vuxenadhd hjälp
hjälp!
Är ny här och osäker på vart min tråd hör men jag behöver hjälp och råd
Har en 6 åring med adhd och även om andra tycker att vi verkar ha det tungt så är det inte där problemet ligger.
Hans pappa har ADD och efter att vi separarade för ca 2 år sen så har pappan börjat med concerta vilket hjälper till viss del.
Men inte på dom punkter som kräver att han kan kontrollera sina inpulser och agera vuxet när vår son får sina utbrott, trotsar eller bara är allmänt hyperaktiv (ofta efter att ha fått godis och läsk av sin pappa trots diskussioner)
Jag har alla vardagar eftersom han har svårt med rutiner och liknande, istället så har han 2-3 helger per månad för att de ska kunna umgås.
Det som får mig att få ont i magen just nu är att jag fick hem min son igår med ont i ryggen, något som satt i så han inte kunde knyta skorna när jag lämnade honom på skolan. Sitter smärtan i ikväll blir det vårdcentralen imorgon.
Vad som vissar sig ha hänt är att han varit allmänt hyper och inte velat sitta still. Så andra gången hans pappa säger till så lyfter han upp honom under armarna och drämmer ner honom på stolen. Lägg till att det är en man på 90 kilo och ett barn på 14.
Pappan har ringt mig under dagen och mår jättedåligt för det han gjort men det gör inte skadan ogjord.
Det har funkat en tid mellan dom nu efter att jag suttit ner och förklarat vad som gäller och vad man får och inte får göra.
Men så här kan det inte funka! Även om hans pappa är viktig för honom så måste jag se till min sons välbefinnande först.
Vad kan jag göra? Finns det kurser eller terapi som kan hjälpa pappan?
Jag vet inte vad mer jag kan göra.