tråd som hette "bugaboo tråden nr 21" eller något i den stilen. Säger bara: Oj. En tråd för alla som är "bugaboo-frälsta", dvs har lagt ner åtskilliga tusenlappar på ett barntillbehör, som bara kostar så mycket för att föräldrar faktiskt är beredda att spendera halva månadslönen på att pimpa barnvagn. För barnets skull? Hehe, neeeeej. 

    Nåja. Var familj väljer vad pengarna ska gå till. Jag tänkte slå ett slag för alla familjelivs recyclers här. Dela med dig av det du själv gör för att spara slantar och vår vackra natur! Berätta vad i din barnutrustning som är ärvt eller begagnat, vilka knep du använder för att minska förbrukningen av engångsförpackningar, vad du och ditt barn har för ekonomibesparande nöjen och aktiviteter för er, hur ni transporterar er, hur vardagslivet ser ut och vad ni gör på semestern. Ge tips till varandra och sprid ordet vidare. Det är vår framtid, och våra barn, värda.

  • Svar på tråden Vi som gillar begagnat och återanvänt
  • Khyote

    Åhhh!! Bra intiativ! Tycker personligen att det är enormt onödigt för min del att jaga barnvagnars senaste modeller osv. Delvis för att jag inte har dom pengarna, och framförallt för att det känns som att pissa massa tusen kronor rakt i sjön. Avundsjuk? Ja ibland, men när jag tittar på de saker jag har hemma.. och på hur mycket pengar folk spenderar till i mina ögon inget vettigt, så känner jag faktiskt att jag är rätt glad att jag inte har dom pengarna och kan stå vid sidan om och se hur mycket pengar jag har/hade sparat om jag hade haft mer pengar över att köpa alla dessa knepiga prylar.

    =)

  • Rosenskära

    Jag älskar återbruk. Vi har råd att köpa dyra barngrejer men jag vill hellre köpa begagnat eftersom jag:

    1: tycker att det konsumtionssamhälle vi lever i idag är GAAALET!!
    2: jag tycker att många äldre saker är snyggare än nya
    3: när det kommer till tex textilier är begagnade textilier tvättade (förhoppningsvis) många gånger och känns bättre att använda till sitt barn. Annars köper jag eko om jag köper nytt.

    Nä. Återbruk är da shit! Kolla in dessa tjejers hemsida/blogg. De syr och säljer sjukt fina barnkläder och grejer. poppelstore.se

  • gastronomer

    Jag kan tänka mig att det för många kan kännas lite roligare att visa upp en snygg barnvagn och ett barnrum med nya, onötta möbler. Kanske känner man sig mer "lyckad" i livet då? Inte vet jag.

    Själv har jag gjort det till en image att köpa secondhand och bygga eget, av trenne skäl: ett, det är billigt. Två, det är bra för naturen. Tre, INGEN annan har det du har! Man blir så original som det bara går ;) 

    Och så ser jag det som en personlig utmaning att hela tiden jaga "min" stil utan att spendera en förmögenhet för det. Visst, det tar längre tid att hitta det man verkligen vill ha. Men det är kul! 

    Jag tar la och sparkar igång den här tråden med att berätta om vilka prylar jag själv har hemma och vad jag fått dem ifrån.


    I barnhörnan står en klassisk barnkorg, som både jag själv och min pappa, faster och farbror har sovit i som bebisar. Lakanen har jag fått av släkten lite här och var ifrån. Skötbordet är min mosters hemmabygge.  På golvet ligger trasmattor som jag fått av en granne... Kläder för olika åldrar, och filtar kom i stora lass från släkt och vänner, det allra mesta har några år på nacken. Gosedjur finns i massor. De var mina egna och ska gå i arv. Lite träskallror och sånt har också hittat till min barnkammare. Av mammas chef fick jag en bärsele. Finfina grejer! Tackar och bockar. Den största enskilda utgiften hittills är, inte helt oväntat: vagnen. En gråsvart kombi av relativt okänt märke, inhandlad på blocket för en femhundring. Stora bastanta hjul gör att den funkar utmärkt i terräng. Mitt enda krav, utom att den måste vara stabil och inte får tippa såklart.
    Vad gör resten av familjelivs användare för att spara pengar och miljö? Skriv vidare!
  • gastronomer
    Rosenskära skrev 2010-09-06 08:37:11 följande:
    Jag älskar återbruk. Vi har råd att köpa dyra barngrejer men jag vill hellre köpa begagnat eftersom jag:

    1: tycker att det konsumtionssamhälle vi lever i idag är GAAALET!!
    2: jag tycker att många äldre saker är snyggare än nya
    3: när det kommer till tex textilier är begagnade textilier tvättade (förhoppningsvis) många gånger och känns bättre att använda till sitt barn. Annars köper jag eko om jag köper nytt.

