• MJC76

Hur länge amningsstrejk för snart 6-månaders?

Hej!
    Har en snart 6-månaders son som sista veckan mer eller mindre börjat amningsstrejka. Har tidigare ammat bra samt fått extra ersättning precis innan han somnat för natten med flaska för att försöka få honom att sova längre. Brukar vakna för det mesta en gång per natt för att äta. Började med smakisar och gröt vid 4 månader vilket uppskattas mycket och har på BVC inrådan ökat på detta då han fortfarande vill äta på natten. Brukar amma före måltid samt på natten men sista veckan varit svårt. Har för det mesta tryckt sig bort då jag lagt honom till bröstet trots att han varit hungrig. Till saken hör att han även haft feber några dagar men började amningsstrula ett par dagar före febern. Har nu lyckats amma 0-3 ggr per dygn mot normalt 5 ggr. Har intensivpumpat ur ett par dagar för att hålla uppe mjölkproduktionen men vet inte hur länge jag orkar pumpa. Har försökt undvika flaska på dagen och gett mer gröt och mat men på natten har han fått flaska och satt i sig ca 150 ml urpumpad bröstmjölk. Har läst att detta kan vara övergående och vill gärna fortsätta amma några månader till. Dessutom mkt smidigare att amma på natten än att ge flaska. Har ni några erfarenheter av detta och hur länge det kan ta innan amningen fungerar igen?

• Svar på tråden Hur länge amningsstrejk för snart 6-månaders?
  • Marlene

Risken är stor att det är flaskan som gör att han strular vid bröstet och då är det bästa att ta bort flaskan om man vill fortsätta att amma

• MJC76

Lite svårt bara vad man ska göra då på natten när han är jättehungrig, låta honom vara hungrig och försöka få honom att somna om? Har testat dagtid att låta honom vara hungrig för att se om han ska amma då men har inte fungerat, bara blivit mer skrik och gråt. Det som fungerat bäst dagtid har varit att försöka passa in att han nyligen sovit och är lagom hungrig. 

• MJC76

Sitter i en fåtölj, han sover i egen säng och eget rum sedan han var drygt 2 månader vilket fungerat utmärkt. Varit något bättre sista dagarna men fortfarande strul på natten och på kvällen. Får utpumpad bröstmjölk på natten. Väntar på att det ska gå över och försöker öka produktionen genom pumpning.

• Sweetangel85
    MJC76 skrev 2010-09-10 22:08:47 följande:
    Sitter i en fåtölj, han sover i egen säng och eget rum sedan han var drygt 2 månader vilket fungerat utmärkt. Varit något bättre sista dagarna men fortfarande strul på natten och på kvällen. Får utpumpad bröstmjölk på natten. Väntar på att det ska gå över och försöker öka produktionen genom pumpning.
    ok för är dottern strula så var de enda som funka att ligga ner o amma. kanske borde prova?
    ★*☆ Emilio 080504 ♥ Celine 100611 ★*☆
  • lördagsgodis

Min tjej strulade oxå eller hon bet mig och hade sig men då började jag att bara liggamma och det har funkat bra, kanske värt att prova.

En prins och en prinsessa
  • MJC76

Går nu lite bättre, fungerar för det mesta morgon och ibland lunch och em och igår även kväll. På nätterna är det dock flaska som gäller. För er som haft problem, har det blivit bättre sedan så ni har kunnat amma ute på lugna ställen eller är det hemma som gäller för amningen i fortsättningen? Har dock kunnat amma ibland i bilen.

• Alexe

Min kille som är ganska precis 6  månader vill inte längre amma på dagen, varken hemma eller ute. På kväll, natt och morgon när vi ammar i sängen går det däremot bra. Liksom du har jag ökat upp smakisar snabbt till riktiga måltider och jag tolkar det nu som att han hellre äter mat än mjölk och känner att jag får acceptera det trots att jag hade tänkt amma mer längre. Kanske är det samma för er?

• k girl

Min son har amningsstrejkat men är nu tillbaka i gamla vanor, det tog cirka en vecka. La leche league har jättabra information om amningsstrejker! Kort sagt så avvänjer sällan ett barn under ett år sig själv, det kan handla om sjukdom eller ont i munnen t ex.

http://www.lalecheleague.org/NB/NBstrikes.html
    http://www.lalecheleague.org/FAQ/strike.html
    http://www.lalecheleague.org/NB/NBNovDec92p173.html
    http://www.breastfeed-essentials.com/nursingstrike.html

Svar på tråden Hur länge amningsstrejk för snart 6-månaders?