• oktoberlycka83

Fika till småkottar?

Jaha, då var det snart dags för lillfisen att fylla 1 år.
    Vi ska bjuda hem några av hennes kompisar med föräldrar på födelsedagsfika.
    Alla barnen som kommer är mellan 1-2 år. Vi kommer att bjuda dom vuxna på vanligt "födelsedagsfika".
    Våran tjej äter inte godis (och vi vill inte att hon ska göra det än heller).
    Hon ska få en bit tårta att äta själv men vill varken proppa henne eller som andra med en massa socker.

Såååå, jag skulle vilja ha tips och recept på lite nyttigare och kul fika att bjuda dom små på.

• Svar på tråden Fika till småkottar?
  • Kodia

Mina barn (som iofs är så stora att de bakar själva) gillar bananplättar, som både är lätt att laga och inte innehåller något socker. Jag vet inte om de är för "mellanmålsaktiga", men de funkar bra att hålla för små ettåringshänder.

Per person:
    1 mosad mogen banan
    1 dl mjöl
    1 ägg
    Rör ihop allt och stek i smör i plättlagg/stekpanna. Man kan tillsätta lite vaniljsocker eller kakao om man vill, men det behövs absolut inte.

• Rosenbarn

Jag brukar göra youhurt glass. Mosar blåbär/hallon eller annan frukt sedan blandar i turkisk youghurt rör om och in i frysen en stund. Har både gjort i stor skål samt i pinnar och detta fick min son på  1 årsdagen Han älskade det!! Helt utan socker!

Brukar också göra plättar med frukt i MUMS

Smooties är lätt och göra också Dricka med sugrör

Äppelpaj/hallonpaj utan socker fungerar också

• lillasmilla

Fruktsallad och grädde! =) Banan, nektarin apelsin kiwi, mango mm. Gott!!! Både för vuxna och knattar. Med lite grädde blir det extra gott, man behöver ej ha socker alls.

Tänk på att om de andra barnen inte heller får äta fika (äldre än 1år) kan det vara dumt att sätta fram en massa gott till de vuxna. De lite större barnen förstår ju vad de vuxna äter, och vill gärna ha det... 

• Thursday

Får nog hålla med lillasmilla där, min 1,5-åring hade ju inte accepterat att äta något annat fika än det de vuxna får... tycker nog generellt sett att man ska passa sig lite för att låta vuxna sitta och trycka i sig bullar och så förbjuda det för barn. Om det är så hemskt att äta en bit tårta så borde kanske inte du heller stoppa det i munnen utan nöja dig med en sockerfri plätt eller ett äpple.

• mion

Gör en vanlig tårta dom är så små så inte bryr dom sig i det =)

• oktoberlycka83

Tack för tipsen!
    Såklart så får dom barnen som får för sina föräldrar också ta vanligt fika. Vill bara ha alternativ till dom som inte börjat med sånt än.
    Vi får väl se hur det går..om dom äter sitt fika eller om det blir totalkaos :P
    Om jag gör saker i samma form som det med socker så att det iaf ser likadant ut så kanske det funkar.

• lillasmilla

Det jag menar är att även om man egentligen inte börjat med "sötsaker" så förstår en 1.5 åring vad det är ni vuxna äter, och att då inte bjuda är ju ganska elakt och konstigt. Men visst, gör du lika dana grejor med/utan socker så kanske det funkar.  Ha ett mysigt kalas!

• oktoberlycka83

Det är knappast första gången som föräldrarna fikar. Att ge sitt barn ett mindre sött alternativ ser jag verkligen inte som något elakt. Beror väl vad dom är vana vid. Har fikat med flera av dom tidigare och dom har varit supernöjda med att äta sina kex eller russin.

• pamilya

Om man måste ge likadant fika för att inte vara "elak" mot sitt barn så är jag nog elak vid varje fikatillfälle. Sonen har mjölkallergi och får nästan aldrig likadant fika som alla andra.

• oktoberlycka83

Precis.. sen är väl jag mer av den meningen att jag tycker att det är mer elakt att börja trycka i sin unge massa onyttiga saker för tidigt. Bara för att ett barn vill ha nåt så betyder det väl kanske inte att man är elak för att man inte ger honom eller henne det. --även om dom kanske tycker det just då. Men som jag skrev så brukar dom jag känner vara nöjda med det dom får och känner till. :)

Kom gärna med fler tips! :)

Svar på tråden Fika till småkottar?