• Pigeon

Barnuppfostrantråden - tips och utbyte av tankar

Här hade jag tänkt att vi skulle kunna diskutera sådant som rör barnuppfostran.

Vad som är rätt och fel, vad som är en rimlig konsekvens på ett viss handlande osv.
    Men också en diskussion om det t.ex är rätt eller fel med bestraffningar, skämspallar eller belöningssystem.

Min tanke är att man här ska kunna ge varandra konkreta tips på hur man kan agera i en viss situation. Detär ju lätt att bli "hemmablind" även på uppfostranfronten...

Här samlas vi som vill bli världens bästa föräldrar, men som säkert har långt kvar ännu.

{#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Barnuppfostrantråden - tips och utbyte av tankar
  • Pigeon

Hoppas också på fart.

Jag har absolut inget emot straff-fri barnuppfostran. Jag tar tacksamt emot tips på det området. Allt som fungerar, och inte kränker barnen, är jag villig att pröva.

• Pigeon

Nån som har nåt tips på bra sätt att få barnen att inte bli arga och ledsna när man ska bryta en aktivitet?
    T.ex när de sitter vid datorn, och man vill att de ska gå ut, eller när de leker och det är läggdags?

• TwistedSister
    Pigeon skrev 2010-09-06 16:03:04 följande:
    Nån som har nåt tips på bra sätt att få barnen att inte bli arga och ledsna när man ska bryta en aktivitet?
    T.ex när de sitter vid datorn, och man vill att de ska gå ut, eller när de leker och det är läggdags?
    Förberedelse. Använd en äggklocka tex och säg nu om tio minuter kommer vi bryta leken för att gå och lägga oss, och sen påminner du efter 5 minuter och sen kan man påminna en gång till när det är två minuter kvar innan klockan ringer.
  • carbe

Säger som ovanstående- förbered dom en stund innan- det funkar här hemma. Typ spela klart ditt spel eller om 20 min eller vad det än må vara.... Och håll fast vid det. Annars drar man ur sladden...

• astro

Om nu förvarning inte fungerar ...

1) Kanske tiden helt enkelt var för kort och man kan göra den längre nästa gång?

2) Försök inleda nästa aktivitet med något som är lika roligt eller bättre - ok, det går inte alltid.

3) Blir det mycket tjafs är det förmodligen stress i botten. Då är vi tillbaka på mer lugn tid, sovtid, promenader, yoga, högläsning, annat avstressande, och så försök plocka bort någon stresshöjare.

I min erfarenhet är upprepade problem häpnadsväckande ofta ett resultat av för lite sömn och/eller för mycket stress, hos barn och vuxna. 

• cruz

Hej! Hur hanterar ni barn som slåss? Min ena fyraåring har slagit mig hårt i ansiktet vid ett flertal tillfällen idag. Jag körde den pedagogiska vägen först, förklarade att det är OK att vara arg, men inte OK att slåss etc. Sista gången han slog till mig var ikväll precis innan vi skulle läsa godnattsaga . Det var femte gången idag så det räcker uppenbarligen inte att bara prat med honom. Vad tusan gör man då? Straff är ju bara en kortsiktlig lösning, time-out kränker barnet och barnaga är självklart inte ett alternativ. Men hur mycket ska man stå ut med som förälder? Jag tolererar inte att mina barn slåss. Det slutade i alla fall med att jag blev tokarg och skällde på honom och han blev ledsen. Nu sover han och jag är fortfarande arg.

Svar på tråden Barnuppfostrantråden - tips och utbyte av tankar