• Anonym (separera)

Kan man få lägenhet vid separation om man är sjukskriven?

Vet någon om man kan få ha en egen lägenhet om man separerar och är sjukskriven och inte har någon större inkomst?
    Tänker på om man kan få hjälp genom soc, eller är min make skyldig att försörja mig fast vi inte bor ihop?

Har ett barn på 6mån och tänkte separara medan jag funderar på om vi ska skiljas eller ej.

Jag vill bara kunna få bo ensam ett tag...

• Svar på tråden Kan man få lägenhet vid separation om man är sjukskriven?
  • Anonym

Om barnet ska bo hos dig har du första rätten till er bostad....

Soc har inga bostäder, men de kan hjälpa dig med en rimlig hyra om du hittar en bostad.

Om ni är gifta är din man skydlig att försörja dig tills skilsmässan har gtt igenom (6 månader).

• Anonym (svårt)

Det är ju jättesvårt att få lägenhet även MED inkomst. Utan inkomst/garanti för hyran är det nog ganska kört. Har du ett jobb att gå tillbaka till när sjukskrivningen tar slut? Vad du kan göra är att ha möte med soc och räkna ut om du har rätt till socialbidrag och att de garanterar hyran om du lyckas få tag på en lägenhet.

• Anonym (separera)

Tack för svaren.

Nej, jag har inget jobb att gå tillbaks till...

Jag ska kontakta soc för ett möte och hoppas att det leder någon vart...

Vet ni vad som händer när den ena föräldern jobbar heltid, har jag då som är sjukskriven och som är hemma störst chans att få vårdnaden nu när barnet är så litet?

• Anonym
    Anonym (separera) skrev 2010-09-06 16:05:18 följande:
    Tack för svaren.

Nej, jag har inget jobb att gå tillbaks till...

Jag ska kontakta soc för ett möte och hoppas att det leder någon vart...

Vet ni vad som händer när den ena föräldern jobbar heltid, har jag då som är sjukskriven och som är hemma störst chans att få vårdnaden nu när barnet är så litet?
    I och med att ni är gifta så har ni automatiskt gemensam vårdnad om barnet ( om ni var gifta när h*n kom till världen) Troligast är väl att du får ha mer umgänge med barnet om det är så litet. Men glöm aldrig att han har lika mycket rätt att träffa sitt barn lika mycket som du när du inte längre ammar och/el h*n är tillräckligt stor. Men åldern på barnet kommer att tas i beaktande....
Svar på tråden Kan man få lägenhet vid separation om man är sjukskriven?