    Nä. Återbruk är da shit! Kolla in dessa tjejers hemsida/blogg. De syr och säljer sjukt fina barnkläder och grejer. poppelstore.se
    Trevlig hemsida, må jag säga... Blir alltid glad av kreativa personer som sprider återanvändningsglädje till allmänheten. Av någon anledning känns det alltid (för mig) så mycket lättare att köpa något återanvänt eller ombyggt som någon annan har gjort, än att återanvända och bygga/sy om själv... All denna tid och ork som så sällan finner sig tillrätta :-/
    Prestige åt tjejerna på Poppel. 
  • Ragnar

    Nästan allt vi har haft till barnen då det varit små är köpt begagnat. Det enda vi alltid köpt nytt är bilstolar. Hade kunnat tänka mig att ha en begagnad bilstol om jag fått den från nära vänner eller inom familjen så att jag kan lita på att den inte är för gammal eller varit med om en krock. Spjälsängen köptes också ny när första barnet kom för att mormor och morfar vill ge honom den. Lite kläder har vi även köpt nytt. Men mest på rea och för att det varit något som vi verkligen velat ha och behövt.
    Allt som vi slutat använda och fortfarande är användbart har vi sen sålt billigt och ibland bytt mot saker vi behöver istället.
    Vi skulle mycket väl ha råd att köpa nytt fast då skulle vi ju fått dra ner på utgifterna på något annat istället. Sen tycker jag att de flesta barnsaker användes så kort tid och då de går att få i nästan nyskick billigt begagnat känns det onödigt att köpa nytt. Tex. så köpte jag en åkpåse för vintern för 300 kr och den ser oanvänd ut. Ny kostar den över 1000 kr.

  • Ennalu

    Jag gillar verkligen vintage och att återanvända saker av flera skäl.

    Många gamla saker är så mycket snyggare än nya och kan man inte sy eller snickra själv så är det att leta second hand och loppis som gäller.

    Det känns så bra ur miljösynpynkt, att man inta bara konsumerar nya saker som slängs utan att de faktiskt går att använda många saker både i tredje och fjärde hand. Barnkläder mm rekommenderas man ju tom i sådana här föräldrarböcker att köpa, låna beggade för alla gifter är urtvättade och de är mjuka mot huden.

    Det är roligt att känna att man gjort ett "klipp", (även om vintage ibland är dyrare än nytt). Ur besparingssynpunkt så har vi tjänat ihop en smärre utlandsemester på att inte köpa alla barnprylar nya. På t.ex. blocket och tradera finns det ju många som saker som säljs som knappt har använts eller är helt nya.

    Det kan också vara ett kul nöle att åka på en loppisrunda och se om man hittar något fint.

    En del tror ju att det är äckligt med begagnat och det kan det ju vara, men behöver absolut inte vara det. Jag gillar när det är fräscht och köper aldrig saker som är fläckiga, noppriga eller trasiga. På t.ex. blocket och tradera finns det ju många som saker som säljs som knappt har använts eller är helt nya.
    Sen så tvättar jag och rengör allt jag köper från kläder till möbler. Ibland kan de få sig en omgång färg också, så känns det faktiskt som nya.
    Men nog är det lite mer letande och trixande att köpa begagnat, det enklaste vore ju att bara ta bilen till en stormarknad och lassa in det man behöver.

    Ibland hittar man ju inte det man vill ha begagnat eller så blir nytt samma pris som begagnat och då slipper man böket med att leta runt. T.ex. beställde jag nyligen en helt ny paraplysulky från England, priset blev det samma som man på Blocket tar för ca två år gamla. Då känns det inte motiverat för mig att köpa beggat.

    I vårt hem finns väldigt mycket second hand då jag och min man gillar 50 och 60 tal (eller egentligen alla tal innan 90-talet).
    Det största second hand köpet var väl egentligen min brudklänning som är vintage, en fantastisk skapelse från 30-talet i helt underbart siden, den var dock dyr så inget fynd rent ekonomiskt.
    Men dottern har fått en jättesöt gammal spjälsäng som kostade 100kr och fick ny vit färg.
    Har en fin retro Emmaljungavagn och en praktisk Bugaboo som var som ny men kostade mindre än en tredjedel av vad en ny kostar.
    Massor med barnkläder har vi lånat och en del begagnat har jag köpt. Allt i fint skick.

