• Hannis28

Högskoleprovet, svårt?

Har länge funderat på att studera och har nu hittat vilket program jag vill gå. Tänkte att jag ska försöka mig på högskoleprovet och var på nätet igår och kikade på gamla prov, hjälp säger jag bara hur fanken ska jag klara vissa av delarna då jag är askass på matte och dyl. Ordförståelser och engelskadelen är jag inte oroad över men de andra som inkluderar matte. Någon som har några tips på hur man kan förbereda sig. Tack på förhand

• Svar på tråden Högskoleprovet, svårt?
  • Pickeli

Provet är INTE svårt, det är (övervägande) lätta ekvationer o dyl. Det är TIDEN som är problemet. Tex på orddelen, där har du 15 minuter på dig att lösa 40 ord och fylla i svaret på svarspappret. Där har man inte tid att tänka och fundera!

Öva taktik, läsförståelsebiten var min svåraste del. Väldigt mycket läsning och väldigt många svarsalternativ som jag tyckte lät rimliga.. öva på gamla prov och tänk på att inte köra fast!

Lycka till!

Google it!
  • Busbellan

Jag gjorde högskoleprovet hösten -08 för att söka in på högskola våren -09
    Var då ett bra tag sen jag hade gått i skolan

I skolan hade jag lättast för matteämnena, så jag trodde jag skulle ha lättast för diagram och mattedelen.
    Diagrammen gick bra, men mattedelen inte särskilt. Mitt tips är att plugga på lite matteformler, de hade jag gömt bort eftersom det var 10 år sen jag gick i skolan.

Jag trodde det skulle gå sämst på engelskadelen, men den gick nästan bäst.
    Jag tror faktiskt inte det är jättemycket man kan plugga på, mer än just matteformler och att läsa av diagram kanske.

Sen är det säkert bra att göra gamla prov på nätet så man har ett hum om hur det är upplagt

Mamma till Nora, August och Ella
  • NoKnock Angleton

Nej det är inte så svårt, det är tidspressen som är svårast. Mitt råd är att göra övningsproven och gamla prov med tiden så att du får ett hum om hur det är och sedan göra provet bara. Du kan alltid ta om det nästa termin.

• gavagai
    NoKnock Angleton skrev 2010-09-06 10:22:20 följande:
    Nej det är inte så svårt, det är tidspressen som är svårast. Mitt råd är att göra övningsproven och gamla prov med tiden så att du får ett hum om hur det är och sedan göra provet bara. Du kan alltid ta om det nästa termin.
    Håller helt med. Jag får bra resultat när jag skriver högskoleprovet, men det jag brukar kunna ha problem med är tidspressen, så det är riktigt bra att göra några gamla prov på tid (och inte fuska och ta mer tid på sig än man får Glad).
  • gavagai

Och läsa på lite högstadiematteformler är också bra, typ pythagoras sats och så, sitta och klura en del på matte-delen, så att man är säker på att man har förstått VARFÖR svaren i gamla högskoleprov var som de var. Matte-delen använder sig ofta av samma typ av frågor (vilket ju alla delarna gör), så förstår man ett prov så borde man kunna förstå alla.

• hugskott

Det skadar inte att läsa lite böcker på engelska innan också. Annars plugga gamla prov på tid för det är det som är svårast. Och glöm inte att ta med mellanmål för det går inte bra att tänka om man är hungrig eller törstig.

• lindalake

Då är du nog lite som jag. Jag fick 1.5 i våras och jag pluggade till provet. hade inte fixat det annars

Jag lånade en matte A bok och repeterade. DTK ska man lära sig läsa tabeller och räkna ut på papper och lära sig att läsa instruktionerna nooga, för de är till för att förvilla. likaså NOG, de gillar att förvilla en med frågorna.

Jag behövde inte fokusera så mycket på de andra delarna utan det var just NOG och DTK som var de största problemen, och matte kan man ju plugga in!

Gör gamla prov så lär du dig vilka slags frågor som kommer. För att maximera dina chanser så rekommenderar jag boken "Den kompletta guiden till högskoleprovet" Den var bra, tar upp vad du behöver fokusera på.

En bra sida också www.provtips.com/index.html

Det blir ju en hel del timmar man får lägga på gamla prov. Testa att göra ett helt prov så ser du vad du har problem med och behöver lära in.

• GI Jane

Jag skrev det här i en annan tråd för ett par veckor sen men en bok som illa fall hjälpt mig jättemycket med XYZ, DTK, NOG och KVA delarna (mattedelarna) har varit "Högskoleprovsboken: den ultimata boken med lösningar till XYZ, KVA, DTK och NOG på högskoleprovet". Jag kollar i den hur man löser en uppgift från ett gammalt prov och jämför med hur jag själv tänkte, lär mig väldigt mycket på det. Tror den ligger på cirka 200 kr på Bokus och Adlibris. 
Svar på tråden Högskoleprovet, svårt?