• Andrea85

Flytta till ny stad med barn som är i dagis ålder, hur gör man?

Hej!
    Jag ska flytta till en ny stad pga studier. Pendlar just nu men det blir långa dagar för sonen på dagis. Plus att vissa dagar måste jag ha hjälp med lämning oc hämtning eftersom jag åker innan dagis öppnar och kommer hem efter stängning. Nu har jag fått en lägenhet i aktuell stad. Sagt upp lägenheten här. Ringde och skulle sätta sonen i kö, men han kan inte ens bli placerad i kö förren vi står skrivna där. Lagen säger ju 4 månaders väntetid så nu ska jag alltså försöka mig på heltidsstudier utan barnomsorg. Jag får väl plugga på kvällarna men det strular ju med föreläsningar, seminarier, grupparbeten och vad mer det nu kan vara.
    Folk flyttar ju fast de har barn hela tiden.
    Hur gör folk egentligen?

• Svar på tråden Flytta till ny stad med barn som är i dagis ålder, hur gör man?
  • gastronomer

Den här tråden ska jag också följa!

Jag flyttar till ny stad pga studier om ett år, och i samma veva ska min kicka börja barnomsorg i den nya staden. Hon kommer då vara ett år gammal. Jag vill gärna försöka med något alternativ till vanligt dagis, föräldrakooperativ är något som attraherar mig t.ex. Finns det fler som gått igenom flytt med dagisbarn som kan berätta om sin historia?

• Gaalen

Har du tillgång till den nya lägenheten redan nu? Hur länge är det kvar tills du flyttar?
    Om du inte har tillgång till lägenheten ännu kanske du kan ta kontakt med den som bor där nu och göra adressändring redan nu och få din post ändå?

Jag flyttade till en ny stad för lite mer än ett år sen. Min son går visserligen inte på dagis men han skulle ju byta skola och det var inga som helst problem fast vi inte bodde här då. Däremot fick inte jag söka in till komvux förrän jag var skriven här.

• Hillevi

vi ska flytta till ny stad i dec... ställde vår son i kö till ny förskola i den nya staden i måndags vilket inte va några problem. de enda hon ville ha va vår nya adress... (jag pratade med en annan person först o hon sa att jag kan behöva skicka in en kopia på hyreskontrakt/köpeskontrakt el liknande som styrker att vi ska flytta, men de behövde jag inte göra...)

ring o prata m dem... (om du inte gjort de redan förstås)

• Andrea85
    Hillevi skrev 2010-09-09 09:35:35 följande:

vi ska flytta till ny stad i dec... ställde vår son i kö till ny förskola i den nya staden i måndags vilket inte va några problem. de enda hon ville ha va vår nya adress... (jag pratade med en annan person först o hon sa att jag kan behöva skicka in en kopia på hyreskontrakt/köpeskontrakt el liknande som styrker att vi ska flytta, men de behövde jag inte göra...)

ring o prata m dem... (om du inte gjort de redan förstås)

jo jag har ringt och pratat med dem, handläggaren sa att hon skickar paper (som jag nu fått) men han blir inte placerad i kö förren vi är skrivna där. Har även pratat med dem som bor där nu och vi får inte skriva in oss där tidigare.
    Kanske funkar det olika på olika ställen men det känns konstigt ändå. Alla kan väl inte ta fyra månaders tjänstledigt/semester/föräldraledigt/betala dubbla hyror i samband med flytt för att kunna vänta in förskoleplats.
    Men men, som det ser ut nu får jag och sonen bo hos min mamma i veckorna och jag får pendla i alla fall så kan han gå kvar på sin förskola här tills att det löser sig.
    Känns så där att sitta och betala över 8000 i hyra till en lägenhet jag inte kan bo i mer än på helger
  • basio

Vi hade inga problem med att sätta barnen i kö när vi flyttade. Ring och prata med rektorn istället för handläggaren, de måste trots allt vara lite tillmötesgående kan man ju tycka. Vi satte våra barn i kö så fort vi visste var vi skulle flytta och de fick plats samma dag som vi flyttade.

• solida

Om du kan visa upp kontrakt som säger att ni ska flytta dit så ska det räcka för att kunna sätta barnet i kö. Sen får du ha kvar platsen i den nuvarande kommunen i ett par månader (olika hur många) efter att ni flyttat. Det kanske inte är nåt alternativ, då det blir väldigt mycket pendling fram coh tillbaka, men ändå.

• vivianne

I vår kommun räckte det att visa upp hyreskontraktet som visade att vi skulle flytta dit för att få ställa oss i dagiskön... Vad jobbigt för er.

Jag hade nog bett att få prata med en ansvarig. Om inte annat för att göra dem uppmärksamma på problemet!

Svar på tråden Flytta till ny stad med barn som är i dagis ålder, hur gör man?