• Anonym (TS)

Bygg inte hus ni som bara har råd med billig skit, fattiglappar!

Har ni inte råd att bygga med de dyrare leverantörerna så ska man inte bygga. Punkt. Självklart är det ingen som nöjer sig med en "lägre" standard så som våtrumstapet och billigare tapeter eller krypgrund. Är man så fattig att man inte kan unna sig ett riktigt hus bör man heller aldrig bygga något!

Det är känslan jag/vi får när man läser på olika forum om att bygga hus. Vi är absolut inga fattiglappar med med vanliga svenssonslöner som drömmer om att bygga ett eget hus. Att bygga för runt 3,5-4 miljoner är inget som finns i vår budget eller hade heller inte funnits även om vi haft råd då vi vill göra mer än att bara bo.
    Frågar man själv eller någon annan något om några av de billigare alternativen är det nästan alltid någon som kommer in och ifrågasätter varför man ens väljer att bygga så billigt och det är minnsann SÅ dåligt. De själva har ju alltid mycket dyrare byggen som självklart är så mycket bättre.
    Får man inte drömma om att bygga hus även om det inte är i mångmiljonklassen? Får man inte fundera på sitt Älvsbyhus eller smålandsvillan som i slutändan kan kosta nån miljon mindre? Mår de i sina dyrare hus sämre av att andra bor i billigare hus som passar ens budget? Jag är då övertygad om att vår familj skulle trivas lika bra i ett billigare hus som i ett betydligt dyrare. Tråkigt att så många tror att ju dyrare saker man har, desto lyckligare blir man.
    Hela beteendet påminner om när vi växte upp och tydligt blev uteslutna ur grupperna på skolan och påminda om att vi minnsann bodde i lägenhet och de i hus och hade märkeskläder, dyra cyklar osv.

Nä, låt alla ha sin dröm och tryck inte ner! Kom gärna med goda råd och förslag, men tryck inte ner!

• Svar på tråden Bygg inte hus ni som bara har råd med billig skit, fattiglappar!
  • Anonym (byggaren)

Håller fullständigt med dig. Trots att vi båda har jobb och relativt bra löner, plus inga barn än, så skulle vi aldrig köpa eller bygga ett hus för 4 miljoner. Vi bygger själva, min man och jag. Visst är det tungt, men det lönar sig i längden. Ok, nu ska vi flytta in om två veckor så vi har allt det tunga bakom oss, för vi har byggt på heltid i över två år. Men totalt blir huset och kosta under 2 miljoner, då är tomt, hus och garage inkluderat. Vi har valt bra alternativ, men hittat billigare lösningar för kök osv (genom att anställa lokala entreprenörer). Allt ser supermodernt och snyggt ut. Men i och med att vi har byggt själva, så har vi sparat in på löner, vilket skulle ha varit mer än halva budgeten. Vårt hus kommer att bli värderat till ca 4 - 4,5 miljoner.

• Anonym (Älvsby)

Vi beställde ett älvsbyhus hösten -06, våren -07 flyttade vi in, och jag måste säga att jag är RIKTIGT nöjd med valet.
    Kaniske materialerna inte är d bästa man kan tänka sej, men helt ok, o hellre såhär att huset inte kostar så mycket att man inte skulle ha råd att LEVA på närmaste 30 åren som d ska betalas av.
    D finns MASSOR med par som bygger skitdyra hus, bor ett år eller 2 o så måste dom sälja för dom har helt enkelt inte råd att bo i sina svindyra palats...o va e vitsen me det då?!? 

• Anonym

Förvirrande trådstart, tycker jag...

Men hur som helst. Vi bygger också nytt. Precis som inlägg nummer ett så gör vi jobbet själva, för att minska kostnaden. Dock resonerar vi som så att vi bygger ett hus för att bo i det länge, alltså ska det inte vara massa kompromisser pga ekonomi, som sedan är jättedyra att få som vi vill ha det... Det ska också vara hållbart, för vi vill inte göra om det inom en snar framtid. Så billiga tapeter går bort, eftersom de inte skulle hålla så länge som vi vill. Lägger hellre mer pengar och slipper göra om det så fort. Våtrumstapeter vill vi helt enkelt inte ha, oavsett hur mycket billigare det skulle vara.

Krypgrund vete sjutton om man gör över huvudtaget längre?

Jag förstår ändå tipsen på forumen. Bygger man nytt så ska man bygga för framtiden, tycker jag. Behöver man göra budgetlösningar, så ska man definitivt inte spara på fel ställen... Dvs spara på sådant som är lätt att göra om i framtiden, men inte på sådant som är svårt. Vi lägger t.ex. gärna mer pengar på att få ett energisnålt hus, för vi tror inte att energipriserna kommer sjunka direkt... Vi vill också ha ett lättskött hus som ser snyggt ut. Vi valde t.ex. glaserat tegel för att det inte ska växa mossa på taket. Metall på utsidan av fönstren så de inte ska behöva målas. Fönster som är gjorda för att vara lättrengjorda osv...

Sen brukar vi också försöka värdera vad vi får för pengarna. Vad är det som gör t.ex. Älvsbyhus såpass mycket billigare än konkurrenterna? Var har de sparat in pengarna? Är det på material? Bygger de snabbare (med risk för "fort och fel"). Just Älvsbyhus har ju figurerat litet i media, har jag för mig, där kunder varit rejält missnöjda med dem...

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2010-09-06 10:02:12 följande:
    Förvirrande trådstart, tycker jag...