    Så jag tycker begagnat och återanvänt är ganska underbart många gånger.

  • mrs lundin

    vi har inte så stor ekonomi och väntar första barnet i vår. Redan innan vi började försöka bli med barn hade vi kollat upp lite vad det fanns för grejer vi kunde få tag i gratis (snoka lite i gardroberna hemma när ingen såg och så, ville ju inte avslöja att vi skulle försöka få barn!) Det lugnade framför allt ner maken att mkt gick att få tag i gratis eller köpas in billigt. Sen dess har han fått jobb på fulltid (hade en dag i veckan innan, blev inte mkt pengar av det!) , så nu är ekonomin lite bättre, men fortfarande inget överflöd.

    Det vi kommer att få tag i från släktigar mm är:
    - spjälsäng (finns visst 2 st i makens föräldrarhem, och 1 i mitt, så en av de som finns hos makens föräldrar har vi fått lov att ta, sen är det ju bra att det finns en där med när vi kommer på besök! Finns även vaggor på begge ställen, men vi har liten lägenhet, och en bit att frakta ner grejerna hit, så känns bättre att köra på späljsäng med en gång.
    - barnkläder i massor! Ringde min svägerska och undrade om vi kunde få låna lite babykläder fram i april oj vad glada de blev! finns i massor där, och de har varit runt på lite olika ställen, vi kommer sen "skicka vidare" när det är dags för nästa i släkten att få barn!
    - Barnvagn, Hemma hos mina föräldrar finns en Emmaljunga från 80-talet, använd till 4 barn (inkl mig!) och sen är i fint skick! ska bara få kollat upp att hjulen är ok och inte gummit sprucket, men annars kommer vi nog använda den istället för att köpa ny.
    -bilbarnstol. Har ingen bil, men bra att ha ändå när man kommer på besök hem. Ska få låna en sån med av äldre syskon som har barn sen tidigare.

    kommer inte på mer nu, men har ett tag kvar! Har varit på loppis och köpt en babybjörn sele (gammal model dock) men för 25 kr, och en babysits för 15 kr

  • Khyote

    Vi körde på samma väg som mrs lundin, för vår budget är också begränsad. =)

    Min mamma köpte massa grejer till mina systrar när dom väntade, men av olika anledningar så var det massa saker som blev över och nu när jag väntar barn så meddelade jag min mor att om hon  inte skulle sälja det osv så ville jag gärna ta över en del grejer. Så nu har vi kläder i massor verkligen! Från storlek 50 till 64! Så det är inte mycket som fattas där!! Några ynka sockar. Fick en riktig lammfäll av min syster, köpte en bröstpump (Avent) för 500 kr på Tradera som hade 6-7 flaskor medföljandes. Barnvagn fick jag av min mamma med, en äldre modell.. Kommer dock inte ihåg vilket märke men tror det var en Brio. =)

    Sen fick vi en hel del från sambons syster! Babysitter, babygym osv.. Sen hade min pojkvän några ting från när han växte upp. Spjälsäng fick vi också från min mor, och ett babyskydd.

    Ja, jag tror i princip vi har allt! =)

    Det enda jag önskar att vi hade mer var tygblöjor för att använda hemma och min efterlängtade bärsjal! =)

    Köpte dessutom en vagga på loppis som är sååååå superfin efter att min mamma la till lite personlig touch till den! Den är verkligen den grejen jag är mest stolt över!! Usch, den är verkligen mitt favorit ting av alla just nu!!

  • Khyote

    Tänkte puffa på tråden och uppdatera med något "gammalt" som jag fyndade och med min mors hjälp fick upp till något helt underbart.. Behövs dock målas om egentligen. Men jag gillar lite "slitet" trä... =P


  • stor grön drake

    är mycket lättare att berätta vad som är nytt än vad som är begagnat...
    Nytt: bilstol och bilkärran (för emmaljunga edge ärr enorm och får ej plats...) samt förbrukningsvaror. Resten är ärvt, begagnat, loppisfynd. Just ja, matstolen är ny, en ikea antiloop, för det fanns inte att få tag på beg då (sökte i 2 månader innan jag gav upp)


  • gastronomer
    stor grön drake skrev 2010-09-29 06:17:35 följande:
    är mycket lättare att berätta vad som är nytt än vad som är begagnat...
    Nytt: bilstol och bilkärran (för emmaljunga edge ärr enorm och får ej plats...) samt förbrukningsvaror. Resten är ärvt, begagnat, loppisfynd. Just ja, matstolen är ny, en ikea antiloop, för det fanns inte att få tag på beg då (sökte i 2 månader innan jag gav upp)
    Det är detsamma med mig. Jag har några få tröjor som jag bara varit "tvungen" att ha för att det stått "born to rock" på dem eller nåt i den stilen, annars är ALLT gåvor, arvegods och beg från blocket.

