• Ocean WoW

Måste större restauranger tillhandahålla toaletter åt gästerna?

Jag har för mig att restauranger med över ett visst antal sittplatser måste tillhandahålla toalett åt sina gäster. Stämmer inte detta, var kan jag hitta info om reglerna för denna typ av krav på en restaurangverksamhet?

Jag har varit med om en smått traumatisk upplevelse då jag blev nekad att använda restaurangens toalett fast jag var en betalande gäst. De ville ha 5 kr. Jag bad vänligt om en polett (då detta brukar ges på andra ställen där jag varit med låst toalett), men de hänvisade till deras policy att alla ska betala för att de har så många sprutnarkomaner. Jag är höggravid i nionde månaden och hade min 3-åriga dotter med mig. Blev lite chockad och vill verkligen kunna ha på fötterna om detta skulle hända igen.

• Svar på tråden Måste större restauranger tillhandahålla toaletter åt gästerna?
  • hemlig02

Att få lov att betala 5 spänn för ett toalettbesök, kallar du det en traumatisk upplevelse?! Obestämd Undrar just vad alla  flyktingar från krigsdrabbade länder, sexuellt utnyttjade och misshandlade barn osv tänker när de läser sånt....

• Teskedsmamman
    hemlig02 skrev 2010-09-06 16:34:09 följande:

Att få lov att betala 5 spänn för ett toalettbesök, kallar du det en traumatisk upplevelse?! Obestämd Undrar just vad alla  flyktingar från krigsdrabbade länder, sexuellt utnyttjade och misshandlade barn osv tänker när de läser sånt....

Ja men det var ju en söt attityd, är man gravid och har urinblåsa som knappt existerar eller står med en 3-åring som är på väg att bajsa på sig så kan det kännas traumatiskt.

Jag tycker du verkar ha en ytterst inhuman människosyn...
    4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Ocean WoW
    hemlig02 skrev 2010-09-06 16:34:09 följande:

Så komiskt, sa precis till min man att jag skulle få ett sånt här svar. ASGARV

Att man ska behöva ursäkta sig för att man lever ett vardagsliv och dessutom att jag har känslor och reagerar känslomässigt på folks bemötande är så sorgligt. Om du känner ett behov av att jag ursäktar mitt ORDVAL av "traumatiskt", kan jag erbjuda dig det, jag skulle så klart ha skrivit "känslomässigt jobbigt".

Tagga ner är du snäll, det finns mer i livet än hemskheter och allt och alla är inte emot just dig. *klapp på handen*
  • Butterscotch

Det verkar vara olika regler i olika kommuner (landsting?), men när jag googlar verkar en gemensam nämnare vara att det rekommenderas att det ska finnas tillräckligt många toaletter för antalet gäster, alltså olika många toaletter beroende på hur stor restaurangen är.

I det här fallet fanns det ju tillgång till toalett, det var bara inte gratis. Att man inte får betalt hittade jag inget om, men det kanske är någon annan som vet.

• Ocean WoW
    Butterscotch skrev 2010-09-06 17:41:28 följande:
    Det verkar vara olika regler i olika kommuner (landsting?), men när jag googlar verkar en gemensam nämnare vara att det rekommenderas att det ska finnas tillräckligt många toaletter för antalet gäster, alltså olika många toaletter beroende på hur stor restaurangen är.

I det här fallet fanns det ju tillgång till toalett, det var bara inte gratis. Att man inte får betalt hittade jag inget om, men det kanske är någon annan som vet.
    Tack för att du försökte! Glad

Jag googlade också men hittade bara motsägelsefull information. På en som var en motion om att tillhandahålla toaletter även i mataffärer och där stod det: "Precis som det finns ett krav på att tillhandahålla toaletter när man driver restaurangverksamhet..." :http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&doktyp=mot&rm=2003/04&bet=MJ373&dok_id=GR02MJ373

En annan var ett PDF dokument av ett sammanträdesprotokoll där det bla stod: "I livsmedelslagstiftningen finns inga krav på att en restaurang ska ha tillgång till toalett för gäster".: http://www.norrkoping.se/organisation/pdf/mal-regler/riktlinjer/miljonatur/Riktlinje_toaletter.pdf

Båda använder uttrycket KRAV. Frågan är ju vad som är riktigt? Möjligen är det som du säger att "toalett finns tillhandahållen" men att man fortfarande får ta betalt för den.

Det var tyvär bara så långt jag kom i min googling.
  • Pappa G

Ovanligt dålig och låg service.
    Jag hade ALDRIG återbesökt stället, och gett det mycket dåliga omdömen till alla jag känner.

Häng ut stället här.
    De förtjänar det.

• hemlig02
    Ocean WoW skrev 2010-09-06 17:01:48 följande:
    Så komiskt, sa precis till min man att jag skulle få ett sånt här svar. ASGARV

Att man ska behöva ursäkta sig för att man lever ett vardagsliv och dessutom att jag har känslor och reagerar känslomässigt på folks bemötande är så sorgligt. Om du känner ett behov av att jag ursäktar mitt ORDVAL av "traumatiskt", kan jag erbjuda dig det, jag skulle så klart ha skrivit "känslomässigt jobbigt".

Tagga ner är du snäll, det finns mer i livet än hemskheter och allt och alla är inte emot just dig. *klapp på handen*
    Ok, jag ska tagga ner!