Men hur som helst. Vi bygger också nytt. Precis som inlägg nummer ett så gör vi jobbet själva, för att minska kostnaden. Dock resonerar vi som så att vi bygger ett hus för att bo i det länge, alltså ska det inte vara massa kompromisser pga ekonomi, som sedan är jättedyra att få som vi vill ha det... Det ska också vara hållbart, för vi vill inte göra om det inom en snar framtid. Så billiga tapeter går bort, eftersom de inte skulle hålla så länge som vi vill. Lägger hellre mer pengar och slipper göra om det så fort. Våtrumstapeter vill vi helt enkelt inte ha, oavsett hur mycket billigare det skulle vara.

Krypgrund vete sjutton om man gör över huvudtaget längre?

Jag förstår ändå tipsen på forumen. Bygger man nytt så ska man bygga för framtiden, tycker jag. Behöver man göra budgetlösningar, så ska man definitivt inte spara på fel ställen... Dvs spara på sådant som är lätt att göra om i framtiden, men inte på sådant som är svårt. Vi lägger t.ex. gärna mer pengar på att få ett energisnålt hus, för vi tror inte att energipriserna kommer sjunka direkt... Vi vill också ha ett lättskött hus som ser snyggt ut. Vi valde t.ex. glaserat tegel för att det inte ska växa mossa på taket. Metall på utsidan av fönstren så de inte ska behöva målas. Fönster som är gjorda för att vara lättrengjorda osv...

Sen brukar vi också försöka värdera vad vi får för pengarna. Vad är det som gör t.ex. Älvsbyhus såpass mycket billigare än konkurrenterna? Var har de sparat in pengarna? Är det på material? Bygger de snabbare (med risk för "fort och fel"). Just Älvsbyhus har ju figurerat litet i media, har jag för mig, där kunder varit rejält missnöjda med dem...
    Finns flera leverantörer som använder sig av krypgrund idag.
    Och som jag skrev så är dte bra med råd och tips, men jag förstår inte de som går in bara för att i princip tydligöra det jag skrev i min ("förvirrande") trådstart. Det är en stor skillnad
  • Anonym (Älvsby)

Krypgrund är INTE på nått sätt sämre, om d e fel gjort eller fel material under kan d bli problem, men som sagt e d rätt gjort e d en MYCKET bra alternativ!

• Anonym (byggaren)

Vi har verkligen inte sparat på grunden och stommen. Tycker att det är viktigaste när man bygger hus. Dessutom kommer vi att ha jordvärme och vattenburen golvvärme och på så sätt sparar vi på elräkningen samt är miljömedvetna.

Vi vill dock ha kvalitetsprodukter i vårt hus, kakel i alla badrum (var det finns dusch), så att det inte blir fuktskador. Jag ville ha ett fint kök och svart stenskiva i köket osv. Men ändå kommer det slutgiltiga priset vara ca 2 miljoner. Vilket jag tycker är helt ok för ett hus.

• Puss och Kram

Med en make som snickare som referens så skulle vi aldrig i livet välja att bygga ett modulhus från såna firmor. Vi har sett alltför mycket fel och brister i den typen av konstruktioner bland vänner som byggt både billigare och dyrt. Skulle vi få för oss att bygga hus så skulle vi bygga oss ett lösvirkeshus för att verkligen säkerhetställa kvaliten och att våra önskemål tillgodoses utan tjafs eller löjliga extrakostnader. Vi skulle säkert spara in på saker där det är möjligt också och lägga mer pengar där det gör stor skillnad...

Nu förstår jag att alla inte kan göra sakerna själva, men uttrycket " man får vad man betalar för" är inte alltid hela sanningen...

• Kimona

Jag håller med! Varför inte köpa ett billigare hus som ändå är beboeligt och renovera rum efter rum?

• Anna 2009

Vi har Älvsbyhus och är jättenöjda.
    Man får det man betalar för och det är mycket för pengarna.
    Mer pengar är inte lika med bättre kvalitet i alla lägen, men ibland så är det så.

Har också blivit fnysta åt av div snickare och framför allt deras respektive, men det var innan huset var klart. Nu fnyses ingeet kan jag säga. Särskilt som många snickare är rätt kassa på att få klart sina egna hus, hehe.

Fast min man skruvar bilar och han fnyser åt vissa märken som säkert en snickare skulle köra.
    Själv håller jag på med hästar och sågar en massa inom det gebitet.

Man har åsikter. Men är de relevanta?

• Anonym (Älvsby)
    Anonym (byggaren) skrev 2010-09-06 11:21:55 följande:
    Vi har verkligen inte sparat på grunden och stommen. Tycker att det är viktigaste när man bygger hus. Dessutom kommer vi att ha jordvärme och vattenburen golvvärme och på så sätt sparar vi på elräkningen samt är miljömedvetna.

Vi vill dock ha kvalitetsprodukter i vårt hus, kakel i alla badrum (var det finns dusch), så att det inte blir fuktskador. Jag ville ha ett fint kök och svart stenskiva i köket osv. Men ändå kommer det slutgiltiga priset vara ca 2 miljoner. Vilket jag tycker är helt ok för ett hus.
    För d första, jordvärme kostar så mycket att skaffa, så före vi skulle ha betalat "bort" jordvärmen skulle d ta närmare 20 år innan den e betald...så rak elvärme + niben satade vi bara på :) ja + en spis förståss Solig
    Och vad 17 menar du med att vill ha kakel så d inte blir fuktskador?!?förstår du överhuvudtaget vad du talar om?!?Förvånad
Svar på tråden Bygg inte hus ni som bara har råd med billig skit, fattiglappar!