Föräldraledig och sjuk - hur göra?
Hur gör ni om den som är föräldraledig blir sjuk?? Tar den andra föräldern ledigt från jobbet då? Tar man ledigt utan ersättning i så fall, eller finns det nån "försäkring" :) Lite funderingar bara...
Hur gör ni om den som är föräldraledig blir sjuk?? Tar den andra föräldern ledigt från jobbet då? Tar man ledigt utan ersättning i så fall, eller finns det nån "försäkring" :) Lite funderingar bara...
Blir du sjuk så får den andre föräldern ta ut VAB isåfall.
Beror på hur sjuk du är dock. Klarar du av att ta hand om barnet trots att du är sjuk så kan du ju fortsätta vara föräldraledig.
Eller så spar du in föräldradagar genom att låta den andra föräldern vabba
om jag är såpass sjuk så att jag inte klarar av att ta hand om sonen själv så har sambon tagit tillfällig fp och jag har sjukanmält mig till försäkringskassan..
om jag är sjuk, men ändå klarar själv att ta hand om barnet så fortsätter jag bara att ta fp....
ok va bra att man kan vabba, det visste jag inte. Men hur sjuk måste man vara då enligt försäkringskassan. Jag antar att man inte ska kunna stå på benen för att det ska va ok enligt dom eller??
Fast jag tvivlar på att det är vab som gäller... När jag blev sjukskriven skulle jag sjukanmäla mig till fk, så jag fick sjukpenning därifrån. Sen fick gubben ta fp istället för mig. Men om ett av våra andra barn är sjukt och jag och det barn jag är föräldraledig för ska till öppna förskolan eller liknande, kan min man ta vab för det sjuka barnet under den tiden jag är borta. Det fick vi förklarat för oss av en på fk i våras. Då är det vab som gäller.