• Jackie85

Aktier, fonder eller vanligt sparkonto, vilket är bäst?

Hej!

Skulle behöva lite tips och råd från folk här på forumet som har lite koll på det här med olika sparandeformer.
    Jag har förstått att man har olika sorters sparande beroende på vad man skall ha sparandet till och hur länge det skall pågå.

Vi tänkte spara 10 000kr i månaden uppdelat på lite olika sparkonton.

Boendesparande som kommer att pågå i max 3 års tid. Kommer inte ha tid att se över sparandet särskillt ofta men eventuellt 2-3 ggr per år. Risken skall inte vara för hög då vi inte vill riskera allt för förstor förlust på detta sparande. Vi kommer spara ca 7000kr/månaden här.

Barnsparande. Kommer sätta in 1000kr/månaden i 18 år. Långsiktigt sparande med andra ord, men även här vill vi ej ha en allt för stor risk, men aningens högre än på boendesparandet. Kommer se över detta sparandet kanske 1-2 ggr per år.

Kortsiktigt sparande. Kommer sätta in 1000kr/månaden. Detta sparande är en "buffert" som inte är tidsbegränsande, utan behöver kunna ta ut pengar mycket lätt och smidigt och använda ifall TV'n lägger av eller liknande. Här behövs det med andra ord låg risk och intresse för att pengarna skall växa är mycket låg.

Resesparande. Kommer sätta in 1000kr/månaden. Skall gå att ta ut pengar smidigt  och intresse för att pengarna skall växa är även här lågt.

• Svar på tråden Aktier, fonder eller vanligt sparkonto, vilket är bäst?
  • BuoBä

Barnsparandet skulle jag sätta i en eller flera breda fonder. Resten skulle jag sätta på högräntekonton. Möjligen skulle jag sätta en mindre del av hussparandet i någon bred och relativt säker fond med mycket värdepapper.

Om ni vet med er att ni har svårt för att inte "nalla" av sparpengarna så välj en bank där det krävs mer än ett musklick för att få loss pengarna.

• Jackie85
    BuoBä skrev 2010-09-06 13:21:03 följande:

Barnsparandet skulle jag sätta i en eller flera breda fonder. Resten skulle jag sätta på högräntekonton. Möjligen skulle jag sätta en mindre del av hussparandet i någon bred och relativt säker fond med mycket värdepapper.

Om ni vet med er att ni har svårt för att inte "nalla" av sparpengarna så välj en bank där det krävs mer än ett musklick för att få loss pengarna.

Vad menar du med "breda" fonder? Jag är inte insatt alls i sånt nämligen. Vi kommer inte röra pengarna så det kommer inte vara ett problem så det får bli på våran vanliga bank, men annars hade det vart en bra sak att tänka på.
  • jale

Boendesparande: Med max 3 år och med låg risk finns inga direkt alternativ till sparkonto. Eventuellt kan ni ju välja ett konto med begränsat antal uttag eller som har bindningstid om ni hittar något sånt som ger högre ränta.

Barnsparande: Öppna en kapitalförsäkring. KF har en hel del fördelar gentemot en vanlig depå se www.avanza.se/aza/sparaplacera/barnspar/information.jsp (men välj inte någon av storbankernas KF då de tar ut avgifter). I KF kan man köpa i princip vilka värdepapper som helst inkl. aktier och fonder. Men vill ni månadsspara med automatik och inte se över det mer än ett par gånger per år så är det fonder som gäller.

Kortsiktigt sparande och Resesparande: Välj ett sparkonto utan bindningstid och med obegränsat uttag.

För sparkonton med bra ränta se www.compricer.se/sparande/ En god idé är att välja ett konto som har statlig insättningsgaranti också.

• BuoBä
    Jackie85 skrev 2010-09-06 13:22:50 följande:
    Vad menar du med "breda" fonder? Jag är inte insatt alls i sånt nämligen. Vi kommer inte röra pengarna så det kommer inte vara ett problem så det får bli på våran vanliga bank, men annars hade det vart en bra sak att tänka på.

Med bred fond menar jag en blandfond som sprider riskerna genom att investera i olika länder/marknader, olika brancher, både värdepapper och aktier osv. Det är alltså _inte_ en fond som enbart investerar i tex läkemedel eller tex enbart i kinesiska företag.

I presentationen av fonden brukar det finnas cirkeldiagram som visar spridningen, och en rating som visar bla riskklass. Breda fonder har generellt lägre riskklass.

Det är egentligen inte svårt med fonder, men det är jätteviktigt att man förstår var man stoppar sina pengar, så läs på noga om olika typer av fonder först! Bankerna har information på sina hemsidor. De flesta har även någon sorts verktyg där man kan fylla i sin risknivå och hur länge man tänkt spara och så ger de förslag på fonder. Det kan vara en indikation på vilken typ av fonder som passar, men givetvis måste man tänka till själv också.

Svar på tråden Aktier, fonder eller vanligt sparkonto, vilket är bäst?