    Barnvagnen jag köpte är en Teutonia, tror jag... Aldrig hört talas om märket. Den är rätt klumpig, men har en sak som varit helt oumbärligt nu i snöyran. Stora däck! Jag kör hur lätt som helst över de flesta snövallar. Hett tips inför första barnvagnsköpet.

    En annan idé, för alla som inte vill spendera massor på våtservetter och tröttnat på att släpa hem hur mycket toapapper som helst till de dreglande små gullfjunen. Ta ett gammalt lakan och klipp i lagom stora tvättlappsbitar. Bara att lägga i tvättkorgen när de är använda. Kan användas hur många gånger som helst.
  • Tom Araya

    Är det någon här som kan tipsa om var man kan få svar på frågor om gamla kläder, exempelvis vilken tidsepok  de är ifrån och vad de kan ha för värde idag?

  • Fishnet

    Vilken rolig tråd!

    Har inga egna barn men i min familj har jag växt upp väldigt sparsamt och vi syskon har fått ärva kläder emellan varandra, min lillebrors vagn kostade 100 kr eller 50 kr jättefin funkade året om! Min mamma är killer-bra på att fynda allt man behöver och vi har som tradition att gå på loppisar och secondhand. 90% av alla mina egna kläder är ärvda eller begagnade jag älskar att fynda och besöka olika secondhand Stores / loppisar det är så mysigt!

    Många äldre leksaker har bättre plast än dagens leksaker finns bra märken du kan hitta billigt och bra min bror äger i princip bara begangnade leksaker och han klagar inte ett dugg!

    Tumme upp att inte konsumera vagnar efter trend som om det är en dyr bil för de utan körkort ;)

    Galna priser för en jäkla vagn.

    Är folk inte ute efter senaste mobilen är de ute efter senaste vagnen eller senaste Playstation.

    Detta samhälle alltså. Otäckt.

    Återanvändning ftw!

  • LinaM

    Har köpt kläder i andrahand via blocket och Facebook . Köpte en fin Emmaljungavagn av en kollega för ett bra pris. Har en matstol i trä, holus pokus, som jag själv hade som barn, mins föräldrar köpte den begagnad till mig när jag var liten och den är från slutet av sextiotalet. Finns fina saker på marknader, loppmarknader och andrahands butiker. Man kan göra riktiga fynd!

  • Iowhannah
    Fishnet skrev 2017-12-25 14:08:00 följande:

    Vilken rolig tråd!

    Har inga egna barn men i min familj har jag växt upp väldigt sparsamt och vi syskon har fått ärva kläder emellan varandra, min lillebrors vagn kostade 100 kr eller 50 kr jättefin funkade året om! Min mamma är killer-bra på att fynda allt man behöver och vi har som tradition att gå på loppisar och secondhand. 90% av alla mina egna kläder är ärvda eller begagnade jag älskar att fynda och besöka olika secondhand Stores / loppisar det är så mysigt!

    Många äldre leksaker har bättre plast än dagens leksaker finns bra märken du kan hitta billigt och bra min bror äger i princip bara begangnade leksaker och han klagar inte ett dugg!

    Tumme upp att inte konsumera vagnar efter trend som om det är en dyr bil för de utan körkort ;)

    Galna priser för en jäkla vagn.

    Är folk inte ute efter senaste mobilen är de ute efter senaste vagnen eller senaste Playstation.

    Detta samhälle alltså. Otäckt.

    Återanvändning ftw!


    Äldre plastleksaker kanske har bättre kvalitet, men de har definitivt inte bättre plast. Förr visste man inte allt man vet i dag, om ftalater och bisfenoler och annat spännande hormonstörande som finns i plast.

    Plastleksaker (vilket vi knappt har här hemma) och bilstol är de saker som jag anser viktigast att köpa nytt, allt annat köper jag gärna begagnat. Ska man ha fina kläder så är Tradera nästan ett måste.
Svar på tråden Vi som gillar begagnat och återanvänt