• längtar efter en baby

Västerviksmetoden

Jag blev idag rekomenderad västerviksmetoden på Danderyd utav min BM, just för att jag är omföderska. Jag va lite inne på att testa den med sonen men det blev inte så.
    Någon som har erfarenheter utav den? Gärna då om ni tagit den som omföderska.
    Jag tog EDA med sonen och jag var nöjd med den, men västerviksmetoden ska tydligen vara lite enklare och snabbare att ta.
    Alla erfarenheter är välkommna! tack

• Svar på tråden Västerviksmetoden
  • Ocean WoW

Tycker det verkar vara ovanligt att folk tar denna bedövning. Har själv funderat på det till denna gång men måste kolla upp biverkningarna innan ordentligt. Tog också EDA sist och jag vill inte ha den bedövningen igen då den dirket påverkade mitt förlopp mycket negativt och har sett att även denna bedövning kan få värkarbetet att avstanna.

Tills någon som har testat svarar kan jag berätta vad min svärmor har sagt som tog den. Detta kan vara fel men är enligt hennes upplevelse. Tydligen så måste man ha öppnat sig ett antal cm men får inte vara öppen mer än just de cm, så bedövningen ges endast vid ett specifikt skede/tillfälle och missar man det är den verkninglös. dessutom måste man dessutom "vänta" tills man får ta bedövningen. Den gör även fruktansvärt ont när den sätts, men då vet man att den kommer funka för gör det inte ont så kommer den inte ta. Jag tror hon sa att man fick två sprutor, den ena efter den andra.

Du har säkert läst om den, men om inte så finns mer info här (som säkert stämmer "nu för tiden" då min Svärmor fick denna bedövning på 80-talet): http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Behandlingar/Livmoderbedovning-vid-forlossning/

• längtar efter en baby

Jag tror att den har blivit bättre, eller utvecklats i alla fall sen dess. Men i grunden är den så klart den samma. Jag tror i alla fall att den är bra.
    Jag läste mig till att man får ta den från 4 cm men inte att de ska vara någon övre gräns, och 4 cm är man nog snabbt öppen som omföderska.
    Att värkarbetet avtar verkar det som de står vid all bedövning om man inte bara ska ha lustgas, den tyckte inte jag va någon höjdare. Jag är inte heller så tapper att jag inte vill ha något alls, ja hade värkstimulerande förra gången och upplevde inget jätte dåligt me de. Han kom ut i alla fall.

Men jag vill gärna höra fler om det finns..

• HelenaK

Jag har tänkt ta den två förlossningar på raken, men när jag fick felicia-01 så väntade vi till jag var öppen 4cm sen gick vattnet och när de kom med sprutan var jag öppen 10 och krystvärkarna satte igång så ingen idé då.
    När Mathilda föddes -05 var hennes hjärtljud dåliga bitvis så då fick jag inte ta den.

Får se hur det går denna gång, är också nyfiken på om någon faktiskt fått den bedövningen. Verkar inte vara många iallafall.

• längtar efter en baby

Men då puffar jag väl igen då.
    De måste ju finnas några fler som har erfarenheter.

• HelenaK

Hm.. jag puffar också, få se om några allvetande nattugglor vaknat

• HelenaK

Ja, jag väntar nr fyra. Är det verkligen ingen som testat denna bedövning???
    Jag har bara drygt tre veckor kvar så jag får väl testa och återkomma.

• Akinto
    HelenaK skrev 2010-09-07 23:05:42 följande:

Ja, jag väntar nr fyra. Är det verkligen ingen som testat denna bedövning???
    Jag har bara drygt tre veckor kvar så jag får väl testa och återkomma.

ja de får du verkligen göra =) *skynda o få bebis me dig * ;)
  • Idabjorkman

Jag väntar mitt första barn till maj. Min mamma tog denna bedövning med min bror och berättar att hon starkt rekomenderar den! Kändes knappt då hon fick den och efter vart förlossningen lätt! Hon säger att hon hade kunnat fött massa gånger med den :) så jag ska ta den och hoppas på samma effekt!

Svar på tråden Västerviksmetoden