Det bara störde mig otroligt att du kallade det traumatiskt, om du hade menat just traumatisk. Jag själv tycker mig ha varit med om en del traumatiska grejjer, förmodligen därför....

Ursäkta om jag "hackade"!
  • Ocean WoW
    Pappa G skrev 2010-09-06 18:06:42 följande:
    Ovanligt dålig och låg service.
    Jag hade ALDRIG återbesökt stället, och gett det mycket dåliga omdömen till alla jag känner.

Häng ut stället här.
    De förtjänar det.

Om det visar sig att de har gjort fel så lovar jag att hänga ut dem. Men håller med om att det var riktigt dålig service och jag kommer aldrig mer gå dit.

hemlig02 skrev 2010-09-06 18:07:08 följande:
    Ok, jag ska tagga ner!

Det bara störde mig otroligt att du kallade det traumatiskt, om du hade menat just traumatisk. Jag själv tycker mig ha varit med om en del traumatiska grejjer, förmodligen därför....

Ursäkta om jag "hackade"!

Då har du rätt att vara en "special snowflake". hehe Glad 

• Bridgett

Nej, det finns inga lagkrav på att man ska kunna erbjuda kundtoaletter på restauranger, vare sig gratis eller mot betalning. Detta oavsett antal sittplatser.

• Ocean WoW
    Bridgett skrev 2010-09-06 19:41:07 följande:
    Nej, det finns inga lagkrav på att man ska kunna erbjuda kundtoaletter på restauranger, vare sig gratis eller mot betalning. Detta oavsett antal sittplatser.
    Ok tack!
  • Susan75

Så jag vet detta tråd är 2 år gammal, men jag hittade den då jag letade efter svar till samma fråga.

Jag hittade en artikel som säger att inom 1 år ska alla restauranger ge sina kunder tillgång till toalet. Antal toaletter är baserad på antal kunder som någon skrev ovan.

Problemet är att det inte stod om toaletterna behövde vara gratis.

I mitt fall är det McDonalds i Linköping. Hela året innan de renoverade var det en eller båda toaletterna som hade trasiga sittsar. Sedan nu efter de har renoverat hela restaurangen har de börjat ta 5kr betalt för att använda toaletterna, inklusiv betalande gäster!

Där var jag, betalande kund, med en 4 åring som vill gå på toaletten och det var brått. Jag var tvungen att leta hej vilt efter en mynt eller sätta henne på toaletten i mörkret, för att även om man kan ta över toaletten efter en annan, lampan bara tänds om man sätter in 5 kr. Det blev mörkret.

Jag blev så arg så jag berättade för personalen att vi kommer aldrig mer att äta där pga deras ny policy. Det finns tillräckligt med andra snabbmats ställe på stan där man inte behöver betala. Och så bad jag henne att berätta det för hennes chef.

Det jag retar mig mest över är att McDonalds är en restaurang som riktar sig till barn familjer. Är det verkligen rätt att ha en restaurang där barn ska behöva betala för att kunna tvätta sig eller att gå på toaletten. Är det meningen att ett barn ska behöva kissa på sig för att mamma inte har en mynt och behöver växla pengar?

Mitt förslag är att låta toaletterna stå olåsta under dagen när det är hög trafik med barnfamiljer och sedan låta de öppnas mot betalning på kvällen när det är risk att de blir utsatta för fyllo och narkotika missbruk.

• råttfångaren

Det är ju möjligt att restaurangerna inte behöver tillhandahålla gratis toalett för sina gäster, men det är extremt dålig service att inte göra det och många gäster som måste betala en femma för toaletten kommer antagligen att både skippa dricks och återbesök ... om restaurangerna tycker att det är värt det så är det ju upp till dem!

• Roland 600

Förstår att McDonalds i Linköping tar betalt  då det ligger mitt i gångstråket i linköping.
    Kommer säkert in massa kissnödiga från gatan som behöver en toalett. Kan i en sådan restaurang vara svårt att urskilja vilka som är kunder eller inte . Fem spänn tycker jag det är värt att betala för en ren och fin toalett.

• Susan75

Roland, jag håller med dig när det gäller kvällstid. Jag fick tillbringa en natt i Stockholm en gång när vi väntade på att tågstationen skulle öppna så vi kunde komma hem till Linköping (inga pengar till ett hotelrum). Vi tillbringade tiden med att gå mellan McDonalds och 7-11 då det var bara de som hade öppet hela natten. Otroligt nog var toaletterna fräscha men jag kommer ihåg tanken att jag inte skulle vilja vara städaren efter några av ungdoms gängarna som kom in från gatan.

Och jag har inte heller emot att betala 5kr för en offentlig toalett där jag inte betalar för en annan service.

Efter att ha letat runt mer i natt så skrev jag till McDonalds. Jag föreslog det jag skrev ovanför med ett förslag till. En annan på nätet skrev att i ett annat land fick de en kod på kvittot som de kunde använda för att komma in i toaletterna. Tänk om McDonalds och andra utsatta restauranger kunde skriva ut en streckkod på kvittot, liknande som de har på simhallens entré. Då skulle man bara behöva skanna kvittot för att komma in i toaletten! De skulle kunna programmera så att koden gäller bara en viss tid. Problemet löst. Eller?

Svar på tråden Måste större restauranger tillhandahålla toaletter åt gästerna?