Så jag vet detta tråd är 2 år gammal, men jag hittade den då jag letade efter svar till samma fråga.
Jag hittade en artikel som säger att inom 1 år ska alla restauranger ge sina kunder tillgång till toalet. Antal toaletter är baserad på antal kunder som någon skrev ovan.
Problemet är att det inte stod om toaletterna behövde vara gratis.
I mitt fall är det McDonalds i Linköping. Hela året innan de renoverade var det en eller båda toaletterna som hade trasiga sittsar. Sedan nu efter de har renoverat hela restaurangen har de börjat ta 5kr betalt för att använda toaletterna, inklusiv betalande gäster!
Där var jag, betalande kund, med en 4 åring som vill gå på toaletten och det var brått. Jag var tvungen att leta hej vilt efter en mynt eller sätta henne på toaletten i mörkret, för att även om man kan ta över toaletten efter en annan, lampan bara tänds om man sätter in 5 kr. Det blev mörkret.
Jag blev så arg så jag berättade för personalen att vi kommer aldrig mer att äta där pga deras ny policy. Det finns tillräckligt med andra snabbmats ställe på stan där man inte behöver betala. Och så bad jag henne att berätta det för hennes chef.
Det jag retar mig mest över är att McDonalds är en restaurang som riktar sig till barn familjer. Är det verkligen rätt att ha en restaurang där barn ska behöva betala för att kunna tvätta sig eller att gå på toaletten. Är det meningen att ett barn ska behöva kissa på sig för att mamma inte har en mynt och behöver växla pengar?
Mitt förslag är att låta toaletterna stå olåsta under dagen när det är hög trafik med barnfamiljer och sedan låta de öppnas mot betalning på kvällen när det är risk att de blir utsatta för fyllo och narkotika missbruk.